۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
افزایش قیمت نان در سیطره قطعی‌های برق؟
افزایش قیمت نان در سیطره قطعی‌های برق؟

افزایش قیمت نان در سیطره قطعی‌های برق؟

در حالی که تابستان امسال کرمان سخت‌ترین شرایط را از لحاظ گرما داشت اما مسئولان استان لب به سخن نگشودند و اگر برقی را قطع می‌کردند، زمابندیش را به مردم نگفتند. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» قطعی مکرر و چند ساعته برق، شهروندان کرمان را به ستوه آورد و کسی هم […]


در حالی که تابستان امسال کرمان سخت‌ترین شرایط را از لحاظ گرما داشت اما مسئولان استان لب به سخن نگشودند و اگر برقی را قطع می‌کردند، زمابندیش را به مردم نگفتند.

افزایش قیمت نان در سیطره قطعی‌های برق؟

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» قطعی مکرر و چند ساعته برق، شهروندان کرمان را به ستوه آورد و کسی هم پاسخ‌گوی این وضعیت نبود، وقتی از کنار مغازه‌ها عبور می‌کردیم، شاهد قطعی دو ساعته برق به ‌صورت چرخشی در مناطق پنج‌گانه استان کرمان بودیم، تعمیرگاه‌های شوک‌زده‌ایی که مکانیک‌های‌شان جک خودرو را بالا برده تا تعمیر کنند اما نمی‌توانستند آن را پایین بیاورند، زیرا برق قطع بود.

نانوایانی که خود بیرون مغازه نشسته‌‌ بودند و پاتیل خمیرشان به روغن‌جوشی (نوعی نان سنتی کرمانی) تبدیل شده بود، زیرا مطمئن بودند که تا دو ساعت و نیم دیگر برقی نمی‌آید و اگر خمیر را چاره نکنند، باید دور بریزند، مغازه‌داران سردرگمی را می‌دیدم که دستگاه‌های کارت‌خوان‌شان از کار افتاده بود و نمی‌توانستند تجارتی هرچند خُرد انجام دهند.

چند ماه است که به بهانه این‌که برق خانه‌ها قطع نشود کارخانجات بزرگ را خاموشی دادند و بیچاره‌شان کردند، چاه آب کشاورزان را در گرمای شدید خاموش کردند و زحمات‌شان را بر باد دادند.

مدتی است که زندگی گروه‌های متعدد شهروندان و به‌خصوص کسانی که آسیب‌پذیرتر هستند ازجمله نوزادان، کودکان، سالمندان و معلولان و همچنین کسب‌وکارهای خرد و اصناف را با قطع گاه و بی‌گاه برق مختل کرده‌اند اما بازهم قطعی برق خانه‌ها را به آن اضافه کرده‌ و مدعی بودند که زمانبندی برای خاموشی ندارند.

اگر تا یک هفته پیش، شهروندان کرمانی در گرمای بالای ۳۵ درجه مجبور بودند بدون کولر، قطعی چند ساعته برق را، آن هم چندبار در هفته تحمل کنند، حالا و در شهریورماهی که کرمان در پانزدهمین روز آن از سوی هواشناسی به‌عنوان سومین شهر خنک کشور معرفی می‌شود، باز هم باید قطعی برق را تاب بیاورند، گرچه اوضاع اندکی بهتر شده است.

اکنون مردم کرمان بعد از گذران وضعیت نابسامان برق، یک سوال مشخص دارند؛ «تا کِی باید این وضعیت آزاردهنده را تحمل کرد»؟ آن‌چه که شرایط فعلی را آزاردهنده‌تر کرده سکوت مقامات و بی‌اعتنایی آن‌ها به زحمتی است که قطعی مکرر برق بر دوش مردم نهاده بود و گویا سال بعد از این هم چالش‌برانگیزتر خواهد بود.

چندی پیش صنف نانوایان هم با نماینده مردم کرمان و راور به بحث نشسته‌ بودند، زیرا قطعی بی‌موقع برق سبب شده بود که بسیاری از پاتیل‌های خمیر خود را بیرون بریزند، زیرا درست در زمانی که خمیر آماده پخت بود تا نانی به دست مردم برسد، قطعی برق سبب شده بود که تنورها از کار بیافتند تا خمیری به نان تبدیل نشود و حاصل دسترنج یک نانوا به چاه ریخته شود.

