۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
اعتصابی بدون مطالبه واقعی در بارز
اعتصابی بدون مطالبه واقعی در بارز

اعتصابی بدون مطالبه واقعی در بارز

درحالی که محور نشست خبری در راستای هفته تعاون بود اما محور صحبت خبرنگاران پرسش از اعتصاب کارگران کارخانه بارز در تعطیلات هفته گذشته بود. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» نشست خبری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در محل سالن فجر این اداره کل با موضوع هفته […]


درحالی که محور نشست خبری در راستای هفته تعاون بود اما محور صحبت خبرنگاران پرسش از اعتصاب کارگران کارخانه بارز در تعطیلات هفته گذشته بود.

اعتصابی بدون مطالبه واقعی در بارز

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» نشست خبری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در محل سالن فجر این اداره کل با موضوع هفته تعاون برگزار شد.

مجتبی مصباح در ابتدای این نشست از حضور دو تن از هم‌خانواده اداره کل تعاون همچون بانک توسعه و اتاق تعاون کرمان خبر داد و خواست تا در ابتدا این مسئولان کوتاه به مجموعه خدمتی خود اشاره کنند و بعد خبرنگاران یکی پس از دیگری سئوالات خود را مطرح کنند.

مدیران سخنان خود را مطرح کردند و بعد در پاسخ به خبرنگاران این‌گونه پاسخ دادند؛

چرخ‌دنده حرکت تعاونی‌ها سرمایه‌های خرد است

محمد مبشری در ابتدا به سئوالات پاسخ داد و عنوان کرد: متأسفانه تعاون و تعاونی‌ها هنوز نتوانسته‌اند جایگاه حقیقی خود را کسب کنند، گرچه  این شرکت‌ها مردمی در ابتدای انقلاب بسیار پر قدرت ورود کردند و مورد اِقبال عمومی مردم هم قرار گرفتند اما به علت ضعف مدیریتی در رأس تعاونی‌ها و ایجاد مشکلاتی از این دست، وِجه تعاون از دست رفت و طرفداران خود را هم از دست داد.

رئیس اتاق تعاون اذعان کرد: شرکت تعاونی‌ها برای رفع مسائل خود باهم در یک جا جمع می‌شوند و تشکل اتحادیه را می‌دهند و بعد از آن اتاق تعاون را شکل داده و با انتخاب رئیس و هیئت‌مدیره روند فعالیتی سه ساله را آغاز می‌کنند و مشکلات بخش تعاونی را یکی پس از دیگری به صورت ریشه‌ای حل می‌کنند.

وی اذعان کرد: حمایت از تعاونی‌ها هدف اصی ماست، گرچه سهم تعاونی‌ها از اقتصاد ۲۵ درصد مشخص شده است اما در حال حاضر زیر ۱۰ درصد به تعاون اختصاص دارد و این برای سروسامان دادن به سرمایه‌های خرد، بسیار بد است.

مبشری اذعان کرد: تنها راه به حرکت در آوردن سرمایه‌های خرد ایجاد تعاونی است و کرمان اکنون بزرگ‌ترین تعاونی‌ها را دارد.

پرداخت ۳ برابری تسهیلات تعاونی‌ها در دولت سیزدهم

حمیدرضا حکمتی قبل از پاسخ به سئوالات به عملکرد بانک توسعه و تعاون در استان کرمان اشاره کرد و گفت: این صندوق مالی تخصصی و دولتی است و ۷۰ درصد برنامه‌های عملیاتی در حوزه پرداخت تسهیلات به بخش تعاون اختصاص دارد.

مدیرعامل بانک توسعه و تعاون استان کرمان نیز تاکید کرد: در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات این بانک تسهیلات پرداخت شده است که ۱۲ هزار میلیارد ریال آن در اختیار بخش تعاونی‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توافق‌نامه‌هایی در جهت مانع‌زدایی برای تعاونی‌ها در سه سال دولت شهید آیت‌الله رئیسی شکل گرفت و در همین راستا منابع بانک به صورت پلکانی در ابتدا ۳ هزار میلیارد، بعد ۶ هزار میلیارد و در سال ۱۴۰۳ نیز ۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

حکمتی اذعان کرد: تسهیلاتی که به شرکت تعاونی‌ها در سه سال اخیر پرداخت شده معادل ۹ سال بوده است، ضمن این‌که توافق‌نامه‌هایی هم در جهت تأمین سرمایه در گردش با شرکت شهرک‌ها در کرمان منعقد کرده‌ایم که برای بهسازی و نوسازی شرکت تعاونی‌های مستقر در شهرک صنعتی با پرداخت تسهیلات حمایتی انجام شود.

