۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » رابر
تبرآفت بر ریشه اقتصاد تک‌محصولی رابر
تبر آفت بر ریشه اقتصاد تک‌محصولی رابر

تبر آفت بر ریشه اقتصاد تک‌محصولی رابر

جمعی از کشاورزان روستای ننوک به میزبانی درختان گردو از کرم خراط اشاره و خواستار پیگیری مسئولان در ریشه‌کن ساختن این آفت شدند. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ کرم خراط از جمله آفاتی است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، جمعیت آن به شدت افزایش یافته و به صورت طغیانی در […]



جمعی از کشاورزان روستای ننوک به میزبانی درختان گردو از کرم خراط اشاره و خواستار پیگیری مسئولان در ریشه‌کن ساختن این آفت شدند.

تبر آفت بر ریشه اقتصاد تک‌محصولی رابر

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ کرم خراط از جمله آفاتی است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، جمعیت آن به شدت افزایش یافته و به صورت طغیانی در حال خسارت زدن است.
 
گردو میزبان اصلی این آفت بوده و بیش‌ترین خسارت را می‌بیند. درختان دانه‌داری چون سیب، گلابی و به  نیز از دیگر میزبان‌های این آفت هستند.

این خسارت آفت کرم خراط صدای مردم شهرستان رابر را درآورده است و با ارسال مطالبه خود به این رسانه خبری خواستار پیگیری رفع این معضل شدند.

جمعی از کشاورزان روستای ننوک ضمن تشکر از این رسانه مردمی شهرستان رابر در مطالبه خود بیان کردند: رابر در آینده نزدیک شاهد خشک‌ شدن هزاران درخت گردو خواهد بود، زیرا چند سالی است، کرم خراط تبر بر ریشه اقتصاد تک‌محصولی شهرستان زده؛ از آنجایی که روش‌های مبارزه با این آفت جواب‌دهی مناسبی نداشته (سیم قلاب، کوددهی درختان و تله‌گذاری) جای سؤال دارد که مسئولان چه برنامه‌ای برای حمایت از گردوی رابر دارند؟

کشاورزان مدعی هستند که چرا کارگروهی در خصوص مبارزه با این افت از سوی مسئولان تشکیل نشده است و یا چرا از تشکل‌های دانشجویی که در این حوزه مشغول فعالیت و تحقیق هستند جهت راهکار مبارزه بیولوژیکی یا سم‌شناسی انجام نشده است.

رابر زیبای ما در چند سال آینده شاهد خشک‌ شدن بسیاری از باغات گردو خواهد بود و از آنجایی که درختان گردو دچار آفت شده و از دورن درخت را می‌خورد؛ بی‌شک در سال‌های آینده شاهد سقوط باغداران از درخت گردو خواهیم بود، آنچه کشاورزان اعلام کردند، این بوده که حداقل از ۱۰ درصد ثمر یک درخت گردو، ۲ درصد آن دچار خشک‌ شدن توسط این آفت شده است.

این کشاورزان از مسئولان در این حوزه خواستند که باغات روستاها را  مشاهده کنند اوج فاجعه این آفت که اگر پیشگیری‌ها و تحقیقات در خصوص عدم راه مبارزه سم‌شناسی این آفت صورت نگیرد رابر زیبای ما دیگر نه رامسر جنوب و نه قطب گردو است.

ایمان کریم‌قاسمی نیز گفت: مبارزه با کرم خراط باید به‌صورت تلفیقی و همگانی باشد، هیچ‌کدام از روش‌ها به‌تنهایی پاسخگو نیستند و اگر باغداری تمام روش‌ها را به کار ببرد؛ ولی همسایه آن باغ مبارزه را به کار نبرد باتوجه‌به پرواز حشره آن باغ نیز آلوده می‌شود باغات گردوی شهرستان مرتباً در حال بازدید هستند.

وی افزود: جهاد کشاورزی آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی را در کلیه روستاها دارد، ضمناً از نماینده کشاورزان روستای ننوک تقاضا می‌شود به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا برنامه‌ریزی لازم جهت مبارزه همگانی با کرم خراط در روستا را با کمک هم صورت دهیم.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر با وجود آفت کرم خراط، خشک‌سالی‌های پارسال، کمبود بارندگی از مهرماه تا دی‌ماه که باعث به وجود آمدن مشکلات فیزیولوژیک شده، نسبت به پارسال ۲۰ درصد کاهش عملکرد قابل پیش‌بینی است.

منبع: صبح رابر
انتهای خبر/ سلیمانی

 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*