۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
جنگ رسانه‌ای، ابزار دشمن برای تغییر افکار عمومی
جنگ رسانه‌ای، ابزار دشمن برای تغییر افکار عمومی

جنگ رسانه‌ای، ابزار دشمن برای تغییر افکار عمومی

امام جمعه شهرستان بم گفت: اکنون هدف دشمن تغییر افکار و رفتار جامعه است. آن‌چه امروز در فضای مجازی می‌گذرد، یک نبرد تمام‌عیار برای تحریف باورهاست. به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» ظهر امروز در اختتامیه چهارمین اجلاسیه فعالان فضای مجازی استان کرمان، حسین باقری با گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای اقتدار […]


امام جمعه شهرستان بم گفت: اکنون هدف دشمن تغییر افکار و رفتار جامعه است. آن‌چه امروز در فضای مجازی می‌گذرد، یک نبرد تمام‌عیار برای تحریف باورهاست.

جنگ رسانه‌ای، ابزار دشمن برای تغییر افکار عمومی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» ظهر امروز در اختتامیه چهارمین اجلاسیه فعالان فضای مجازی استان کرمان، حسین باقری با گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای اقتدار ایران، به‌ ویژه شهید اسحاقی از شهرستان بم، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: این چهارمین سال برگزاری این اجلاسیه در سطح استان است که امسال به میزبانی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بم برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته، شهرستان‌های مختلفی میزبان این رویداد بودند اما امسال بم با تلاش بی‌وقفه همکاران‌مان، سنگ تمام گذاشت.

مسئول فضای مجازی بسیج استان کرمان با تقدیر از زحمات مسئولان اجرایی این رویداد، به‌ویژه فرمانده سپاه شهرستان بم و همچنین تیم خواهران و سایر فعالان فضای مجازی استان، افزود: برگزاری این نشست نتیجه تلاش مشترک بسیجیان، نخبگان سایبری و همکاری دلسوزانه مسئولان شهرستان و استان بود. حضور خانواده شهدا، پیشکسوتان دفاع مقدس و همچنین بهره‌مندی از اساتید برجسته در کلاس‌های وبیناری با محوریت فضای مجازی، بر غنای این برنامه افزود.

لزوم مسدودسازی راه نفوذ دشمن در فضای مجازی

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فضای مجازی، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها به‌صراحت فرموده‌اند که عرصه فضای مجازی، جایی است که دشمن بیش‌ترین تمرکز خود را بر آن قرار داده؛ ایجاد تردید در اصول انقلاب، دستکاری افکار عمومی و نفوذ نرم، بخشی از اهداف دشمن در این بستر است. رهبر انقلاب می‌فرمایند هرجا دشمن تمرکز کرده، همان‌جا باید هدف مقابله ما باشد. این باید به‌عنوان راهبرد مستمر همه فعالان فضای مجازی در نظر گرفته شود.

باقری با اشاره به جنگ ۱۲ روزه اخیر و نقش محوری جنگ نرم در آن، تأکید کرد: حتی در این نبرد، دشمن به جبهه نرم ضربه زد و در آن‌جا دنبال نفوذ بود. خوشبختانه انسجام سایبری و روایتگری جهادی، سبب شد در این حوزه نیز بتوانیم با اقتدار عمل کنیم. امروز مقام معظم رهبری تصریح می‌کنند که مقابله با تهدیدات نرم، از دفاع سخت‌افزاری هم مهم‌تر است.

مسئول فضای مجازی بسیج استان کرماندر پایان از همه فعالان فضای مجازی خواست تا با نیت مجاهدانه، در برابر نفوذ دشمن بایستند و راه‌های تردیدافکنی و شبهه‌سازی را ببندند.

فضای مجازی، میدان واقعی نبرد

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام فرهاد دهقانی گفت: دیگر نباید نام این فضا را فضای مجازی گذاشت؛ چرا که آن‌قدر واقعی و ملموس شده که واژه «مجاز» در آن معنا و جایگاه پیشین خود را از دست داده است.

امام جمعه شهرستان بم در ادامه با ادای احترام به خانواده شهید اسحاقی که در مراسم حضور داشتند، افزود: خوش به سعادت شما که شهیدی تقدیم کردید، گنجی که بسیاری از انسان‌ها آرزویش را دارند. ان‌شاءالله خداوند ما را با شهید شما و شهدای بزرگواری مانند شهید اسحاقی محشور کند؛ شهیدی که به نام حضرت عباس علیه‌السلام متبرک است.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل فعالان رسانه در جبهه انقلاب، تصریح کرد: امروز در جبهه‌ای هستید که شهدایی چون سلامی‌ها، حاجی‌زاده‌ها و شهید سلیمانی‌های آن‌را ساخته‌اند. شما فعالان رسانه‌ای در خط مقدم جنگ نرم هستید و جایگاه‌تان، بسیار مهم، حساس و در عین‌ حال پرخطر است.

