۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
تغییرات دولت بر اساس نظرات کارشناسان باشد
حکمرانی خردمندانه با انجام کارِ کارشناسی دولت‌ها

حکمرانی خردمندانه با انجام کارِ کارشناسی دولت‌ها

امام جمعه شهرستان‌های کرمان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تأکید کردند: دولت‌ها وقتی کارِ کارشناسی می‌کنند حکمرانی‌شان خردمندانه خواهد بود. به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ آئین عبادی_سیاسی نماز جمعه این هفته در شهرستان‌های سراسر استان کرمان برگزار شد.   در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، ائمه جمعه مسائلی همچون تقوای […]


امام جمعه شهرستان‌های کرمان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تأکید کردند: دولت‌ها وقتی کارِ کارشناسی می‌کنند حکمرانی‌شان خردمندانه خواهد بود.

حکمرانی خردمندانه با انجام کارِ کارشناسی دولت‌ها

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ آئین عبادی_سیاسی نماز جمعه این هفته در شهرستان‌های سراسر استان کرمان برگزار شد.
 
در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، ائمه جمعه مسائلی همچون تقوای الهی، خودسازی، بیان احادیث، روایات ائمه معصومین علیهم‌السلام مطرح شد در ادامه خطبه‌های نماز جمعه این هفته ائمه جمعه به مسائل مهم کشور اشاره داشتند.

امام جمعه ریگان: تغییرات دولت بر اساس نظرات کارشناسان باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم عباس‌زاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان ریگان با اشاره به تغییرات در دولت چهاردهم اظهار کرد: تغییرات در دولت جدید بر اساس نظرات کارشناسان آن حوزه باشد.

امام جمعه شهرستان ریگان عنوان کرد: یکی از پیام‌های عملیات طوفان‌الاقصی سرعت‌بخشی به اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی است.

وی با اشاره به خدمات‌دهی گروه‌های جهادی در شهرستان از سپاه شهرستان و مرکز بهداشت بابت حضور و فعالیت گروه جهادی پزشکی قدردانی کرد.

خطیب جمعه ریگان با بیان اینکه مراسم‌های ختم هزینه‌های زیادی برای داغ‌داران ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: با همراهی مردم، مسؤلان، متنفذین و سران طوائف مراسم‌های ختم در شهرستان باید ساماندهی شود.
 

امام جمعه عنبرآباد: تخریب چهره دیگران مصداق بی‌تقوایی است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر منصفی گفت: تخریب چهره دیگران مصداق بی‌تقوایی است و این یعنی غفلت از وجود مبارک امام زمان (عج).

امام جمعه عنبرآباد عنوان کرد: در اولین جمعه‌ای که توفیق دارم در خدمت مردم شهرستان عنبرآباد باشم، از این‌ جایگاه در باب نماز جمعه آیات و روایات متعدد داریم که متذکر می‌شوم، ان‌شاءالله جهت شرکت در نماز جمعه هر هفته برنامه‌ریزی نمایید تا از این فیض عظیم محروم نشوید.

وی افزود: امروز دشمن با همه توان خود باورهای جوانان و مردم ما را هدف گرفته و آن جایی که تقویت باورها می‌کند همین خطبه‌های نماز جمعه است.

حجت الاسلام علی اکبر منصفی گفت: جنایات امروز صهیونیست‌ها با فرماندهی آمریکایی‌ها در نسل‌کشی و استفاده از سلاح های ممنوعه در غزه بر مردم‌دنیا پوشیده نیست و ان‌شاءالله به‌زودی فلسطین پیروز خواهد شد.

امام جمعه جیرفت: لزوم توجه به انجام فعالیت کارشناسی در کشور

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میثم تارم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه جیرفت ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی گفت: انقلاب بزرگ‌ترین زمینه ظهور امام عصر را فراهم کرده و هرگونه صحبتی که با امامین انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی زاویه داشته باشد، اما ادعای امام زمانی کند بداند از مسیر حق و امام زمان (عج) منحرف است.

خطیب جمعه جیرفت اظهار کرد: یکی از اموری که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، موضوع اهمیت کار کارشناسی و مشورت با متخصصان و انجام امور با نظارت کارشناس است و رئیس جمهور هم نسبت به این موضوع تأکید ویژه دارد.

وی با تأکید بر اینکه کارشناسان باید مؤمن و معتقد باشند، مطرح کرد: مراجعه به کارشناس باید با این دقت انجام شود که علاوه بر اینکه آن فرد کارشناس متخصص است باید کاملاً معتقد، متعهد، مؤمن، شجاع و خیرخواه جامعه و مردم باشد و انسانی ترسو، حریص، بخیل و تنگ‌نظر نباشد.

