۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ویژه استان
خط‌کشی بی‌دوام خیابان‌های کرمان زیر تیغ انتقاد شهروندان
خط‌کشی بی‌دوام خیابان‌های کرمان زیر تیغ انتقاد شهروندان

خط‌کشی بی‌دوام خیابان‌های کرمان زیر تیغ انتقاد شهروندان

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری اقطاع خبر، این روزها یکی از موضوعاتی که در فضای مجازی کرمان بازتاب گسترده‌ای یافته، مسئله خط‌کشی خیابان‌های شهر است؛ خیابان‌هایی که اگرچه یکی پس از دیگری با روکش تازه آسفالت جان می‌گیرند، اما خطوط سفید و زردی که باید نشانه نظم و ایمنی در آن‌ها باشد، چندان […]



به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری اقطاع خبر، این روزها یکی از موضوعاتی که در فضای مجازی کرمان بازتاب گسترده‌ای یافته، مسئله خط‌کشی خیابان‌های شهر است؛ خیابان‌هایی که اگرچه یکی پس از دیگری با روکش تازه آسفالت جان می‌گیرند، اما خطوط سفید و زردی که باید نشانه نظم و ایمنی در آن‌ها باشد، چندان دوام و کیفیتی ندارند.

 گلایه از کیفیت پایین رنگ‌آمیزی معابر شهری

 

شهروندان کرمانی در پست‌ها و ویدئوهای متعددی از محوشدن سریع این خطوط گلایه کرده‌اند؛ خطوطی که گاه تنها چند هفته پس از اجرای آن، در میان تیرگی آسفالت ناپدید می‌شود و دیگر اثری از نظم بصری اولیه باقی نمی‌گذارد.

 

در همین زمینه یکی از بلاگرهای کرمانی نیز در صفحه شخصی خود با انتشار تصاویری از برخی معابر، این پرسش را مطرح کرده است که چرا باوجود خریداری تجهیزات مدرن خط‌کشی در دوران شهرداری شعرباف، هنوز هم در شهر کرمان از ماشین‌آلاتی استفاده می‌شود که خروجی کار آن‌ها کیفیت لازم را ندارد.

 

خط‌کشی خیابان‌های کرمان زیر ذره‌بین شهروندان

 

این موضوع دلیلی شد تا در جمع مردم رفته و مطالبه آنان را دراین‌رابطه جویا شویم.

 

 محمدجواد اسدی، راننده‌تاکسی در خط بلوار جمهوری کرمان، در گفتگو خبرنگار ما بیان کرد: کم‌رنگ‌شدن خطوط ترافیکی در بسیاری از مسیرهای اصلی، نظم حرکتی وسایل نقلیه را مختل کرده است. نبود خطوط روشن در شب و هنگام بارندگی، ایمنی رانندگان و عابران را به‌شدت کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود شهرداری در انتخاب نوع رنگ و روش اجرا، از شیوه‌های پایدار و علمی استفاده کند.

 

زهرا مرادی از دیگر شهروندان کرمانی نیز اظهار کرد: خط‌کشی خیابان‌ها یکی از نخستین جلوه‌های نظم شهری است. وقتی این خطوط به‌سرعت محو می‌شوند، حس بی‌نظمی و بی‌توجهی به شهر در ذهن شهروندان شکل می‌گیرد. ضروری است شهرداری با افزایش نظارت بر پیمانکاران، کیفیت کار را تضمین کند تا معابر شهری از حالت فعلی خارج شوند.

 

این پرسش‌ها و دغدغه‌ها سبب شد تا خبرنگار اقطاع خبر موضوع را از مسئولان شهرداری پیگیری کند. وحید خلیفه در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری اقطاع خبر، در پاسخ به این انتقادات توضیحاتی ارائه داد که در ادامه به آن اشاره شده است.

 

او در ابتدای سخنانش با اشاره به نوع رنگ‌های مورداستفاده گفت: در کرمان دو نوع رنگ برای خط‌کشی استفاده می‌شود؛ رنگ تک‌جزئی محوری و رنگ دوجزئی محوری. رنگ دوجزئی کیفیت بالاتر و قیمت بیشتری دارد. از سال گذشته استفاده از این رنگ را آغاز کردیم و حدود ۱۵۰ کیلومتر از معابر را خط‌کشی کردیم. امسال نیز حدود ۱۲۰ کیلومتر کار انجام شده است.

 

 

محدودیت دمای هوا و سرعت اجرا

 

خلیفه ادامه داد: اجرای خط‌کشی نیازمند شرایط دمایی خاص است. دمای هوا نباید به زیر ۱۵ درجه برسد، چون رنگ در این حالت خشک نمی‌شود. به همین دلیل، بخشی از سال را نمی‌توان عملیات خط‌کشی انجام داد. رنگ تک‌جزئی سریع‌تر خشک می‌شود و در یک شب حتی می‌توان ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر از معابر را خط‌کشی کرد، اما رنگ دوجزئی نهایتاً در یک شب پنج کیلومتر قابلیت اجرا دارد.

 

چرا همه خیابان‌ها دوجزئی نیستند؟

 

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان، رنگ دوجزئی ضخامت بیشتری دارد (حدود دو میلی‌متر) و برای اجرا نیازمند سطح آسفالتی سالم است.

 

او توضیح داد: بسیاری از معابر کرمان از نظر کیفیت آسفالت وضعیت مناسبی ندارند. در چنین معابری، استفاده از رنگ دوجزئی می‌تواند باعث کنده‌شدن یا ترک‌خوردگی شود؛ بنابراین، ما این نوع رنگ را بیشتر در مسیرهایی به کار می‌بریم که کیفیت آسفالت مطلوب است و از زمان روکش آن مدتی گذشته باشد.

