۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
رفع چالش صنعت غذایی با فرآوری خرما
رفع چالش صنعت غذایی با فرآوری خرما

رفع چالش صنعت غذایی با فرآوری خرما

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان گفت: اگر خرمای درجه دو که تنها به لحاظ ظاهری دچار مشکل شده یا از لحاظ کیفی سطح پایین‌تری دارد را فرآورده کنیم، می‌تواند بسیار سودمند باشد و رشد قابل توجهی را در صنعت غذایی استان ایجاد کند. نجمه سلیمانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» به […]



کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان گفت: اگر خرمای درجه دو که تنها به لحاظ ظاهری دچار مشکل شده یا از لحاظ کیفی سطح پایین‌تری دارد را فرآورده کنیم، می‌تواند بسیار سودمند باشد و رشد قابل توجهی را در صنعت غذایی استان ایجاد کند.

رفع چالش صنعت غذایی با فرآوری خرما

نجمه سلیمانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» به مناسبت روز ملی صنایع غذایی عنوان کرد: ما بزرگ‌ترین تولیدکننده خرمای کشور هستیم اگر از خرمای درجه دویی که بعضاً به شکل خوراکی طرفداری ندارد اما در نوع خودش با کیفیت است، فرآورده غذایی ایجاد کنیم، تحولی بزرگ در صنعت غذایی استان رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: اگر خرمای درجه دو که تنها به لحاظ ظاهری دچار مشکل شده یا از لحاظ کیفی سطح پایین‌تری دارد را فرآوری کنیم، می‌تواند بسیار سودمند باشد و رشد قابل توجهی را در صنعت غذایی استان ایجاد کند.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه ما محصولات خاص خودمان را نظیر کلمپه، کماچ سهن و… داریم و امروز هم تولید کلمپه و کلوچه خرمایی نیز به شکل صنعتی رایج شده بنابراین کارخانجات و واحدهایی باید کار فرآوری خرما را برای این صنایع انجام دهند، چنانچه در این عرصه یک نگاه ویژه صورت گیرد صنعت غذایی استان به سمت توسعه حرکت خواهد کرد.

سلیمانی اذعان کرد: صنعت غذا با تولید فرآورده‌های غذایی در راستای جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستائیان، بالابردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می‌کند.

وی تاکید کرد: کرمان پهناورترین استان کشور بوده و تولید فرآورده‌های کشاورزی و دامی در این منطقه زمینه‌ای مؤثر را برای تولید صنعتی و استفاده از این تولیدات در صنعت غذا را فراهم کرده است، متأسفانه صنعت غذایی کرمان طی چند سال اخیر با بروز مشکلاتی از قبیل تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، با از دست‌رفتن بخش بزرگی از بازارهای داخلی‌اش متضرر شده است.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان ادامه داد: برخی از مهم‌ترین موضوعات صنعت غذایی کرمان متأثر از صنعت غذای کشور بوده که شامل مواردی نظیر چگونگی افزایش امنیت غذایی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، کاهش ارز برای واردات مواد غذایی و توسعه بازارهای منطقه‌ای و ‌بین‌المللی است.

سلیمانی اذعان کرد: تولید در صنعت غذایی کرمان نسبت به شهرهایی نظیر، ارومیه، مشهد و غیره ضعیف‌تر است، اما آنچه که ما را از دیگر استان‌ها متمایز و برجسته می‌کند، تنوع مواد اولیه صیفی و میوه است، بنابراین ما می‌توانیم یک تولیدکننده باشیم و یکی از این مواد غذایی که کل کشور را با آن تامین می‌کنیم، محصول خرمای ما است.

وی گفت: متأسفانه صنعت غذای کرمان، خصوصاً صنایع فرآوری خرما با چالش‌هایی همچون بوروکراسی دست‌‌و‌‌پاگیر اداری در دستگاه‌های اجرایی، کمبود تسهیلات خرید دستگاه‌های بسته‌بندی نوین، اثر تحریم‌ها بر نقل و انتقال وجوه و مشكلات ناشی از آن، بازاریابی نامناسب، قیمت بالای محصول برای تولیدکننده و بالطبع قیمت بالای فروش آن روبه‌رو است.

کارشناس مرکز تحقیقات و کشاورزی کرمان به راهبردهای مناسب برای بهبود وضعیت صنایع غذایی استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه و ارتقاء نام، لگو و نشان‌های تجاری در سطح کشور، تکمیل زنجیره ارزش با رعایت صرفه اقتصادی از راهبردهای مناسب برای بهبود وضعیت صنایع غذایی استان کرمان است. 

انتهای خبر/ طهماسبی

 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*