تارم عنوان کرد: اروپا همچنان به ادعای‌های خودش اصرار می‌کند که ایران در جنگ روسیه و اوکراین به روسیه موشک داده اما نظام جمهوری اسلامی اعلام کرده ما هیچ‌گونه موشکی به روسیه ندادیم و سیاست ما مخالفت با جنگ است و عامل این جنگ اروپا و به‌ویژه آمریکای جنگ افرزو است.

امام جمعه جیرفت در پایان خاطرنشان کرد: در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، ان‌شاءالله بحث گران‌فروشی نباشد و مردم با مشکلات اقتصادی که دارند، بتوانند لوازم تحصیلی فرزندان خود را تهیه کنند و بازاریان نیز با رعایت عدل و انصاف در این زمینه به مردم کمک کنند.

امام جمعه فاریاب: حکمرانی خردمندانه با انجام کارِ کارشناسی دولت‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس گروهی ضمن عرض تبریک به‌مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) گفت: نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) از جهت تاریخی شباهت زیادی به بعثت پیامبر اکرم (ص) و غدیر دارد، سزاور است به این روز به‌عنوان روز عید، جشن و سرور، عنایت ویژه شود.

خطیب نماز جمعه فاریاب عنوان کرد: رهبری به‌عنوان چراغ راهنما بوده است، برای همه دولت‌ها نصایح پدرانه و دل‌سوزانه داشته است، بنابراین توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولت چهاردهم نیز باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند از نظر کارشناسانِ مؤمن و صادق استفاده شود، دولت‌ها وقتی کارِ کارشناسی می‌کنند حکمرانی‌شان خردمندانه و اندیش‌ورزانه خواهد بود، حکمرانی محفلی، رفاقتی و توصیه‌ای نخواهد بود.

گروهی تصریح کرد: خصوصیت کارِ کارشناسی این است که گاهی ممکن است برخلاف خواست چند نفر رفیق، آشنا و صاحبِ نفوذ باشد، اما باید به آن عمل شود چون دقیق و مهم است.

امام جمعه فاریاب با توجه به اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی ابراز امیدواری کرد و گفت: خبری که جهان اسلام و مستضعفین عالم را خوشحال می‌کند، خبرِ فروپاشی رژیم صهیونیستی است، اعتراضات داخلی در سرزمین های اشغالی، از علائم فروپاشی این رژیم است.

امام جمعه موقت شهربابک: ضرورت تعیین بازرسان ویژه‌ برای کنترل نرخ اجناس

حجت‌الاسلام ابوالقاسم پوراحمدیان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان با اشاره به اهمیت نماز گفت: امام حسین علیه‌السلام در بحبوحه جنگ باوجود آن همه سختی ابتدا نماز را به پا می‌دارد و بعد در مقابل دشمن می‌ایستد.

امام جمعه موقت شهربابک تصریح کرد: فردی از رسول خدا (ص) پرسید از کارایی نماز بگویید، حضرت فرمودند: «نماز وسیله دوستی با دوستان خدا و وسیله هدایت است و باعث ایمان به خدا می‌شود».

وی با اشاره به اینکه همه نماز مسئله معرفت انسان را نسبت به خدا بیان می‌کند، افزود: اگر ما بخواهیم شیطان از ما دور شود حتماً توجه به نماز داشته باشیم.

پوراحمدیان با تاکید بر اینکه مواردی مثل کم‌فروشی و گران‌فروشی باعث دوری از خدا می‌شود که فردا قیامت باید جوابگو باشند، بیان کرد: بازرسان ویژه‌ای برای کنترل نرخ اجناس در بازار تعیین شود.

امام جمعه موقت شهربابک اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که از فرماندار و نماینده می‌خواهیم پیگیر کنند، بحث فاضلاب شهری است.

وی تصریح کرد: آب شهرستان به جای دیگری می‌رود و کیفیت آبی که مردم شهربابک از آن استفاده می‌کنند بسیار پایین است که از مسئولان درخواست پیگیری آن را داریم.

امام جمعه موقت شهربابک خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل شهربابک این است که موتورسواران با سرعت زیاد باعث ترس و دلهره مردم می‌شوند که می‌خواهیم نیروی انتظامی وارد عمل شده و آن را پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام پوراحمدیان اظهار کرد: باید به مسئله ازدواج و فرزندآوری توجه کنیم، ما در چند سال آینده نیروی جوان نداریم.

امام جمعه موقت رابر: سعادت دنیا و آخرت در مسیر سنت پیامبر (ص) است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شمس‌الدینی ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی با تبریک نهم ربیع‌الاول آغاز امامت امام زمان (عج)  گفت: امام زمان (عج) در سن پنج سالگی این مقام و درجه نصیب‌شان شد. شاید برای جوانان و نوجوانان ما این سئوال پیش آمده باشد مگر می‌شود یک کودک پنج ساله به‌عنوان امام مردم معرفی شود با یک آیه قرآن کریم جواب این شبهه داده می‌شود خداوند متعال همانا بر هر چیزی قادر است قصه حضرت عُزَیر پیغمبر خدا بیان می‌کند.

امام جمعه موقت رابر با اشاره فضیلت عید نهم ربیع الاول گفت: در روایتی نقل شده که هر که در این روز چیزی انفاق کند گناهانش آمرزیده خواهد شد و شکر این روز برطرف شدن غم‌ها، پوشیدن جامه نو، خشنود کردن است ان‌شاءالله ما توفیق درک ظهور امام زمان (عج) داشته باشیم.

وی ابراز کرد: روز دوشنبه دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت ولادت پیامبر خوبی‌ها حضرت محمد (ص) و به روایت شیعیان هفدهم ربیعالاول مصادف با ولادت امام صادق علیه‌السلام است این هفته به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

شمس‌الدینی با بیان اینکه خیلی از مشکلات ما به‌خاطر دور شدن از سنت پیغمبر اکرم (ص) است، ادامه داد: در قرآن کریم خداوند متعال پیغمبر را به‌عنوان الگوی همه مسلمانان معرفی می‌کنند، لذا می‌طلبد همه مسلمانان عالم زندگی و سیره اخلاقی پیغمبر اکرم (ص) در زندگی فردی و اجتماعی خود جامه عمل بپوشانند.

امام جمعه موقت رابرافزود: امروزه با پیشرفت و تکنولوژی‌ها، موجی از اسلام‌خواهی در غربی‌ ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام قیام کرد تا سنت پیغمبر احیا شود، افزود: سعادت دنیا و آخرت انسان در مسیر سنت پیغمبر اکرم (ص)  قرار گرفته است.  

امام جمعه موقت رابر گفت: با اتفاقات اخیری که  در حال رخ دادن است رژیم جعلی صهیونیستی در لبه پرتگاه قرار گرفته‌ است.

وی ادامه داد: جهانیان می‌دادند این اعتراضات خیابانی و سیاسی به یک بیکاری مسری برای دولت نتانیاهو تبدیل شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین شمس الدینی گفت: صهیونیست‌ها در حال چشیدن طعم سختی‌های جنگ هستند نظامیان آن‌ها بر اساس عملیات‌های مداوم و استرس بسیار ناراحت هستند.

امام‌ جمعه بافت: انتظار فرج به معنای پاک‌ شدن است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد محمدزاده در خطبه‌های نمازجمعه این هفته به تقوای الهی و پرهیز از گناه اشاره کرد و گفت: گناه باعث ذلت انسان می‌شود و دست اهل‌بیت علیهم‌السلام از سر انسان برداشته می‌شود.

امام‌جمعه بافت همچنین به تشریح روش‌های پیامبر (ص) در ایجاد فضای اسلامی پرداخت و تصریح کرد: پیامبر اسلام تلاش می‌کردند تا خوش‌بینی و پرهیز از بدگویی و بدبینی را در جامعه ترویج دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت کار و تلاش اشاره کرد و افزود: پیامبر اسلام تأکید داشتند که جوانان باید شغل و ازدواج داشته باشند و از کارهای مانند کشاورزی و دامداری حمایت می‌کردند.

محمدزاده به انتظار فرج و شناخت امام‌ زمان (عج) پرداخت و خاطرنشان کرد: انتظار فرج به معنای پاک‌شدن، کارکردن و فراهم‌کردن زمینه ظهور امام‌ زمان (عج) است. توصیه شده که در زمان غیبت، شناخت بیشتری از امام‌ زمان (عج) پیدا کنیم و برای فرج ایشان دعا کنیم.

امام جمعه بردسیر: حل مشکلات کشور با رفع اختلافات همراه وحدت است

حجت‌الاسلام کرمانی گفت: در صورت رعایت تقوا نیاز به وضع قوانین سخت‌گیرانه در جهت ساماندهی امور نبود بسیاری از این قوانین به‌دلیل عدم رعایت تقوا وضع شده‌اند، بالاترین قانون‌ها، قانون الهی است.

