۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ویژه استان
جذبUVبیشتر باعینک‌ غیراستاندارد/ضدآفتاب۵۰ درصد مناسب شرایط کرمان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان -اقطاع خبر

جذبUVبیشتر باعینک‌ غیراستاندارد/ضدآفتاب۵۰ درصد مناسب شرایط کرمان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان -اقطاع خبر

خبرگزاری اقطاع خبر – گروه استان‌ها، فهیمه افضلی: اشعه فرابنفش(Ultraviolet)یا UV، یک موج در گستره امواج الکترومغناطیسی است که در نور خورشید وجود دارد. برای درک بیشتر این پرتو، می‌توان چنین مثال زد که در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی UV منتشر و از این پرتو برای تولید لامپ‌های مخصوصی از جمله لامپ سیاه یا لامپ […]


خبرگزاری اقطاع خبر – گروه استان‌ها، فهیمه افضلی: اشعه فرابنفش(Ultraviolet)یا UV، یک موج در گستره امواج الکترومغناطیسی است که در نور خورشید وجود دارد. برای درک بیشتر این پرتو، می‌توان چنین مثال زد که در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی UV منتشر و از این پرتو برای تولید لامپ‌های مخصوصی از جمله لامپ سیاه یا لامپ بخار جیوه نیز استفاده می‌شود.

به علاوه از پرتو فرابنفش برای ضد عفونی آب، مواد خوراکی، تجهیزات پزشکی و لوازم صنعتی و.. نیز می‌توان استفاده کرد.

با توضیحات فوق می‌توان دریافت که اشعه فرابنفش یا UV تا چه اندازه برای بدن انسان و به ویژه پوست که همواره در معرض تابش امواج نور خورشید قرار دارد، می‌تواند خطرناک باشد.

پرتوهای نور خورشید همواره به بدن صدمه می‌زند

جعفر نوحی کارشناس بهداشت پرتوها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار اقطاع خبر اظهار کرد: درواقع پرتوهای نور خورشید همواره می‌تواند به ما صدمه وارد کند.

وی افزود: اثرات اشعه ماورا بنفش یا UV که جزئی از پرتوهای خورشید است، در برخی مواقع میزان جذب آن در جو کمتر و تابش آن به زمین بیشتر است.

نوحی بیان کرد: به طور کلی ساعت اوج تابش نور خورشید همواره از حدود ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است و نباید در این ساعات در معرض آن قرار بگیریم، که البته همانطور که اعلام شده، در روزهای اخیر این تابش شدیدتر و بیش از حد استاندارد است.

n00517877-b.jpg

کارشناس بهداشت پرتوها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اشعه فرابنفش در کوتاه مدت علاوه بر برنزه شدن پوست و آفتاب سوختگی، گرمازدگی و تشدید برخی بیماری‌های پوستی را به دنبال دارد.

وی افزود: این اشعه در طولانی مدت نیز علاوه بر لکه‌های پوستی و سرطان‌های پوست، آسیب به بافت‌های چشم و آب مروارید را درپی خواهد داشت.

نوحی تصریح کرد: در مواجهه با پرتوهای UV و نور خورشید باید یک سری اقدامات ایمنی انجام شود.

کارشناس بهداشت پرتوها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: مثلاً چنانچه شرایط ماندن در محیط‌های بسته وجود ندارد و مجبور به خروج از منزل هستیم، در ساعات اوج تابش نور خورشید بایستی در سایه قرار بگیریم.

قرار گرفتن در سایه به معنی نبود تشعشعات آسیب زا نیست

نوحی ادامه داد: البته بایستی توجه داشت که قرار گرفتن در سایه به معنی نبود تشعشعات آسیب زننده نیست چراکه سایه‌های مجاور با آفتاب دارای پرتوهای فرابنفش و UV هستند و نیاز به مراقبت وجود دارد.

وی سپس یادآور شد: به طور کلی در کشور ما باید از محصولات و کرم‌های ضد آفتابی که مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان است، استفاده شود.