مدیرعامل بانک توسعه و تعاون استان کرمان مدعی شد: شرایط بسیار خوبی برای شرکت تعاونی‌های فعال فراهم شده که بدون اخذ تسهیلات می‌توانند سرمایه در گردش خود را تإمین کنند و این امر تنها با ابزار‌های نوین تامین مالی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ تاکنون ۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش تعاونی‌ها در استان پرداخت شده است.

تجلیل از ۷ تعاونی برتر در کرمان

در ادامه مدیرکل تعاون با اشاره به برگزاری جشنواره تعاونی‌های برتر در استان کرمان در چهارشنبه هفته جاری به سئوالات پاسخ داد و عنوان کرد: در این مراسم از ۷ تعاونی برتر تقدیر خواهیم کرد و از ۳ تعاونی که عنوان شایسته تقدیر را از وزارت تعاون دریافت کرده‌اند، نیز تجلیل می‌کنیم.

مجتبی مصباح با بیان اینکه سال گذشته از ۱۱ تعاونی در کل کشور تجلیل شد که دو تعاونی متعلق به استان کرمان بود، گفت: همیشه تعاونی‌ها کرمان در لیست اخذ رتبه ملی بوده و هستند.

وی به وضعیت تعاونی‌های استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار تعاونی به ثبت رسیده که ۵ هزار و ۶۰۰ عدد آن‌ها فعال و مابقی تنها ثبت سیستمی هستند و عملاً ادامه روند اجرایی نداشته‌اند، ضمن اینکه ۲۵ تعاونی‌ هم مشکلات فراوانی دارند که قابل حل نیستند اما به دنبال آن هستیم که به جرگه فعالیت آن‌ها را نیز برگردانیم.

مصباح در ادامه این نشست به اعتصاب کارگران بازر کرمان هم که در روزهای تعطیل هفته گذشته تولید را تعلیق کرده بودند، نیز اشاره کرد و گفت: درخواست منطقی و واحدی نداشتند و بدون دلیل و ی برگ مستند، خط تولید را راکد کرده بودند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مدعی شد: کارگران مطالبه قابل بررسی را ارائه نداند و عملاً بدون هیچ منطقی و کاملاً غیر مستند کار را تعطیل کرده بودند و وقتی بازرسان مراجعه می‌کردند نماینده آن‌ها حرفی برای گفتن نداشت.

وی ادامه داد: در استان کرمان متأسفانه قیاس‌های حقوقی درستی صورت نمی‌گیرد و کارگران شرکت‌ها حقوق خود را با یکدیگر در  مقایسه می‌کنند این درست نیست و حتی بررسی ما نشان داد حقوق کارگران بارز از ۲۲ میلیون آغاز و تا ۵۰ میلیون تداوم داشته و این یعنی حداکثر و حداقلی حقوق هم با مزایای دریافتی از نرخ مصوب اداره کار بالاتر است.

مصباخ اذعان کرد: هر شرکتی بر اساس ماهیت فعالیتی که دارد حقوق و دستمزد را پرداخت می‌کند، ممکن است برخی بالاتر از حقوق مصوب اداره کار و برخی مانند دفاتر زیر نرخ مصوب دستمزد بدهند.

وی به تعاونی‌های موفق استان اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد حمل و نقل جاده‌ای بین شهری در کل کشور توسط شرکت‌ تعاونی صورت می‌گیرد، حتی چهار بیمارستان، مهرگان، ۱۴ معصوم، نیمه شعبان و ساسان شرکت تعاونی هستند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه متأسفانه نشانی غلطی از تعاونی‌ها به مردم داده می‌شود، گفت: رسانه‌ها اگر به خوبی عملکرد شرکت تعاونی‌های موفق را به مردم تبیین کنند، مردم هم سرمایه‌های خُرد خود را به سمت این تعاونی‌ها هدایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تا زمانی که سرمایه‌های خُرد به سمت خرید سکه و ارز، مسکن و خودرو، سفته و زمین، حرکت می‌کنند، شاهد رشد اقتصادی با مشارکت مردم نخواهیم بود.

انتهای خبر/ طهماسبی
 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سه + ده =