این فعال رسانهای کرمانی ادامه داد: در یک الی دو سال اخیر شاهد بودهایم که اخبار متعددی توسط هوش مصنوعی تولید شده و همچنین تصاویر و ویدئوهایی نیز به کمک این فناوری ساخته و منتشر شدهاند.
وی تصریح کرد: بهعنوان نمونه، در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در جبهه حق و باطل تصاویر، فیلمها و مطالبی منتشر شد که ساخته هوش مصنوعی بودند و گرچه ساختگی بودند، اما کارکردهایی داشتند.
لزوم تبیین جنبههای مختلف هوش مصنوعی توسط رسانهها
رستمی ضمن اشاره به مطلب فوق عنوان کرد: این موضوع نشان میدهد که ما ممکن است در آینده با وقایعی روبهرو شویم که از آنها تصویر واقعی در دسترس نباشد و هوش مصنوعی بتواند با تولید تصاویر و حتی متون، زمینه گمراهی را فراهم کند که این وجه منفی ماجراست.
این فعال رسانهای کرمانی اظهار کرد: بااینحال، جنبههای مثبتی در زمینه هوش مصنوعی و استفاده از آن وجود دارد. یکی از این جنبههای مثبت، دسترسی گستردهتر به اطلاعات است. اگر پیشتر برای تحقیق درباره یک موضوع نیاز به کتاب، مجله یا وبسایتهای متعدد داشتیم، امروز میتوان با یک پرسش ساده و نگارش کوتاه، به حجم وسیعی از اطلاعات دستیافت و خبرنگاران میتوانند از این ظرفیت بهرهمند شوند.
وی افزود: معتقدم برای اصحاب رسانه مهم است که هم از جنبههای مثبت و منفی این ابزار بهره ببرند و هم برای مردم تبیین کنند که هوش مصنوعی چگونه عمل میکند.
انتشار بیشتر اخبار با گسترش هوش مصنوعی
رستمی ابراز کرد: مثلاً اگر خبری به همراه تصویری منتشر شود که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، نباید به آن معنای واقعی و عینی داد. برای نمونه، اولین تصویر منتشرشده از یک دختر توسط هوش مصنوعی تولید شد و بعد در فضای جامعه و رسانه جا افتاد. این تصویر حتی جایگزین تصویر واقعی «ریحانه سلطانینژاد» شد.
این فعال رسانهای کرمانی ادامه داد: تولیدکننده تصویر هدف سیاسی نداشت، بلکه میخواست فضایی روانی متناسب با شرایط ایجاد کند. اما وقتی رسانههای رسمی آن را منتشر کردند، رسمیت یافت؛ بنابراین باید دقت داشت که هوش مصنوعی بهسادگی نمیتواند جایگزین واقعیت شود و پذیرش عمومی آن نیز محدود است.
وی تأکید کرد: با گسترش هوش مصنوعی، انتشار اخبار بیشتری رخداده و خبرنگاران نیز گاه ناخواسته با بازنشر تصاویر و اخبار ساخته این فناوری، به رسمیت یافتن و جاافتادن آنها در اذهان عمومی کمک میکنند.
ضرورت ارتقا «سواد هوش مصنوعی» مردم
رستمی افزود: این مسئله میتواند موجب فاصلهگرفتن جامعه از واقعیتها شود. ازاینرو، لازم است مردم نیز «سواد هوش مصنوعی» خود را ارتقا دهند؛ یعنی هم توانایی استفاده درست از ابزار را داشته باشند و هم مراقب باشند که دچار فریب نشوند.
این فعال رسانهای کرمانی با تأکید بر اینکه نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که هوش مصنوعی از دادههایی استفاده میکند که توسط انسانها تولید میشوند، عنوان کرد: بنابراین اگر خبرنگاران و سیستم رسانهای ما محتوایی را منتشر کنند، همان محتوا میتواند در آینده بهعنوان منبع برای تولیدات بعدی هوش مصنوعی مورداستفاده قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه باید دقت کنند چه چیزی را در فضای مجازی منتشر میکنند، چراکه همان مطالب ممکن است مبنای تولیدات بعدی هوش مصنوعی باشد. همچنین باید توجه داشته باشند که دادههای قبلی ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه دستکاری شده یا بخشهایی از واقعیت مغفول مانده باشد.
انتهای خبر/ م