وی ادامه داد: در مقوله تجاریسازی محصولات که بازوی صادرات محسوب میشوند نیز اتاق بازرگانی را با سازمان صمت در تعامل قرار دادیم و عملاً سه اتاق بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون به یک مسیر هدایت شدهاند.
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان افزود: واردات در کشور ما تنها به کالاهای واسطهای و سرمایهای تعلق دارند که بیشتر آنها قطعات و تکنولوژی ساخت خودور هستند.
خسروی ادامه داد: اگر مروری بر کشورهای در حال گذار داشته باشیم که میخواهند از کمتر توسعه یافتگی وارد مراحل توسعه یافتگی شوند، دوران وارادات تکنولوژی و مونتاژ را پشت سر گذاشتهاند و اینکه ما هم در این عرصه گام برداشتهایم مسیر اشتباهی نیست زیرا استان در طریق درستی در حال حرکت است.
وی به محصول صادراتی خرما اشاره کرد و گفت: نه تنها به صادرات خرما بلکه محصولات جانبی آن را هم باید مد نظر داشته باشیم و یکی از رایزنان بازرگانی ما در هندوستان چندی پیش از برگزاری یک نمایشگاه که اخیراً برگزار شده بود خبر داد و عنوان کرد؛ که جای کرمانیها و خرما اینجا خالی بوده است.
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان ادامه داد: با مجموعه نمایشگاهی خود هماهنگ کردیم که سال آینده نمایشگاه هند را در اولویت قرار دهند، زیرا آنچه مورد استقبال قرار داشته در این بازار صادراتی، محصولات جانبی خرما بوده است، بنابراین باید برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده از سرکه، شکلات، شیره، قهوه و انواع نوشیدنیهای حاصل از خرما تلاش کرد.
خسروی به ضعف در عرضه محصول و نوع بستهبندی استان در بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه آنچه بیش از هر چیز دیگری جلب توجه میکند نوع بستهبندی است که سبب استقبال میشود، باید حتماً تفکر جدیدی برای این مسیر پیاده کنیم البته ما شرکتهایی داریم که خرما را خوب و با بستهبندیهای خاص و مدرن میکنند و خیلی هم در بازارهای کشورهای مختلف موفق بودهاند اما برای کرمان کافی نیست.
وی ادامه داد: صادرکنندههایی در حوزه صادرات موفق هستند که فکر پویایی دارند، پیگیرند و محصولشان را با بالاترین کیفیت ممکن عرضه میکنند، شما نمیتوانید در یک بازار با استاندارد جهانی حضور دائم داشته باشید مگر اینکه محصول با کیفیت تولید کنید.
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان گفت: تولید محصولات صادراتی با کیفیت پایدار باید نهادینه شود هم در فکر تولیدکننده، هم صادرکننده و هم کسی که بستهبندی را طراحی میکند زیرا بازارهای هدف صادرات تنها برای ارائه یک بار از یک محصول ساخته نشدهاند، بلکه باید برای دوران طولانی آن را در اختیار داشت.
خسروی با بیان اینکه اگر صادرکننده به این تفکر برسد که من میخواهم این بازار را برای سالهای متمادی در اختیار داشته باشم،موفق است، گفت: این تفکر باید در حوزه صادرات ما نهادینه شود که خوشبختانه جرقههایی از آن زده شده است و به زودی ما نیز شاهد حل مشکلات صادراتی خواهیم بود.
وی به فرش دستباف کرمانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه این هنر سالهاست که مهجور مانده و تنها اسمی از آن بهجا مانده است، نام پر آوازه فرش کرمانی باید احیاء شود که برای بازگشت به جایگاه اصلیش، مسیرهای درستی طراحی و انتخاب شده است.
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان خاطرنشان کرد: مسیر درستی برای احیاء فرش دستباف در نظر گرفته شده است از نقشهایی که بافته میشوند تا افزایش کیفیت مواد اولیهای که مورد استفاده قرار میگیرند ( ریس، نخ، رنگرزی و ..) و در حد استانداردهای جهانی است، بنابراین امروز تفکری در استان حاکم شده است که ما شاهد روزهای بهتری در بحث صادرات فرش باشیم.
انتهای خبر/ طهماسبی