نوحی ادامه داد: ممکن است برخی کرم‌ها خارجی باشد اما کیفیت آنها بر اساس تابش آفتاب در منطقه و کشور خودشان در نظر گرفته شده است، بنابراین تاکید ما بر استفاده از محصولات مورد تأیید وزارت بهداشت و استاندارد است.

کارشناس بهداشت پرتوها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، استفاده از لباس‌های بلند، روشن و دارای بافت متراکم را از نکات ایمنی برشمرد.

نوحی استفاده از عینک‌های غیر استاندارد را بسیار خطرناک اعلام کرد و گفت: عینک‌هایی که در کوچه و بازار به فروش می‌رسد و ما از سلامت و ایمنی آنها مطمئن نیستیم، منجر به جذب بیشتر UV شده و خطرات بیشتری برای چشم به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: کشاورزان و افرادی که در معرض تابش نور مستقیم قرار دارند باید حتماً موارد ایمنی گفته شده را رعایت کنند.

کارشناس بهداشت پرتوها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآوری کرد: افراد دارای بیماری، در چنین روزهایی باید حتماً از سایبان و چتر استفاده کنند.

وی بیان کرد: پرهیز از قرارگیری دراز مدت در معرض تابش نور خورشید در شرایط کنونی و رعایت نکات ذکر شده همیشه کاربرد دارد.

اثرات UV بر روی پوست حاد و مزمن است

رضوان امیری متخصص پوست، مو و زیبایی نیز در گفتگو با خبرنگار اقطاع خبر اظهار کرد: به طور کلی اثر UV بر روی پوست به دو صورت حاد و مزمن است.

وی ادامه داد: اثرات حاد و فوری اشعه فرابنفش مانند آفتاب سوختگی، قرمزی و حساسیت‌های پوستی است.

امیری با اشاره به اثرات مزمن اشعه فرابنفش بیان کرد: در این زمینه بیمار در حال حاضر متوجه نمی‌شود اما در دراز مدت باعث تخریب الیاف کلاژن، پیری پوست و چروک‌های پوستی می‌شود.

N82973368-72441518.jpg

این متخصص پوست، مو و زیبایی تاکیدکرد: بدترین تأثیر UV این است که ریسک ابتلاء به سرطان‌های پوستی مانند SCC، BCC و ملانوم را افزایش می‌دهد.

امیری تاکید کرد: توصیه می‌شود در ساعت پیک تابش نور خورشید که از ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر است، ترجیحاً افراد از خانه خارج نشوند.

وی ادامه داد: کسانی که برایشان ماندن در منزل مقدور نبوده و بایستی به هر دلیلی خارج شوند، حتماً یک سری مراقبت‌ها را انجام دهند.

ضدآفتاب باید هر دو ساعت یکبار تمدید شود

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افراد باید حتماً ۲۰ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، از ضد آفتاب استفاده و هر دو ساعت یکبار نیز آن را تجدید کنند.

امیری، استفاده از کلاه لبه‌دار، عینک و دستکش را جز ضرورت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: همچنین افراد بایستی آب زیاد بنوشند چرا که خود آب مقداری از اثرات UV را کاهش می‌دهد.

وی افزود: آقایان نیز بایستی از لباس‌های آستین بلند، عینک، کلاه و دستکش استفاده کنند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه آفتاب برخی از بیماری‌های پوستی را تشدید می‌کند، گفت: کسانی که مبتلا به بیماری پوستی هستند بایستی حتی المقدور از خارج شدن از منزل و یا قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید پرهیز کنند.

امیری اظهار کرد: باتوجه به اینکه مو نقش حفاظتی برای پوست ایفا می‌کند از این رو آقایانی که موهای آنها ریخته بایستی حتماً از کلاه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از از مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین c اثرات آفتاب بر روی پوست را کمتر می‌کند.

امیری گفت: بهتر است ویتامین c به صورت خوراکی مصرف و یا کرم ویتامین c در زیر ضد آفتاب استفاده شود.

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: کودکان، افراد سالمند و خانم‌های باردار بیشتر در معرض خطر هستند و این افراد نیز باید از ضد آفتاب‌های فاقد مواد شیمیایی و مینرال استفاده کنند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*