۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
اجرای قانون بیمه شخص ثالث به‌کجا رسید؟
اجرای قانون بیمه شخص ثالث به‌کجا رسید؟

اجرای قانون بیمه شخص ثالث به‌کجا رسید؟

بر اساس قانون، باید تا پایان برنامه ششم امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث براساس ویژگی‌های «راننده» فراهم می‌شد. به گزارش پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ بر اساس تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه مرکزی موظف بود با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج […]



بر اساس قانون، باید تا پایان برنامه ششم امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث براساس ویژگی‌های «راننده» فراهم می‌شد.

اجرای قانون بیمه شخص ثالث به‌کجا رسید؟

به گزارش پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ بر اساس تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه مرکزی موظف بود با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث براساس ویژگی‌های «راننده» فراهم شود. برنامه پنج ساله ششم که اسفند ۱۴۰۲ به اتمام رسید و اجرای برنامه پنج‌ ساله هفتم هم آغاز شده، اما اجرای این بند قانونی همچنان در حال خاک خوردن است.

بیمه شخص ثالث راننده محور که مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با جزئیات آن مطرح کرده بود: در این بند قانونی رانندگان به پرخطر و کم‌خطر تقسیم‌بندی می‌شوند و زمانی که رانندگان پرخطر بر اساس شاخص‌هایی شناسایی شدند هنگام صدور بیمه‌نامه مبالغ بر اساس پرخطر بودن آن‌ها محاسبه می‌شود و اگر کم‌خطر باشند برای آن‌ها تخفیفاتی لحاظ می‌شود و بر این پایه دیگر بار رانندگی پرخطر بر دوش جامعه نخواهد بود.

اکنون به راننده قانون مدار و متخلف با یک دید نگاه می‌شود

پیش از این هم مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی مهدی قمصریان گفته بود: اول این که نگاه قانون‌گذار در این بخش با هدف حمایتی بوده است. اکثر رانندگان قانون‌مدار هستند و عملیاتی شدن این بند قانونی سبب می‌شود که شرکت‌های بیمه این اختیار را پیدا کنند برای افراد قانون مدار بیمه‌نامه شخص ثالث را با تخفیفات مناسب‌تر ارائه کنند و رانندگانی که تخلفات حادثه‌خیز دارند بیمه‌نامه خود را به قیمت بالاتری تهیه کنند و در واقع این یک اهرم تشویقی است. متاسفانه اکنون به راننده قانون‌مدار و متخلف با یک دید نگاه می‌شود که نباید این رخ دهد. اگر امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس امتیاز راننده مهیا شود نگاه عادلانه نیز فراهم خواهد شد که نیازمند همیاری و همکاری نیروی انتظامی است.

در ادامه هم صادقی کارشناس بیمه گفته بود: با نگاهی دقیق به ماده ۱۸ قانون شخص ثالث، مشخص می‌شود که بیمه‌نامه باید بر اساس ویژگی‌های خودرو و همچنین ویژگی‌های راننده تنظیم شود و لذا از دیدگاه تعیین حق بیمه طبق قانون باید بیمه‌نامه‌های صادره، هم خودرو محور و هم راننده محور باشند بند قانونی که اجرا نشده است.

این کارشناس صنعت بیمه افزود: در بیمه شخص ثالث راننده محور راننده‌ای که خوب رانندگی می‌کند یک امتیاز دریافت کرده و در نهایت قیمت کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور بانوان موفقیت بیشتری داشته باشند، زیرا معمولاً رانندگان محتاط‌تری هستند و به همین جهت می‌توانند از این طرح به نفع خود استفاده کنند.

اجرای بیمه شخص راننده محور در دستور کار است

اجرای این بند قانونی که پیش از این هم وعده اجرای آن در زمان‌های مختلف داده شده بود هم برای پیگیری بیشتر این بحث که اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور به کجا رسید؟ به سراغ رئیس‌کل بیمه مرکزی رفت و پرویز خسروشاهی به ما گفت: اجرای بیمه شخص راننده محور در دستور کار است و بر روی آن کار می‌شود و در آینده به این سمت خواهیم رفت.

حالا باید دید اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور این بند قانونی که سال‌ها در حال خاک خوردن است سرانجام محقق خواهد شد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/ م
 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*