برخی از نانوایان که آرد را دولتی می‌گیرند و بر اساس تراکنش خرید نان می‌توانند سهمیه آرد بگیرند نیز از این وضعیت ناراحت بودند و می‌گفتند؛ خمیری که خراب شده و به نان تبدیل نشده، خرید و تراکنشی هم انجام نگرفته چطور باید نشان داد که آرد دریافتی گرچه طبخ نشده، اما تمام شده؟ و باید دوباره آرد درخواست دهند، همین مسئله موضوعی برای فریادهای نانوایان آزادپز هم بود.

البته محسن لزومیان هم طی مصاحبه‌ای گفته بود: قطعی برق همه جا اتفاق افتاده و این موضوع نانوایی‌ها را نیز با مشکلات فراوانی مواجه کرده است زیرا نانوا خمیر را آماده می‌کند تا نان تولید کند و قطعی ناگهانی برق، باعث خرابی و تُرش‌شدن خمیر می‌شود.

 رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان نان ایران ادامه داد: قطعی‌های بدون اطلاع قبلی را عامل خسارت گسترده نانوایی‌ها به حساب آورد، چراکه خمیر آماده می‌شود و با قطعی ناگهانی تُرش می‌شود یا نان داخل دستگاه می‌سوزد و کلاً به ضایعات تبدیل می‌شود، اگر قطعی‌ها با اعلام قبلی اتفاق می‌افتاد، حداقل جلوی بخشی از خسارات واردشده گرفته می‌شد.

هنوز جنجال نانوایان به نتیجه نرسیده بود که از سوی مدیرکل غله اعلام شد؛ که نان را ۲۵ درصد گران می‌کنند چطور چنین چیزی به ذهن‌شان خطور کرده بود؟ درحالی که این افزایش قیمت هم به حمل و نقل صورت گرفته بود نه نانوایان، این امر خودش دوباره چالشی برای فریادخواهی صنف نانوا بود، که هنوز هم به نتیجه مشخصی نرسیده، اما گویا مشکل قطعی برق، خرابی آرد و خمیر باید این بار هم با افزایش قیمت نان از جیب مردم برداشته شود.

اما جالب‌تر از مبحث نانوایان کشاورزان بودند، زیرا رئیس اتاق بازرگانی کرمان هم خشکیدگی و پوکی محصول پسته امسال را به علت قطعی برق در موتورپمپ‌های چاه‌های کشاورزی و عدم آبیاری کافی این محصول عنوان کرده بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی هم در روز ملی پسته عنوان کرد که؛ ۴۰ هزار تن پسته کرمان امسال خراب شده‌اند و عملاً این محصول برای صادرات به میزان کافی نیست، زیرا نبود آب کافی به علت قطعی موتورپمپ‌های کشاورزی در زمان به ثمر رسیدن محصول باعث پوکی و خرابی شده است.

کارخانجات استان هم از وضعیت ناترازی برق و خاموشی‌های مکرر شاکی بودند و از اینکه حتی صنایع را بدون اطلاع دچار قطعی برق می‌کردند، گلایه داشتند.

آن‌چه مشهود بود برق امسال به اندازه کافی وجود نداشت و مدیرعامل توزیع برق شمال استان کرمان مدعی بود؛ که چون آب به اندازه کافی پشت سدها وجود ندارد، توربین‌ها به صورت سیستماتیک قطع شده و عملاً برقی تولید نمی‌شود که برای توزیع در نظر گرفته شود.

گرچه حرف‌های مدیرعامل توزیع برق شمال کرمان اندکی قانع‌کننده به نظر می‌رسید اما این سؤال مطرح می‌شود، چطور ممکن است که کشوری با این حجم از منابع، توان مدیریت تولید و توزیع عادلانه برق را نداشته باشد؟

اما نکته جالب‌انگیز این بحث تعارض گفتار بین مدیران برق و آب است، درحالی که شرکت آب و فاضلاب مردم را به خرید کولرهای گازی و اسپیلت‌ها برای کاهش مصرف آب در کولرهای آبی تشویق می‌کند، شرکت برق دلیل افزایش برق را همین اسپیلت‌ها عنوان می‌کنند، بالأخره مردم نفهمیدند که چه نوع وسیله سرمایشی که هم شرکت توزیع برق و هم شرکت آب و فاضلاب را راضی کند، باید تهیه کنند، تا این حجم از مصرف برق را که در مصارف خانگی ۶۸ درصد تخمین زده شده است، کاهش دهند.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

نه − سه =