۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ویژه استان
تحقق ۱۹ مگا پروژه استان نیازمند وفاق
تحقق ۱۹ مگاپروژه کرمان نیازمند وفاق

تحقق ۱۹ مگاپروژه کرمان نیازمند وفاق

مهدی حسینی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» عنوان کرد: سال ۹۵ نقش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی استان ۳۷/۷ درصد بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۰ درصد رسید. وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ به ۵۷ درصد رشد تولید ناخالص داخلی […]



مهدی حسینی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» عنوان کرد: سال ۹۵ نقش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی استان ۳۷/۷ درصد بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۰ درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ به ۵۷ درصد رشد تولید ناخالص داخلی رسیده‌ایم، گفت: ظرف سه سال گذشته حدود ۲۱ درصد رشد را در بدترین شرایط و با تحریم‌های ظالمانه تجربه کرده‌ایم.

 حسینی‌نژاد با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور برنامه‌ریزی شده که سهم استان کرمان در مجموع ۳۰ درصد است، گفت: در حالی که حوزه کشاورزی بیش از ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند و صنعت ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، برخی معتقدند فولاد آب‌بَر است و نباید در کویر اجرا شود.

وی افزود: صنایع فولادی استان آب مورد نیاز خود را از تصفیه فاضلاب شهری یا خلیج فارس تهیه کرده است، پس دلیلی برای مخالفت در اجرای صنایع جنبی این عرصه اقتصادی وجود ندارد.

مدیرکل سازمان صمت استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ همت طی چند سال اخیر در حوزه فولاد سرمایه‌گذاری شده، افزود: باید معادن را در برنامه هفتم توسعه بر سر سفره مردم ایران ببریم و بار عمده اشتغال را به سمت صنایع جنبی و تکمیل ارزش‌ افزوده حرکت دهیم.

حسینی‌نژاد با اشاره به ضعف‌های قانونی معادن و بلوکه‌شدن پهنه‌های معدنی استان اذعان کرد: در صورتی که اگر فقط گردش حساب شرکت‌ها را به بانک‌های استان کرمان انتقال دهیم، به راحتی می‌توانیم طرح‌های استان را تأمین مالی کنیم و نیازی به خزانه و صندوق توسعه ملی نداریم.

وی تصریح کرد: ۱۹۶ هزار میلیارد تومان منابع را از جمله ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات وصولی، ۱۸هزار و ۸۴۷ میلیون تومان حقوق دولتی و عوارض گمرکی، ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز سود تقسیمی معادن بزرگ و چند بخش دیگر در استان کرمان را از معادن گرفتیم و به خزانه و سهام‌داران پرداخت کردیم.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: این آمار در حالی است که اصلاح قانون بودجه هرسال نمی ‌گذارد قانون معادن اجرا شود و سهم ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان کرمان اختصاص یابد که این سهم هر سال یک یا ۲ درصد می‌شود گرچه امسال این مقدار به بیش از ۶ درصد معادل ۱۳ هزار میلیارد ریال رسید اما هنوز به صورت کامل محقق نشده است.

حسینی‌نژاد بیان کرد: صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۵۷۰ معدن و بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی نزدیک به ۳۰۰ هزار اشتغال در استان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سیاستی که برای معادن استان به کار رفته بود تنها برای خام‌فروشی بود نه توسعه صنایع کوچک و متوسط پایین‌دستی، بنابراین سیاست ایجاد موتور محرکه برای رشد این صنایع را با تیم اقتصادی استان جلو بردیم.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کرمان افزود: برای اجرای طرح نیاز به چند موتور محرکه همچون ذوب آهن اصفهان داشتیم و با توجه به معادن موجود در استان گفتیم چرا خام‌فروشی! پس پا را فراتر گذاشتیم و تکمیل زنجیره فولاد را برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: در مسیر تولید فولاد، سنگ آهنی که استخراج می‌شود تبدیل به کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی شده و سپس آن را به شمش تبدیل می‌کنیم، این یعنی صنایع فرآوری که سبب رشد صنایع کوچک و خدماتی خواهند شد.

حسینی‌نژاد ادامه داد: ۱۹ مگا پروژه مشابه ذوب آهن اصفهان در استان تأسیس و راه‌اندازی شد و به‌عنوان موتور محرکه‌هایی بودند که در برنامه هفتم توسعه سبب تکمیل زنجیرهای بعدی برای ایجاد صنایع کوچک و متوسط شدند.

 

مدیرکل صنعت اذعان کرد: یک فرصت جدیدی در استان کرمان به نام صنایع دانش‌بنیان قد علم کرده‌اند تا بهره‌وری را جلو ببریم با کمک آنان سیاست تجارت الکترونیک را به‌عنوان محور اصلی در حوزه صمت دنبال می‌کنیم که به‌زودی شاهد موفقیت‌های این طرح خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در کرمان به یک وفاق نیاز داریم که این پروژه‌ها را با سرعت جلو ببریم درآمدهایی که استان کرمان برای حوزه ملی دارد، بسیار بالا است اما در حوزه استانی و برگشت سهم کرمان از حقوق دولتی معادن، حوزه مالیاتی و روی هم پول زیادی که از استان به خزانه واریز می‌شود، ضعیف هستیم.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcjv8evhuqexiz.fsfu.html


پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

5 × چهار =