 

دوام ۶ ماهه رنگ‌های تک‌جزئی

 

خلیفه افزود: رنگ تک‌جزئی سرعت اجرا بالاتری دارد و تقریباً در همه فصول سال (به جز یکی دو ماه سرد) قابل‌استفاده است. البته عمر مفید آن حدود ۶ ماه است و پس از آن به‌تدریج اثر خود را از دست می‌دهد. در معابری که کیفیت آسفالت پایین است، ناچاریم از همین رنگ استفاده کنیم.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت شبکه حمل‌ونقل شهرداری همچنین گفت: در حاشیه رفیوژها، کنار جدول‌ها و مکان‌هایی که تردد خودرو کم است، معمولاً از رنگ سفید محوری استفاده می‌کنیم. چون عبورومرور روی این نقاط کمتر است، ماندگاری رنگ‌ها حتی تا دو سال هم می‌رسد.

 

علت عدم استفاده گسترده از رنگ دوجزئی

 

خلیفه در پاسخ به پرسشی درباره تجهیزاتی که در دوره شهرداری پیشین خریداری شده بود، خلیفه اظهار کرد: دستگاه‌های موردنیاز برای اجرای رنگ دوجزئی در شهرداری موجود است و توانایی اجرای این نوع خط‌کشی را داریم. اما پیش‌ازاین، به دلایل مختلف از جمله عدم آشنایی کافی و محدودیت‌های بودجه‌ای، استفاده از این روش در کرمان رایج نبود. اکنون در کلان‌شهرهایی مانند مشهد، اصفهان و تهران بخشی از معابر با رنگ دوجزئی خط‌کشی می‌شود، اما حتی در آن شهرها هم تمام خطوط از این نوع نیست.

 

بدهی ۸ میلیارد تومانی و کاهش متراژ خط‌کشی

 

او در بخش دیگری از گفتگو به مشکلات مالی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌ها، شهرداری کرمان حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان بدهی بابت رنگ و خط‌کشی دارد. به همین دلیل امسال بخشی از کار به‌صورت تهاتر با زمین انجام شد و برنامه ما برای ۳۰۰ کیلومتر خط‌کشی به حدود ۱۳۰ کیلومتر کاهش یافت.

 

تغییر برنامه‌ها و تمرکز بر جهاد آسفالت

 

خلیفه افزود: اجرای طرح جهاد آسفالت نیز با تأخیر آغاز شد و تمرکز شهرداری به سمت روکش کوچه‌ها و معابر فرعی رفت. طبق تصمیم شورای شهر، معابر زیر ۱۴ متر در اولویت آسفالت قرار گرفتند که همین موضوع باعث شد اجرای گسترده خط‌کشی دوجزئی به تعویق بیفتد.

 

تأثیر اقلیم و آلودگی بر رنگ خطوط

 

او درباره ماندگاری رنگ‌ها گفت: در شرایط اقلیمی خاص کرمان، حتی رنگ‌های دوجزئی نیز به دلیل گردوغبار، آلودگی و لکه‌های لاستیک خودروها زودتر از حد معمول کدر می‌شوند. ماندگاری این رنگ‌ها بالاست، اما به‌خاطر آلودگی، رنگ سفید آن‌ها پس از مدتی مات و چرک می‌شود.

 

لزوم همکاری شهروندان

 

مدیرعامل سازمان مدیریت شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان در پایان گفت: متأسفانه برخی رانندگان بین خطوط حرکت نمی‌کنند یا روی خطوط عابر پیاده توقف می‌کنند. این رفتارها باعث می‌شود خطوط زودتر کثیف و فرسوده شوند. اگر شهروندان همکاری کنند و اصول رانندگی را رعایت نمایند، بدون شک ماندگاری و زیبایی معابر شهری بیشتر خواهد شد.

 

تحلیل و مطالبه مردمی

 

باتوجه‌به توضیحات مدیرعامل سازمان، می‌توان گفت موضوع کیفیت پایین خط‌کشی معابر کرمان تنها به نوع رنگ محدود نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از عوامل در این میان نقش دارند؛ از شرایط اقلیمی و فرسودگی آسفالت گرفته تا محدودیت‌های بودجه‌ای و حتی رفتار رانندگان.

در واقع، زیبایی بصری و نظم ترافیکی شهر نتیجه یک کار جمعی است؛ مدیریتی دقیق از سوی شهرداری، تأمین به‌موقع منابع مالی، و همکاری شهروندانی که با رعایت خطوط رانندگی، به ماندگاری و نظم خیابان‌های خود احترام می‌گذارند.

 

 

بااین‌حال، شهروندان کرمانی دو مطالبه مشخص دارند:

 

نخست، استفاده از رنگ‌های باکیفیت و بادوام در معابر اصلی شهر تا خیابان‌هایی که تازه آسفالت می‌شوند، چند هفته بعد دوباره بی‌نظم و بی‌خط نباشند.

 

دوم، نظارت دقیق‌تر بر پیمانکاران خط‌کشی و شفاف‌سازی هزینه‌ها؛ مطالبه‌ای که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز آن را تکرار کرده‌اند و خواهان ارائه گزارشی شفاف از میزان بودجه، نوع رنگ و مناطق اجرا شده‌اند.

 

در واقع، زیبایی بصری و نظم ترافیکی شهر نتیجه یک کار جمعی است؛ مدیریتی دقیق از سوی شهرداری، تأمین به‌موقع منابع مالی، و همکاری شهروندانی که با رعایت خطوط رانندگی، به ماندگاری و نظم خیابان‌های خود احترام می‌گذارند.

 انتهای خبر/ پسند

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*