انسان بیشترین سهم را در وقوع یک تصادف دارد

انسان بیشترین سهم را در وقوع یک تصادف دارد

سرهنگ علی رضایی رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با اشاره به اینکه انسان بیشترین سهم را در بین عوامل دیگر در وقوع سوانح رانندگی به خود اختصاص داده، گفت: آموزش و باز آموزی مقررات رانندگی سبب کاهش نقش انسان و بهبود رفتار راننده در زمان رانندگی خواهد شد.

انسان بیشترین سهم را در وقوع یک تصادف دارد

به گزارش “اقطاع خبر” همزمان با هفته نیروی انتظامی،  “سرهنگ علی رضایی”صبح امروز در جمع بسیجیان دانشجو با اشاره به اینکه انسان بیشترین سهم را در بین عوامل دیگر در وقوع سوانح رانندگی به خود اختصاص داده،  گفت: آموزش و باز آموزی مقررات رانندگی سبب کاهش نقش انسان و بهبود رفتار راننده در زمان رانندگی خواهد شد.

وی به تشریح شناختن ویژگی ها  و محدودیت های راننده در زمان رانندگی پرداخت و گفت:این شناخت در واقع کمک می کند تا سازندگان وسایل نقلیه و طراحان راه ها بتوانند وسیله نقلیه و مسیری را طراحی و ارائه کنند که با اجزای دیگر سیستم حمل و نقل یعنی انسان ها مطابقت بیشتری داشته باشد.

رئیس پلیس راه شمال استان، گفت: یکی از عوامل بروز خطای انسانی در موقع رانندگی ، واکنش است که به عنوان یک محدودیت در رانندگی محسوب می شود.
وی ادامه داد: در هنگام رانندگی زمان برای یافتن هدف، پردازش اطلاعات، تصمیم برروی پاسخ مناسب، شروع یک واکنش است.

سرهنگ رضایی بیان کرد: زمان واکنش در مواجهه با موانع از سوی راننده در موقع رانندگی در تمام رانندگان یکسان نیست و بستگی به ویژگی های انسان دارد که مهمترین آن پردازش اطلاعات، هوشیاری راننده و انتظارات راننده و میزان دید او است.
وی افزود:زمان دریافت و واکنش با تشخیص یک مانع که ممکن است منجر به تصادف شود، شروع می شود و در این سطح راننده نمی داند که شیء مورد نظر ، واقعا خطر آفرین است و اگر هست، چه مقدار باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان تصریح کرد:در روزکسری از یک ثانیه  برای تشخیص یک شیء مورد انتظار یا یک شیء جلب توجه کننده در جایی که راننده به آن نگاه می کند ، مورد نیاز است، اما در شب، یک شیء که چندین درجه از دید راننده دورتر است و بازتاب نور پایینی در مقایسه با پس زمینه اش دارد ، ممکن است برای ثانیه هایی دیده نشود و این شیء دیده نمی شود تا بازتاب نور آن به آستانه حساسیت دید راننده باشد.

وی گفت:موانع به دلایل مختلف از سوی راننده قابل تشخیص زود هنگام نیستند  که مهمترین آن اندازه کوچک، ساکن بودن، بازتاب نور کم، دیده شدن فقط در نور و غیر منتظره ظاهر شدن است اما زمانی که تشخیص داده شدند، جزئیات مانع نیز باید تعیین شود تا اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری از آن دریافت شود.

رضایی در ادامه خاطر نشان کرد:هنگامی که موانع جاده ای دیده و تشخیص داده شدند و اطلاعات کافی از آن به انسان منتقل شد، فرایند تصمیم گیری انجام می شود که طی آن ذهن انسان اطلاعات را درمورد موقعیت آن دریافت می کند و تعیین می کند که راننده چگونه به آن موقعیت پاسخ دهد.

سرهنگ رضایی زمان تصمیم گیری را بسته به موقعیت متفاوت راننده دانست و بیان کرد: ممکن است تصمیم گیری به دلایل پیچیدگی، افزایش یابد یا نیاز به تصمیم فوری باشد، اما بسیاری از تصمیم ها هنگامی که پاسخ واضح است اتخاذ می شود.
وی افزود:اگر راننده نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد، باید جستجو کند و از طرفی اگر اطلاعات خیلی زیاد باشد، راننده باید آن ها را طبقه بندی کرده و اطلاعات مورد نیاز خود که نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد را استخراج کند .

رئیس پلیس راه شمال استان بیان داشت:هنگامی که اطلاعات و موانع موجود در مسیر راننده در ذهن او جمع آوری و پردازش و تصمیم هم گرفته شد، زمان برای پاسخ فیزیکی مورد نیاز است که این مهم، تابعی از توانایی فیزیکی برای کنش بر اساس تصمیم گیری است و می تواند با توجه به سن، هوشیاری و سبک زندگی راننده مانند ورزشکار،  فعال یا کم تحرک  تغییر کند و زمان دید یک مانع تا زمان واکنش نسبت به آن نقش مهمی در جلوگیری  از بروز تصادف دارد.

رضایی افزود:همه ویژگی های انسان در نهایت به این مرتبط می شود که بتواند در زمان مناسب ، پاسخ مناسب به موقعیت ایجاد شده بدهد و هر عاملی که باعث افزایش مدت زمان بین دیدن مانع و واکنش راننده شود می تواند خطرات جدی در سیستم ترافیک ایجاد کرده و سبب بروز سوانح رانندگی و افزایش خطای انسانی شود.

انتهای پیام/تاج الدینی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با یک درجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *