حجتالاسلاموالمسلمین احمد شیخبهایی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) حضرت زهرا (س) را «سیدة نساء اهل الجنة» و «سیدة نساء العالمین» معرفی کرده است، گفت: زهرای مرضیه (س) در تمام مسئولیتهایی که یک زن در جامعه میتواند بر عهده داشته باشد، یک الگوی تام و تمام است.
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی از جلوههای برجسته زندگی حضرت زهرا (س)، مادر بودن است؛ مادری که در ۹ سال زندگی مشترک با امیرالمؤمنین (ع)، چهار فرزند تربیت کرد و فرزند پنجم را در دوران بارداری از دست داد، اما در سختترین شرایط اقتصادی مدینه، فرزندانی به دنیا آورد که «نورشان از خاک تا افلاک میدرخشد».
مادری که فرزندان را با عمل تربیت کرد
وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) حتی در حال نماز شب، الگوی تربیت عملی فرزندان بود، توضیح داد: امام حسن (ع) میدید که مادرش ابتدا برای همسایگان دعا میکند و سپس میفرماید: نخست همسایه و سپس خانه؛ شیخبهایی اضافه کرد: حضرت علاوه بر مادری زمینی، در عالم معنا نیز بهواسطه شفاعت، برای همه شیعیان مادری میکند.
از شبهای قدر تا ایثار غذایی
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان با اشاره به رفتارهای تربیتی حضرت زهرا (س) در شبهای قدر گفت: ایشان به فرزندان غذای سبک میداد تا بتوانند شبزندهداری کنند و اگر خوابشان میبرد با آب صورت آنها را بیدار میکرد.
شیخبهایی افزود: در ماجرای نزول سوره «هل أتی» نیز هنگامی که برای شفای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نذر روزه کردند، غذای افطار خود را سه شب پیاپی به مسکین، یتیم و اسیر بخشیدند؛ همان الگویی که فرزندان نیز از آنان پیروی کردند.
دختر نمونه پیامبر (ص)
وی با اشاره به رابطه عاطفی ویژه پیامبر (ص) و حضرت زهرا (س) گفت: پیامبر هنگام سفر آخرین کسی بود که با او وداع میکرد و هنگام بازگشت نخستین کسی بود که به دیدارش میرفت.
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در دوران سخت پس از رحلت ابوطالب و خدیجه (س)، زهرای مرضیه (س) تنها همراه و ندیم پیامبر بود؛ زخمهای پای پیامبر در طائف را شستوشو میداد و دلسوزانه به او رسیدگی میکرد تا جایی که لقب «امّابیها» گرفت.
همسری نمونه برای امیرالمؤمنین (ع)
شیخبهایی ادامه داد: در شب ازدواج، پیامبر اکرم (ص) دست زهرا (س) را در دست علی (ع) گذاشت و مسئولیتها را تقسیم کرد؛ با این حال، حضرت زهرا (س) نهتنها مسئولیت خانه را برعهده داشت، بلکه در نبود علی (ع) کارهای بیرون از خانه را نیز انجام میداد.
وی تأکید کرد: سختیهای زندگی هرگز سبب نشد که حضرت زهرا (س) چیزی از همسرش طلب کند؛ چنانکه امیرالمؤمنین (ع) هنگام شنیدن خبر شهادت ایشان از شدت اندوه بیهوش شد و بعدها نیز در خطبه ۱۹۳ نهجالبلاغه عمق حزن خود را بیان کرد.
اوج ولایتپذیری و دفاع از حق
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رفتار ولایی حضرت زهرا (س) اظهار کرد: پس از آنکه حضرت در مسجد خطبه خواند و برخی با بیاعتنایی یا توهین پاسخ دادند، دلشکسته به خانه بازگشت و گفت: حق مرا پایمال میکنند.
شیخبهایی افزود: هنگامی که امیرالمؤمنین (ع) خواست برای احقاق حق او شمشیر بردارد، حضرت زهرا (س) با تذکرِ حفظ اساس دین، علی (ع) را به صبر دعوت کرد و خود به دفاع از ولایت پرداخت.
از بازوی شکسته تا خطبه فدکیه؛ جلوههای مقاومت
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت تا سرحد جان ایستادگی کرد، توضیح داد: در ماجرای کشاندن امیرالمؤمنین (ع) به مسجد، حضرت زهرا(س) با دست گرفتن کمربند علی (ع) مانع بردن او شد، اما با هجوم مهاجمان، بازویش آسیب دید و اثر شکستگی آن تا زمان شهادت باقی ماند.
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: خطبه مشهور فدکیه نیز خطبهای در دفاع از حق امیرالمؤمنین (ع) بود؛ خطبهای که نشان داد حضرت زهرا (س) در روزگاری که بسیاری از مردان توان اقدام نداشتند، «مردانه» وارد میدان شد.
شهیده راه ولایت و سند مظلومیت تاریخ
شیخبهایی خاطرنشان کرد: شهادت حضرت زهرا (س) در حقیقت شهادت در راه ولایت بود و همین مظلومیت سبب شد قبر ایشان پنهان بماند تا تاریخ بداند بر دختر پیامبر چه گذشت.
وی ادامه داد: هر کس به مدینه میآید و در کنار قبر باشکوه پیامبر (ص) میایستد، وقتی میشنود قبر دختر پیامبر نامعلوم است، به عمق مظلومیت آن حضرت پی میبرد.
انتهای خبر/ پسند