۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
حمام ۲۰۰ ساله کرمان در انتظار همت مسئولان
حمام ۲۰۰ ساله کرمان در انتظار همت مسئولان

حمام ۲۰۰ ساله کرمان در انتظار همت مسئولان

حمام ۲۰۰ ساله دوره قاجار در دل بافت تاریخی شهر کرمان، وضعیت نامناسب و رو به ویرانی دارد که امیدواریم مسئولان در خصوص بازسازی و توجه به این بنا همت کنند. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ اگر گذرتان به خیابان امام خمینی (ره) شهر کرمان افتاده باشد. در دل این خیابان […]



حمام ۲۰۰ ساله دوره قاجار در دل بافت تاریخی شهر کرمان، وضعیت نامناسب و رو به ویرانی دارد که امیدواریم مسئولان در خصوص بازسازی و توجه به این بنا همت کنند.

حمام ۲۰۰ ساله کرمان در انتظار همت مسئولان

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ اگر گذرتان به خیابان امام خمینی (ره) شهر کرمان افتاده باشد. در دل این خیابان مسجد امام خمینی (ره) خودنمایی می‌کند. در قسمت شرقی مسجد فضای بازی است که در دوره‌های مختلف نسبت به ساخت ساختمان‌ها و فضاهای متفاوت تصمیم‌گیری شده است. در بخشی از این فضا، بافت قدیمی حمام شیخ‌الاسلام را مشاهده می‌کنید.

حوالی غروب از کنار حمام شیخ‌الاسلام عبور می‌کردم که چند معتاد متجاهر با پوشش‌های مندرس و نامناسب از حمام خارج شدند. قسمت ورودی حمام مملو از زباله بود که فضای این حمام را نامناسب‌تر کرده بود.

در مقاطع مختلف مسئولان مربوطه در خصوص بازسازی این بنای تاریخی، اطلاع‌رسانی کرده بودند؛ اما اکنون شاهد شرایط نامناسب این بنا هستیم که امیدواریم با توجه به اینکه این بنا در دل بافت تاریخی و در نزدیکی یکی از مساجد عظیم و تاریخی شهر کرمان قرار دارد، تصمیمات مناسب و درخوری را اتخاذ کنند.

سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ با تأکید بر اینکه حمام در فرهنگ ایرانی و اسلامی از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است، گفت: اگر نگاهی به عرصه‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی کشورمان داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم، کسانی که مجموعه‌ای را به عنوان باقیات و صالحات خود در نظر می‌گرفتند، یکی از جایگاه‌هایی که برای مجموعه‌های خود لحاظ می‌کردند، حمام بود.
 
این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: گنجعلی‌خان چهار مسجد در چهارگوشه میدان گنجعلی‌خان می‌سازد که هم‌اکنون تنها یکی از آن‌ها باقی‌مانده است؛ ولی نیت و هدف اصلی‌اش حمام است. وکیل‌الملک مسجد، کاروانسرا و حمام می‌سازد و در کنار این بناها حمام می‌سازد. ظهیرالدوله نیز مدرسه، مسجد، کاروانسرا و حمام می‌سازد؛ بنابراین حمام در مجموعه آثار خیر و بناهای نیکو، همیشه جایگاه خاصی داشته است.
 
وی ابراز کرد: زمانی که ملک توران شاه، مسجد امام خمینی (ره) (ملک) را می‌سازد، برای این مسجد واحدهای دیگری را هم تعریف می‌کند و برای ضلع شمال غربی مسجد یک زورخانه بود که تخریب شد، حمامی در قسمت دیگری در جوار مسجد وجود داشت که تخریب شد و متأسفانه بقیه آثار از جمله قبر خود او که نمی‌دانیم کجاست.
 
گلاب‌زاده اظهار کرد: حمام شیخ‌الاسلام در ضلع جنوب شرقی مسجد قرار دارد. قدمت آن به اندازه مسجد امام خمینی (ره) (ملک) نیست، قدمت این مسجد هزارساله است در حالی حمام شیخ‌الاسلام حدود ۲۰۰ سال در روزگار قاجار ساخته شده است و دلیل این امر آن است مردمی که در مسجد امام خمینی (ره) (ملک) رفت و آمد می‌کردند و می‌دیدند در جوار همه مساجد حمام وجود دارد به‌جز مسجد ملک، بنابراین بر آن شدند تا حمامی هم در جوار آن بنا کنند.
 
این تاریخ‌شناس کرمانی بیان کرد: احتمال می‌رود این حمام یا با کمک مستقیم شیخ‌الاسلام وقت کرمان که احتمالاً امام‌جماعت مسجد ملک هم بوده است این اقدام صورت‌گرفته باشد و یا از طریق همراهی وی و جلب کمک‌های مردمی این حمام ساخته شده باشد.
 
وی اظهار کرد: به‌خاطر می‌آورم سال ۱۳۵۹ و یا سال ۱۳۶۰، یعنی ۴۳ سال قبل، رئیس وقت سازمان تبلیغات اسلامی کرمان آمد و مراسم مفصلی را در فضای باز شرق مسجد امام خمینی (ره) (ملک) برگزار شد و قرار بود که در این فضا، در تکمیل آنچه که در مسجد امام خمینی (ره) (ملک) است، در این فضا مجموعه‌های دیگر ساخته شود و حمام شیخ‌الاسلام بازسازی شود.
 
گلاب‌زاده با اشاره به مطلب فوق و بیان اینکه اقدامات اولیه در این زمینه انجام شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه ادامه کار به نتیجه نرسید. معتقدم با توجه به اهمیت حمام شیخ‌الاسلام دارد و در حقیقت آن مکمل مسجد امام خمینی (ره) (ملک) است باید همتی صورت بگیرد و از تخریب سریع این حمام جلوگیری شود، چرا که متأسفانه در حال ویران‌شدن است.
 
 انتهای خبر/ م


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*