امام جمعه شهرستان بردسیر ادامه داد: احساس حاضر بودن در محضر امام زمان (عج) بهترین راه تزکیه نفس است، بنابراین باید دقت کرد غیبت به‌معنای حاضر نبودن امام نیست، امام زمان چشم بینای خداوند در بین مردم است.

وی به تشریح حدیث امام سجاد در مورد مردم آخر‌الزمان پرداخت و اظهار کرد: مردم زمان غیبت، کسانی که به امامت قائل باشند و انتظار ایشان را بکشند، از مردم همه‌ زمان‌ها برترند؛ چراکه عقل و درک و معرفت این را دارند که غیبت را به منزله مشاهده می‌دانند، مردم این زمان، مانند کسانی‌ هستند که در رکاب پیامبر اسلام (ص)جنگیده‌اند و ایشان شیعیان مخلص ما هستند.

کرمانی با اشاره به هفته وحدت تصریح کرد: پیامبر بزرگ اسلام مرکز و محور وحدت در همه‌ دوره ها بوده و هست.

وی نیاز جامعه امروز را وحدت بین المللی و همچنین وحدت ملی خواند و افزود: اگر همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی وجود نداشت تا الان این حجم جنایت برعلیه مردم غزه انجام دهد.

امام جمعه رودبار جنوب: دوقطبی‌سازی وحدت ملی را خدشه‌دار می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صادقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با تبریک آغاز امامت و ولایت حضرت امام زمان (عج) و گرامیداشت هفته وحدت، هفته وحدت را یکی از بهترین ابتکارات نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: وحدت و وفاق ملی برای ما بسیار مهم است.

امام جمعه رودبار جنوب با بیان اینکه جامعه ما امروز به دو نوع وحدت نیاز دارد، افزود: وحدت اول بین‌المللی و ناظر به مسلمانان است و نیاز است همه مسلمانان باهم متحد شوند و اگر اتحاد مسلمانان را داشته باشیم هیچ دشمنی فکر تعرض به مسلمانان را نخواهد داشت.

صادقی با بیان اینکه دومین وحدتی که به آن نیاز داریم وحدت ملی و مختص به کشورمان است، تصریح کرد: سلایق و دیدگاه‌های مختلفی داریم اما باید محور یکی باشد.

وی با بیان اینکه وحدت مردم با مردم، وحدت مسئولان با مسئولان و وحدت مردم با مسئولان باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: آنچه وحدت ملی را خدشه‌دار می‌کند دوقطبی‌سازی است.

امام‌جمعه رودبار جنوب اظهار کرد: مواجهه با پدیده پیچیده دوقطبی به مهارت نیاز دارد و باید ریشه و اهداف آن را بشناسیم و با آن ایجابی برخورد کرده تا آب به آسیب دشمن نریزیم.

وی با تأکید بر اینکه نزاع‌های سیاسی نباید باعث سود بردن دشمن شود، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران تنها دوقطبی انقلاب و استکبار وجود دارد و هرکسی در مسیر انقلاب با هر نگرشی حرکت کند با ارزش است.

امام‌ جمعه کوهبنان: اهمیت بالای اتحاد دو کشور ایران و عراق

حجت‌الاسلام ایزدی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته ضمن تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) گفت: سجده‌های طولانی
و خوبی‌ کردن به همسایه‌ها و آزار نرساندن به همسایه‌ها از توصیه‌های حضرت است.

امام جمعه کوهبنان ادامه داد: یکی از وجه‌های امانت‌داری در صحبت‌هاست که باید محرم اسرار هم باشیم.

وی افزود: به یاد خدا بودن، به یاد مرگ‌ بودن و تلاوت قرآن از آخرین وصایای حضرت است که قطعاً دارای اهمیت زیادی هستند و باعث عاقبت به‌خیری خواهد شد.

ایزدی گفت: باید همواره به فکر یاد آن حضرت باشیم و به‌خاطر تنگناها و سختی‌ها حضرت را فراموش نکنیم.

وی بیان کرد: سفر رئیس جمهور  به عراق می‌تواند دارای دستاوردهای زیادی باشد، اتحاد این دو کشور دارای اهمیت زیادی است و به‌همین منوال اگر اتحاد در همه کشورهای اسلامی بود، هم‌اکنون فلسطین در این وضعیت نبود.

