۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
آغاز برداشت طلای سبز در مهد پسته
آغاز برداشت طلای سبز در مهد پسته

آغاز برداشت طلای سبز در مهد پسته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به آغاز برداشت پسته سبز در این استان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از ۹۰ هزار تن پسته خشک از باغات پسته ابن خطه برداشت شود. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» علی باقری گفت: استان کرمان با بیش از ۲۷۴ هزار و ۲۶۲ هکتار […]


رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به آغاز برداشت پسته سبز در این استان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از ۹۰ هزار تن پسته خشک از باغات پسته ابن خطه برداشت شود.

آغاز برداشت طلای سبز در مهد پسته

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» علی باقری گفت: استان کرمان با بیش از ۲۷۴ هزار و ۲۶۲ هکتار سطح زیر کشت پسته به صورت بارور و غیربارور و با تولید بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول در شرایط فاقد گرما و سرمازدگی و با تعداد افزون‌ بر ۱۵۰ هزار بهره‌بردار محصول، به‌عنوان مهم‌ترین منطقه پسته کاری ایران و جهان‌شناخته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد محصول پسته استان به خارج صادر می‌شود و ۲۰ درصد نیز در بازار داخلی به فروش می‌رسد که اینک شرایط لازم برای صادرات وجود دارد.

وی تاکید کرد: حجم قابل توجهی از محصول باغات پسته استان کرمان طبق روال از اواسط مرداد تا اواخر شهریور به صورت کال برای فرآوری مغز سبز برداشت می‌شود که پس از آن آغاز فصل برداشت محصول رسیده را شاهد هستیم.

باقری افزود: محصول پسته استان کرمان هم برای تازه‌خوری به بازار شهرهای مختلف ایران ارسال و هم برای فرآوری راهی ترمینال‌های ضبط پسته می‌شود که فرآیند جداسازی و شست و شوی مغز پسته درآن اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به این‌که ارقام کله‌قوچی، فندقی، اکبری و احمدآقایی جزو ارقام تجاری و صادراتی عمده پسته محسوب می‌شود، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، سطح کشت ارقام فندقی و کله‌قوچی کاهش یافته که با عنایت به تحمل بالاتر گرما در ارقام احمدآقایی و اکبری، سطح کشت این باغات توسعه یافته است.

وی بیان کرد: باغات پسته استان در مناطق کویری و خشک قرار دارند که علاوه بر ایجاد درآمد اقتصادی در بدترین شرایط اقلیمی، با اجرای نقش کویرزدایی و تثبیت شن‌های روان به طریق بیولوژی تأثیر به‌سزایی در تعدیل اقلیم مناطق شهری و روستایی حاشیه‌ای کویر دارد.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین باغات و تولیدکننده‌های پسته ایران در شهرهای مختلف استان کرمان از جمله رفسنجان، سیرجان، زرند و برخی مناطق شهرستان کرمان از جمله زنگی‌آباد، اختیارآباد، کاظم‌آباد و چندین منطقه دیگر از جمله مناطقی از شهرستان بم قرار دارد.

 امسال برداشت پسته سبز کمی دیرتر از سال‌های گذشته شروع شده است و استان کرمان در دهه‌های گذشته رتبه اول تولید پسته جهان را با بیش از ۲۸۰ هزار تن پسته کسب کرده است، اما به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی و شیوع انواع آفات طی سال‌های اخیر با کاهش قابل توجه کیفیت و کمیت این محصول با ارزش صادراتی روبه‌رو بوده اما همچنان مهد پسته ایران و منطقه به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/ طهماسبی


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

دوازده + شش =