۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » تاریخ بافت » مروری بر تاریخ فرهنگ بافت
تاریخ تعلیم و تربیت بافت(2)
تاریخ تعلیم و تربیت بافت(2)

تاریخ تعلیم و تربیت بافت(2)

اقطاع خبر: پس از دوران و نظام مکتب داری یا همان ملامکتبی در سال ۱۲۹۷ نخستین کلاس درس در بافت و در منزل زنده یاد شکرالله نادری برپا می شود. در این کلاس یا مدرسه که ۸ نفر دانش آموز پسر و دختر داشته است ، شخصی به نام میرزا باقرخان تهرانی هم معلم و […]



اقطاع خبر:

پس از دوران و نظام مکتب داری یا همان ملامکتبی در سال ۱۲۹۷ نخستین کلاس درس در بافت و در منزل زنده یاد شکرالله نادری برپا می شود.

در این کلاس یا مدرسه که ۸ نفر دانش آموز پسر و دختر داشته است ، شخصی به نام میرزا باقرخان تهرانی هم معلم و هم مدیر مدرسه بوده است.

با توجه به اینکه این مدرسه در زمان احمدشاه قاجار بوده است ، نام مدرسه “احمدی ” انتخاب می شود.

مدرسه احمدی در سال دوم حدود ۱۵ دانش آموز و در سال های بعد تعداد دانش آموزان اضافه می شود و به همین خاطر آموزگار دیگری به نام میرزا مهدی خان نعمتی به بافت می آید.

در سال ۱۲۹۹ آموزگار دیگری که بافتی بوده است ،در مدرسه احمدی شروع به کار می کند ، نام او میرزا ابوالقاسم بوده و در ادامه علی پولادی  برادر دکتر پولادی از سوی اداره معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه کرمان (  وزارت فرهنگ)به سمت مدیری ، معلمی و نماینده اداره معارف به بافت می آید و در منزل مشهدی محمد پدر حاج حمدالله ریاحی نخستین اداره معارف و اوقاف و مستظرفه را تشکیل می دهد.

علی پولادی در بدو کار با استخدام زنده یاد حاج احمد امیدوار موافقت می کند و زنده یاد امیدوار  قراداد همکاری  خود را در سال ۱۲۹۹ با حقوق ۸۰ قران در ماه  امضا می کند.

توضیح: در بازنویسی این مطالب تحت عنوان “مروری بر تاریخ تعلیم و تربیت بافت” جا دارد از دوست و عزیز فرهنگی شهرمان آقای علیرضا شفیعی سپاسگزاری نمایم که یک سری منابع و اطلاعات را در اختیار بنده گذاشتند.

زنده یاد حمید هرندی

 

 

 

 

 


برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سه × 5 =