وی با اشاره به نتایج بررسیهای دانشگاهی اخیر، افزود: کسانی که تنها به پاسخهای مدلهای زبانی تکیه میکنند، در آزمونهای شناختی و حل مسئله عملکرد ضعیفتری دارند نسبت به کسانی که مسیر جستوجو و ارزیابی منابع مختلف را طی میکنند، این مسئله صرفاً یک چالش آموزشی نیست، بلکه تهدیدی برای کیفیت تصمیمسازی در عصر دادهمحور است.
رئیس کمیته دانشآموزی سازمان اینترنت اشیا و علوم داده کشور تأکید کرد: اگر مدیران، دانشجویان و پژوهشگران به مصرفکننده صرف پاسخهای آماده تبدیل شوند، جامعه علمی ما بهجای رشد عمقی، به سمت انباشت اطلاعات سطحی حرکت خواهد کرد.
بهادر در بخش دیگری از سخنان خود به نکتهای کمتر شنیدهشده اشاره کرد: پژوهشها نشان میدهد وقتی انسان برای رسیدن به پاسخ تلاش ذهنی نمیکند، مغز او بهمرور حس مالکیت فکری نسبت به دانشی که دریافت کرده از دست میدهد، افراد تصور میکنند «میدانند»، در حالی که در واقع فقط «خواندهاند»، این توهم دانایی خطرناکتر از نادانی است.
نماینده انجمن اینترنت اشیا و علوم داده شهرستان جیرفت در پایان خاطرنشان کرد: کشور نیازمند تدوین راهکارهایی برای استفاده هوشمندانه، نقادانه و مسئولانه از ابزارهای هوش مصنوعی است، تا این فناوری به ابزاری برای توانمندسازی تبدیل شود، نه آنکه اندیشیدن را حذف کند.
منبع: دقیانوس
انتهای خبر/ فلاح








