۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ویژه استان
غلبه بر کم آبی با استمرار نهضت سدسازی در کرمان
ضرورت تداوم سدسازی در اقلیم خشک کرمان -اقطاع خبر

ضرورت تداوم سدسازی در اقلیم خشک کرمان -اقطاع خبر

کرمان – اقطاع خبر – دیار کویری کرمان در سال‌های اخیر بیش از همیشه با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که سدسازی طی هشت سال گذشته در راستای تامین آب حوزه‌های مختلف به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با این پدیده در کرمان اجرا شده و هم اکنون نیز با […]



کرمان – اقطاع خبر – دیار کویری کرمان در سال‌های اخیر بیش از همیشه با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که سدسازی طی هشت سال گذشته در راستای تامین آب حوزه‌های مختلف به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با این پدیده در کرمان اجرا شده و هم اکنون نیز با قوت ادامه دارد.

به گزارش اقطاع خبر، اهالی دیار کریمان در طول اعصار گذشته به دلیل اقلیم خشک و نیمه خشک کویری خود را با معضل کمبود آب سازگار کرده اند به طوری که حفر قنات و شبکه آبرسانی سنتی، یادگار نیاکان ما برای زیست در محیطی کویری است.

کمبود بارش ها و نزولات جوی به همراه برداشت بی رویه از منابع و ذخائر زیرزمینی طی دهه های گذشته، تامین آب برای بخش های مختلف را در استان کرمان با مشکل روبرو و توسعه استان را با اخلال مواجه کرده است.

برنامه ریزی و فعالیت های مسئولان در زمینه حل و کاهش بحران آب در استان کرمان طی سال های اخیر با شتاب بیشتری پیگیری و اجرا و توفیقات بسیار موثری نیز حاصل شده است، اما حل اساسی و بنیانی مسئله آب در کرمان نیاز به برنامه ها دراز مدت دارد.

استمرار نهضت سدسازی در کرمان

سدهای استان کرمان با جمع آوری و ذخیره آب های روان و نزولات آسمانی، نقش بسیار مهمی در تامین آب مورد نیاز کشاورزی، آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی داشته و دارند و آنها را باید موانع مستحکمی در کاهش مشکلات آبی استان دانست.

بخش سدسازی در کرمان طی هشت سال گذشته با قدرت فعالیت خود را ادامه داده بطوری که طی این مدت، عملیات آبگیری یک سد آغاز و سد دیگر نیز با پیشرفت چشمگیری راهی تا مرحله بهره برداری ندارد.

 اتمام سد قدرونی راور کرمان پس از ۱۳ سال

راور در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان و در حاشیه کویر لوت واقع شده است که بحران خشکسالی و کم آبی فشار فزاینده ای بر این شهرستان و توابع آن وارد کرده به طوری که تامین نیاز آبی آن در اولویت قرار دارد.

ساخت سد قدرونی در ۵۰ کیلومتری این شهرستان به عنوان منبع مهم ذخیره و تامین آب بویژه در بخش آشامیدنی پس از ۱۳ سال در دولت تدبیر و امید تکمیل شد تا منبع مطمئنی برای آب منطقه باشد.

عملیات آبگیری سد قدرونی راور با حجم مخزن ۴۴ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو ۱۷ شهریور ۹۹ به بهره برداری رسید.

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان با اشاره به گذشت ۱۳ سال از آغاز عملیات ساخت این سد گفت: مطالعات سد در سال های ۷۴ و ۷۵ انجام و عملیات اجرایی آن سال ۸۷ آغاز شد که بیش از نیمی از ساخت آن در دولت های یازدهم و دوازهم انجام شد.

علی رشیدی نژاد افزود: این پروژه جلوگیری سیلاب های مخرب ۲ رودخانه هتکن و قدرونیه و تامین آب شهر راور اجرا شده و جزو پروژه های مهم حوزه آب استان کرمان محوسب می شود.

وی تصریح کرد: از مجموع آب ذخیره شده سد قدرونی، سه و نیم میلیون مترمکعب آب برای شهر راور نیاز داریم که ۱.۶ میلیون مترمکعب برای صنعت اختصاص داده می شود و ۱.۲ میلیون مترمکعب نیز برای امور زیست محیطی تنظیم شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان اظهار داشت: شبکه تصفیه خانه و انتقال این سد نیز جزو برنامه های در دست اقدام وزارت نیرو است که با اتمام آن این منطقه نیاز آبی خود را تقریبا برطرف می کند.