امام‌ جمعه کوهبنان خاطرنشان کرد: بعضی از سران کشورهای اسلامی باید از خداوند بترسند، آه کودکان فلسطین آنان را از خواب غفلت بیدار کند‌.

امام جمعه بم: رویکرد ایران توسعه مناسبات بین‌المللی و تقویت جبهه مقاومت است

حجت‌الاسلام قاسم دانشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بم ضمن سفارش مردم و خود به رعایت تقوای الهی گفت: افرادی آگاهانه یا ناآگاهانه به‌دنبال القا و ترویج باور‌های غلط در جامعه هستند، این افراد نمی‌توانند بگویند منتظر فرج هستند.

امام جمعه بم با  اشاره به حسن انتخاب اولین سفر رئیس جمهور  به کشور عراق ادامه  داد: برخی تصور می‌کردند با روی کارآمدن دولت جدید از سوی یک دیدگاه خاص جبهه مقاومت تضعیف می‌شود.

وی افزود: اولین سفر رسمی ریاست جمهوری نشان داد، نگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به تقویت مناسبات منطقه‌ای همگام با توسعه مناسبات بین‌المللی و تقویت جبهه مقاومت است.

امام جمعه فهرج: حمایت از مظلومان عالم، مهم‌ترین وظیفه جوامع اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم طالبی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان فهرج، با تبریک فرا رسیدن نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عج)، بر بیشتر شدن معرفت منتظران ظهور، نسبت به امام زمان (عج) تاکید کرد.

امام جمعه فهرج با قدردانی از مجموعه بسیج و سپاه و سایر‌ اقشار مختلف مردم بواسطه اجرای دو برنامه محفل انس و طبخ ۱۶ دیگ آش نذری، به مناسبت سالروز آغاز امامت امام زمان (عج)، بیان کرد: این قبیل برنامه‌ها، می‌تواند، تلنگری برای ما شیعیان باشد که یاد حجت ابن الحسن (عج)، باشیم.

وی همچنین با اشاره به در پیش رو بودن هفته وحدت، اظهار کرد: امروز اگر شاهد این هستیم، مردم مظلوم فلسطین، در تقابل با ستمگران زمان قرار گرفتند، برای این است که ما اشداء من الکفار نیستیم.

طالبی‌فرد با بیان اینکه، حمایت از مظلومان عالم، مهم‌ترین وظیفه جوامع اسلامی است، خاطرنشان کرد: هفته وحدت یعنی اینکه، تمامی جوامع اسلامی باید یکصدا و همراه شوند و نگذارند، مردم مظلوم فلسطین، در زیر چکمه‌های ستمگران و ظالمان له شوند.

امام جمعه رفسنجان: ضرورت وحدت بین شیعه و سنی در مقابله با دشمنان اسلام

 حجت‌الاسلام اصغر عسکری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با تبریک سالروز آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) اظهار کرد: یکی از مشخصه‌های مشترک در ادیان جهان اعتقاد به منجی است؛ منجی که در آخرالزمان می‌آید و زمین را پر از عدل و داد می‌کند این مختص به مذهب شیعه نیست وهابیون و مذهب سنی نیز به آن معتقد هستند.

امام جمعه رفسنجان بیان کرد: از دوازدهم ربیع‌الاول به‌مدت یک هفته، هفته وحدت نام‌گذاری شده است به‌دلیل جایگاه رفیع و تاثیرگذاری که وحدت دارد هر روز ما باید روز وحدت باشد، امت اسلامی نیاز به اتحاد دارد.

وی افزود: اگر گفته می‌شود وحدت بین شیعه و سنی، به این معنی نیست که شیعیان سنی شوند بلکه آنچه مهم است اینکه جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی در مقابل دشمنان عنود و کینه توز ایستادگی نمایند تا با اتحاد بتوانیم به خواسته‌های خود برسیم و از داشته‌هایمان نیز حفاظت نماییم.

خطیب نماز جمعه رفسنجان تصریح کرد: مشورت و استفاده از نظرات کارشناسان از اهم مواردی بود که رهبر انقلاب در دیدار با دولت چهاردهم به آن تاکید داشتند.

وی افزود: این دو رکن در آموزه‌های دینی بر آن تاکید شده است به‌طوری که خداوند در قرآن به پیامبر در انجام امور می‌فرماید که از مردم مشورت بگیرد.

عسکری با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: در مشورت کردن باید از افراد ترسو و بخیل پرهیز کرد؛ نقطه مشترک بخیل و ترسو سوء ظن به خداوند ختم می‌شود.

انتهای خبر/م


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

شانزده − 6 =