۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
آخرین تلاش‌های نتانیاهو در عملیات تروریستی لبنان
آخرین تلاش‌های نتانیاهو در عملیات تروریستی لبنان

آخرین تلاش‌های نتانیاهو در عملیات تروریستی لبنان

تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌الملل در کشور گفت: همه تقلاها و دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی به این خاطر است که بتواند شکست اطلاعاتی خود را ترمیم و جبران کند و آبروی از دست رفته‌اش را برگرداند. محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» در رابطه با مسائلی […]


تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌الملل در کشور گفت: همه تقلاها و دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی به این خاطر است که بتواند شکست اطلاعاتی خود را ترمیم و جبران کند و آبروی از دست رفته‌اش را برگرداند.

آخرین تلاش‌های نتانیاهو در عملیات تروریستی لبنان

محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» در رابطه با مسائلی که در غرب آسیا در حال رخ دادن است، ابراز کرد:  آنچه که در سال جاری و بعضاً در سال‌های گذشته مشهود است، تجربه یک جنگ نامتقارن است.

وی ادامه داد: جنگ نامتقارن یا جنگ ناهمتراز (نبردهای پارتیزانی) در اصطلاح به نبردهایی گفته می‌شود که طرف‌های درگیر در آن از توانایی نظامی یکسانی برخوردار نیستند و بر خلاف جنگ‌های کلاسیک، فرمول مشخصی برای موقعیت‌های خاصّ نظامی ندارند؛ بلکه در عملیات گوناگون، معمولاً از عامل غافلگیری، برای ضربه‌زدن به یکدیگر استفاده می‌کنند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عملیات تروریستی در لبنان نشان‌گر اجرای جنگ نامتقارن در منطقه است، عنوان کرد: لازم است تا جنگ متقارن و ویژگی‌هایش را بشناسیم و با تمرکز بر روی آن قدرت اثرگذاری را بالا ببریم و عملاً آن را بتوانیم پیش‌بینی کنیم زیرا شناخت جنگ بر نتیجه بسیار اثر دارد. 

بابایی ادامه داد: ویژگی اصلی جنگ نامتقارن این است که از لحاظ قدرت دو طرف جنگ را برابر نمی‌بینیم یا از لحاظ نیروی مادی دو طرف دارای قدرت و ابزارآلات جنگی برابر مشهود نیست، و اصلاً قابل مقایسه با هم نیستند.

وی به پژوهش‌های نظریه‌پرداز آندره مار اشاره کرد و گفت: این پژوهش‌گر یک مقاله‌ای را تحت بررسی جنگ نامتقارن با موضوع «چرا قدرت‌های بزرگ جنگ‌های کوچک را می‌بازند» نوشت و در دهه ۶۰ میلادی به این موضوع پرداخت و در غرب نیز ادبیات این نوع جنگ باب شد.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: داستان مقاله «مار» بعد از جنگ ویتنام قوت گرفت و این نظریه وسعت یافت و مسئله خیلی مهم این است که مقام معظم رهبری هم با تیزهوشی بسیار بالا این نوع جنگ را درک کردند و در دهه ۸۰ شمسی در جمهوری اسلامی ایران مسئولان نظام ما را هم موظف کردند که روی مفهوم جنگ نامتقارن کار کنند. 

وی اذعان کرد: رهبر انقلاب تاکید کردند؛ که بر جنگ نامتقارن تمرکز داشته باشند، فعالیت کنند تا بتوانند ادبیاتش را توسعه بدهند و علم نظامی این زمینه را توسعه بدهند که سبب شد اتفاقات خیلی مهمی داخل ایران رخ دهد.

بابایی افزود: بخش جدی از پیشرفت مفهوم جنگ نامتقارن در مسائل نیروهای نظامی ما مطرح و پیگیری شد و ابداع‌های خیلی خوبی صورت گرفت و در قضیه غرب آسیا نیز ما شاهد این موضوع هستیم و رژیم صهیونیستی نمونه بارز آن است.

وی ادامه داد: در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که قدرت برتر جهانی محسوب می‌شود، در یک سال اخیر با نیروی نظامی منظمی که قدرت یک دولت پشتش باشد نجنگیده و تنها با گروهک‌هایی در حال مبارزه است که خیلی قدرتشان از نظر مادی پایین‌تر است اما ادبیات جنگ نامتقارن را خوب بلد است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: حماس همان گروهک‌ها هستند که وارد میدان شده‌اند و ادبیات جنگ نامتقارن را خوب یاد گرفتند، ضمن تمرکز بر چگونگی اجرا به‌نوعی بسیار خوب می‌توانند فضا را هم مدیریت کنند.