جهش در تکمیل سد شهیدان امیرتیموری بافت

سد شهیدان امیر تیموری بافت (صفارود) در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی  مرکز استان کرمان و هفت کیلومتری شهر رابر قرار دارد که عملیات ساخت آن به منظور تامین آب آشامیدنی شهر کرمان در دست احداث است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: مطالعات آب آشامیدنی شهر کرمان از سال ۱۷۳ آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و عملیات اجرایی سد شهیدان امیرتیموری در تیرماه ۸۶ آغاز شد.

حسن امیری افزود: تامین آب آشامیدنی و صنعت شهرهای کرمان و رابر و مهار سیلاب و روان آب های فصلی رودخانه های رودبر و رابر از اهداف اصلی ساخت سد شهیدان امیرتیموری محسوب می شود.

وی ادامه داد: این سد با حجم مخزن ۷۷ میلیون مترمکعب و مساحت حوضه ۴۲۰ کیلومتر از نوع سد خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن ۷۲ متر و طول تاج آن ۹۱۶ متر است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کرمان تصریح کرد: این سد از سال ۸۶ تا ۹۱ تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما باتلاش های انجام شده و تامین اعتبار در هشت سال گذشته با ۶۰ درصد افزایش پیشرفت فیزیکی، هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت دارد که در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سد شهیدان امیرتیموری هزینه شده که ۸۵ درصد این اعتبار در دولت تدبیر و امید تامین شده و برای تکمیل تجهیزات سد به ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

امیری تاکید کرد: علاوه بر ادامه فعالیت سدسازی در استان کرمان طی هشت سال گذشته، در حوزه بهسازی و مرمت سدها نیز اقدامات مهمی انجام شده تا کارآیی و بهره وری این منابع آبی ارزشمند افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر چهار سد فعال جیرفت، تنگوئیه سیرجان، شهید سلیمانی بافت و نسا بم در استان کرمان با مجموع ظرفیت ۵۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب از منابع مهم تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان کرمان هستند.

انتقال آب خلیج فارس به کرمان پشتوانه حفظ دخائر آبی سدهای کرمان

طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران پس از سال ها مطالعه، برنامه ریزی با افتتاح  قطعه نخست این اَبَرپروژه در آبان ماه ۹۹ با دستور رئیس جمهوری در استان کرمان آغاز شد.

اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران در استان کرمان به طول ۳۰۵ کیلومتر از خلیج فارس به سیرجان، افتتاح شد که جمع هزینه این طرح در مرحله شیرین سازی و خط انتقال تا سیرجان، ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (ریالی و ارزی) است.

مطالعات طرح یاد شده در سال ۹۲ و عملیات اجرایی این ابرپروژه در سال ۹۵ آغاز شد و امروز ثمره چند سال فعالیت شبانه روزی مهندسان داخلی با مشارکت ۲۰۰ شرکت خصوصی و بخش دولتی تا منطقه گل گهر سیرجان به بار نشست.

قطعه دوم ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به مس سرچشمه نیز در ۲۴ اسفند با دستور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

این بخش خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور از محدوده مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان آغاز و تا صنایع معدنی مس سرچشمه با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به طول ۱۵۰ کیلومتر امتداد می‌یابد.

ظرفیت این خط سه مترمکعب در ثانیه، با چهار ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن ۶۰ هزار متر مکعبی وارد مخزن ۳۰۰ هزار مترمکعبی در منطقه مس سرچشمه می‌شود و این پروژه به ۴۵ مگاوات برق نیاز دارد.

انتقال آب از خلیج فارس یکی از مطمئن ترین راه های تامین آب برای استان کرمان در بخش های صنعت و آشامیدنی است که در کنار مخازن آبی سدهای کرمان پشتوانه بسیار محکمی برای تامین پایدار آب برای دیار کریمان محسوب می شود.

این طرح علاوه بر تامین آب صنعت در استان کویری کرمان، رونق صنعت و تولید به همراه اشتغال پایدار را برای ساکنان به ارمغان دارد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

16 − پانزده =