دهقانی با اشاره به دو مسئولیت اصلی فعالان فضای مجازی، گفت: اولین وظیفه شما ارتقای سواد رسانه‌ای مردم است. متأسفانه فعالان این فضا به‌ جای آنکه به معرفی فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام بپردازند، به پاسخگویی مکرر به شبهاتی مشغول‌اند که دشمنان ایجاد می‌کنند. این در حالی است که ما باید گاهی به‌جای واکنش، کار تهاجمی کنیم؛ نگذاریم اصلاً شبهه‌ای شکل بگیرد.

ارتقای سواد و مقابله؛ وظیفه فعالان فضای مجازی

امام جمعه شهرستان بم ادامه داد: اگر سواد رسانه‌ای ارتقا یابد، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود. دشمن تلاش می‌کند افکار، تمایلات و رفتار جامعه را در مسیر دلخواه خود تغییر دهد. ما هم باید پیش از آن‌که دشمن فضای افکار عمومی را اشغال کند، با هوشمندی به آن ورود کنیم.

وی با تقسیم‌بندی انواع جنگ‌ها گفت: جنگ سخت با توپ و تانک و جنگ نیمه‌سخت با ترور و خرابکاری شناخته می‌شود؛ اما اکنون، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین نوع جنگ، جنگ رسانه‌ای و نرم است. این‌جا دیگر بحث بمب و اسلحه نیست، بلکه بحث امیدآفرینی، آگاه‌سازی و مقابله با توطئه‌های دشمن است.

تحریف افکار؛ نقشه دشمن در فضای مجازی

دهقانی با ذکر نمونه‌هایی از نقشه‌های رسانه‌ای دشمن در سال‌های اخیر گفت: دشمن در حوزه‌هایی مانند حجاب، عزاداری و جایگاه مرجعیت، عملیات روانی سنگینی انجام داد. کاری کرد که مردم، مدافعان حرم را به‌عنوان جنگ‌طلب ببینند، نه مدافع مظلوم. رسانه دشمن طوری کار کرد که حتی برخی جوانان ما پذیرفتند که کمک به مردم مظلوم سوریه، نوعی جنگ‌طلبی و هزینه‌تراشی برای کشور است.

تحریف قهرمانان، تبدیل مدافعان به متهمان 

امام جمعه شهرستان بم در ادامه به اهداف رسانه‌های معاند اشاره کرد و افزود: دشمن در رسانه از تاکتیک‌هایی مانند بزرگ‌نمایی، کوچک‌نمایی، تحریف، تکرار و انکار استفاده می‌کند. متأسفانه ما گاهی نه‌ تنها خوب روایت نمی‌کنیم، بلکه همان روایت‌های ضعیف را هم تکرار نمی‌کنیم. یک حادثه مهم یا یک فرمان تاریخی مقام معظم رهبری را چند بار باید با زبانی تازه، بیانی جذاب و از زاویه‌های متفاوت بازگو کنیم تا در ذهن‌ها بنشیند.

وی با اشاره به مدیریت دقیق رهبر معظم انقلاب در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر گفت: در همان ساعات اولیه جنگ، رهبری عملیاتی را خود به‌دست گرفتند که دشمن را به وحشت انداخت. اما آیا ما این اقدام بزرگ را درست روایت کردیم؟ چند بار تکرار کردیم؟ دشمن بارها و بارها یک تحلیل را با زبان‌های مختلف در سطح جهانی پخش می‌کند، اما ما گاهی حتی یک‌بار هم به‌درستی روایت نمی‌کنیم.

قهرمان داریم، اما روایت نمی‌کنیم

دهقانی با انتقاد از کم‌کاری رسانه‌های داخلی در معرفی قهرمانان ملی گفت: شهیدان ما شخصیت‌هایی برجسته‌اند، اما چرا رسانه‌های‌مان در پرداختن به این الگوها ضعیف عمل می‌کنند؟ در حالی که کشورهای دیگر از کوچک‌ترین افرادشان اسطوره‌سازی می‌کنند. دشمن با هوشمندی وارد میدان می‌شود، اما ما جای خالی را برایش باز می‌گذاریم.

امام جمعه شهرستان بم در پایان سخنان خود با یادآوری جایگاه رهبر معظم انقلاب و شهدا، خاطرنشان کرد:
ما در این کشور شخصیت‌هایی داریم که اگر به آن‌ها پرداخته شود، الهام‌بخش جهانی خواهند بود. اما متأسفانه هنوز بسیاری از مدیران رسانه‌ای ما حتی اصول روایت مؤثر را هم به‌خوبی نمی‌دانند. ما باید مراقب باشیم. اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم.

انتهای خبر/ پسند


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*