وی اذعان کرد: در ابتدای طوفان‌الآقصی برخی‌ها در تحلیل‌های خود مدعی بودند که رژیم صهیونیستی خیلی سریع می‌تواند این جنگ را جمع کند چون حماس نمی‌تواند دوام بیاورد، ولی به‌خاطر داریم که شهید عزیزمان امیر عبداللهیان در یکی از سخنرانی‌هاش مطرح کرد که حماس حداقل برای ۶ ماه قدرت ایستادگی در برابر این جنگ را دارد.

بابایی با بیان اینکه ما الان شاهدیم که حماس هنوز هم می‌تواند اقدامات جدی چه در کرانه باختی و چه در غزه انجام بدهد و توان ایستادگی را دارد، گفت: در لبنان هم شرایط عین غزه و حماس است، عملاً رژیم صهیونیستی با ارتش منظم لبنان روبه‌رو نیست بلکه با حزب‌الله لبنان مواجه است که آن‌ها هم ادبیات جنگ نامتقارن را خیلی دقیق برای خود تعریف کرده‌اند.

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: حزب‌الله لبنان با همان ادبیات درست در جنگ نامتقارن اعمال قدرت و نفوذ می‌کند و بسیار خوب کار می‌کنند و این امر خیلی در تحلیل‌های روابط بین‌الملل مهم است، بنابراین باید دست به ترور جنایت و کشتار بزند تا وجه خود را حفظ کند و از سوی دیگر با عملیات غافگرانه سعی می‌کند تا خود را نجات دهد و ترور مردم با پیجر مدعای همین امر است.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که اسرائیل فرسایشی‌شدن جنگ برایش خیلی مهم است اما اینکه چه دلیلی وجود دارد! و رژیم صهیونیستی این اقدامات را ادامه می‌دهد، همچنان بی‌مهابا حمله می‌کند و فضا را پیش می‌برد در این عرصه‌های مختلفی که وارد درگیری و جنگ شده به نظر می‌آید در تعبیر دقیق مقام معظم رهبری که در سال گذشته مطرح کردند، می‌شود، جُست.

بابایی به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: شاید هنگام بیان نظر رهبری حرف‌شان در آن زمان خوب درک نشد، وقتی که بیان کردند؛ «رژیم صهیونیستی در طوفان‌الأقصی یک شکست غیرقابل ترمیمی خورده است» و امروز بسیار خوب این حرف قابل درک و تحلیل است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: همه تقلاها و دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی به این خاطر است که بتواند شکست اطلاعاتی خود را ترمیم و جبران کند تا آبروی از دست رفته خود را برگرداند و جایگاهش را دوباره کسب کند.

وی ادامه داد: عملیات‌های خرابکارانه، ترویستی، موشک‌باران‌های ممتد در غزه، سوریه، عراق و لبنان که رژیم صیونیستی آن‌ها را در منطقه رقم می‌زند به این علت است که هنوز نتوانسته وجهه خود را دوباره به‌ دست بیاورد و عملاً هر اتفاقی که رخ می‌دهد برای این است که بگوید ما هنوز قدرتمندیم و با کار رسانه‌ای می‌خواهند خودشان را نگه‌ دارند.

بابایی اذعان کرد: در حالی که تحلیلگران و نظامیان ارشد رژیم صهیونیستی شفاف اعلام کرده‌اند که کارشان تمام شده و چه بلایی بر سر این رژیم آمده و چه جایگاهی در حال حاضر دارد، اما نتانیاهو همچنان بر ترور، جنگ و ادعای قدرتمندی خود باقی مانده است، بی‌شک حزب‌الله لبنان، حماس و ایران از مقابله با این رژیم سفاک شانه خالی نخواهند کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی و فرا منطقه‌ای عنوان کرد: جنگ‌هایی که امروزه در جهان رخ می‌دهند مبتنی بر قدرت هوشمند که مرکب از قدرت نرم و قدرت سخت هستند، است و عملاً رژیم صهیونیستی در حال حاضر چیزی تحت عنوان قدرت نرم ندارد، بنابراین چیزی از واژه قدرتمند برایش باقی نمانده است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی صرفاً در حال استفاده از قدرت سخت‌اش است که این مؤلفه به‌تنهایی این توان را به او نمی‌دهد که بتواند در جنگ‌های این چنینی پیروز میدان باشد، اگرچه دستاوردهایی مثبت را برای خودش در رسانه‌ها پخش می‌کند اما آنچه مشهود است در بلند مدت نخواهد توانست دردی را از رژیم صهیونیستی که می‌خواست ساحل امنی برای یهودی‌های جهان باشد، دوا کند.

بابایی در پایان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی دست و پای آخرش را می‌زند و بی‌شک لبنان و غزه گرداب از میان برداشن آن‌ها خواهند شد و سیلی محکم‌تری از طوفان‌الأقصی را از کسانی که هوشمندانه با ادبیات جنگ نامتقارن وارد میدان شده‌اند، دریافت خواهد کرد.

انتهای خبر/ طهماسبی


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

18 − 9 =