کارشناس روابط بینالملل با بیان اینکه رسانههای اجتماعی در بیان صدا، اخبار و بهروزرسانیها و برانگیختن احساس همدردی مردم با یکدیگر در جنگ رژیم صهیونی با فلسطین و غزه نقش مهمی ایفا کرده است، گفت: خبرنگاران در جبهه نظامی نقش ویژهای دارند و به حقیقت شاهدان عینی جنگ هستند.
وی افزود: در حال حاضر خبرنگاران از طریق رسانههای اجتماعی، اخبار جنگ را به صورت آنی منتشر میکنند.
شریفزاده با بیان اینکه در تاریخ قیامهای عربی نیز از شبکههای اجتماعی بهعنوان یک ظرفیت مهم استفاده شده است، تصریح کرد: در آن تاریخ اخبار جعلی بهسرعت منتقل شدند و روایات و تبلیغات اشتباه به مخاطب اعلام میشد و مخاطب نیز این روایتها را دنبال میکرد و علاقهمند به همراهی با این تبلیغات بود.
کارشناس روابط بینالملل بیان کرد: در تبلیغات و روایتهای کذب، پلتفرمها بهخصوص اینستاگرام نقش تاثیرگذار و عمیقی داشتهاند.
وی اضافه کرد: در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان، کشور فلسطین و لبنان ابتدا مثل ایران وبلاگنویسی خود را داشت و از این طریق سعی در تاثیرگذاری داشت؛ البته با این تفاوت که این وبلاگها در فلسطین به زبان انگلیسی منتشر میشد تا در سطح بینالمللی تاثیرگذار باشد.
شریفزاده با بیان اینکه در تاریخچه استفاده از رسانههای اجتماعی، گروههای مقاومت از طریق پتلفرم توییتر یا همان x فعالیت میکردند، اعلام کرد: رژیم صهیونیستی در جنگ علیه حزبالله، اداره اطلاعات ملی را برای کنترل اخبار و ارائه تبلیغات و روایتها تاسیس کرد و یک کارزار اطلاعاتی بزرگی را با ترکیب رسانههای سنتی و دیپلماتی ارائه داد و در این کارزار خبرنگاران خارجی نیز حق استفاده نداشتند؛ زیرا کنترل و پایش بالایی روی این طرح حاکم بود.
وی ادامه داد: حتی در یک زمان این اداره، دانشجویانی را استخدام کرد تا ارائه مطالب مثبتی راجع به صهیونیستها منتشر کند و جنگ را توجیهپذیر ارائه کند و وبلاگها اینچنین در تسخیر رسانهای قرار گرفت؛ اما در آن سو نیز حماس تصاویر مختلف خود را از طریق یوتیوب منتشر میکرد.
کارشناس روابط بینالملل گفت: از جمله عملیاتهایی که تاثیر عمیق رسانهای بر آن حکمفرما بود عملیات سرب گداخته بود که در سال ۲۰۰۲ با حاکمیت رسانهای صهیونیستها طرحریزی شد.
شریفزاده اظهار کرد: عملیاتهای متفاوتی در طول تاریخ صهیونیستی رخ داده است که تاثیر حکمفرمایی رسانهای بر آن مشهود است.
منبع: سپاس خبر
انتهای خبر/ م