۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
زمین‌های دهه ۶۰ به بنیاد مسکن رسید
زمین‌های دهه ۶۰ به بنیاد مسکن رسید

زمین‌های دهه ۶۰ به بنیاد مسکن رسید

در دهه ۶۰ برای توسعه منطقه روستایی کوهپایه جهاد کشاورزی زمینی را از منابع طبیعی اجاره کرد و به کشاورزان داد تا علوفه بکارند و آنجا را آباد کنند، اما از آنجا که بایر ماند، قرارداد واگذاری ابطال و به بنیاد مسکن واگذار شد. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» چندی […]



در دهه ۶۰ برای توسعه منطقه روستایی کوهپایه جهاد کشاورزی زمینی را از منابع طبیعی اجاره کرد و به کشاورزان داد تا علوفه بکارند و آنجا را آباد کنند، اما از آنجا که بایر ماند، قرارداد واگذاری ابطال و به بنیاد مسکن واگذار شد.

زمین‌های دهه ۶۰ به بنیاد مسکن رسید

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» چندی پیش در مرحله سوم واگذاری زمین‌های روستایی برای طرح نهضت ملی مسکن بعد از اینکه زمین‌ها قرعه‌کشی و هزینه اولیه آن‌ها پرداخت و قطعات به خریداران واگذار شد، صداهایی از اهالی منطقه بلند شد و داعیه بودند که زمین‌های واگذار شده متعلق به ما هستند و بنیاد مسکن در حق آن‌ها اجحاف کرده است و از سوی دیگر فریاد غیر شرعی بودن استفاده از زمین‌ها را سر دادند و خریداران را در حاله‌ای از ابهام قرار دادند.

همین امر سبب شد تا با دهیار روستای ده‌لؤلؤ که این اتفاق در حوزه استحفاظی وی رقم خورده بود به صحبت نشستیم.

مرتضی خزانه‌ها در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» عنوان کرد: در فاصله بین سال‌های ۶۰ تا ۶۱ جهاد کشاورزی طرحی به نام «کشت علوفه» را در منطقه فقرآباد روستای ده‌لؤلؤ اجرا می‌کند که زمین آن از منابع طبیعی وقت گرفته شده بود.

وی ادامه داد: در سال ۶۰ به کشاورزان منطقه قطعاتی واگذار می‌شود که قرار بود در آن‌ها کشت علوفه انجام بشود که طی زمان کوتاهی انجام شد اما بعد از آن زمین‌ها بایر رها شدند، منابع طبیعی بعد از بررسی متوجه شد که طرح انجام نشده پس زمین خود را از جهاد کشاورزی بازستاند و عملاً قرارداد کاشت ابطال شد.

خزانه‌ها اذعان کرد: بعد از اجرای طرح نهضت ملی مسکن و جستجو برای زمین، منابع طبیعی که زمین خود را باز پس گرفته بود آن را به بنیاد مسکن واگذار می‌کند.

دهیار روستای ده‌لؤلؤ ادامه داد: بنیاد مسکن طبق قانون وظیفه ساماندهی زمین‌ها را در روستاها بر عهده دارد بنابراین بعد از واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی آن‌را تملک کرده و سند تک برگ برای این اراضی را اخذ می‌کند.

وی با بیان اینکه یک قرارداد ابطال شده و زمین به صاحب اصلی برگشت داده شده و او هم طبق قانون واگذار کرده است، عنوان کرد: از آن‌جایی که بنیاد مسکن یک سند تک برگ دارد و بر اساس واجب الشرایط بودن به طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است، هیچ اشکال شرعی ندارد.

خزانه‌ها تاکید کرد: زمانی این واگذاری دچار اشکال است که سند یا مالکیت دست کسی غیر از بنیاد مسکن باشد اما وقتی سند مالکیتی از سوی افراد وجود ندارد در حالی که تنها قراردادی بوده تا تعهدی را انجام بدهند اما عملاً ترک فعل شده بنابراین حقی هم تعلق نمی‌گیرد.

وی اذعان کرد: کشاورزان منطقه تعهد دادند که علوفه بکارند و محصولی را تولید کنند و متاسفانه انجام ندادند، خب دولت هم طبق توافقی که روز اول با شمای کشاورز داشته باید نتیجه این واگذاری را می‌دیده بنابراین وقتی ماحصلی جز بایر بودن زمین مشاهده نکرده است، قرارداد خود را ابطال کرده است.

خزانه‌ها گفت: از همین زمین‌هایی که امروز بنیاد مسکن مدعی ملکیت آن‌ها با ارائه سند تک برگ است و خودش هم تفکیک و قطعه‌بندی کرده، تاکنون طی دو مرحله واگذار شده است و مرحله سوم نیز به تازگی ۱۷۰ قطعه در همان شهرک واگذار شده است.

دهیار روستای ده‌لؤلؤ ادامه داد: از آن‌جایی که زمین‌ها متعلق به بنیاد است و ما از قطعات و اندازه‌ها مطلع نیستیم بنابراین از خود آن‌ها خواسته‌ایم که کوچه‌بندی و خیابان‌‌کشی را انجام دهد تا بعداً متقاضیان برای اخذ سند دچار مشکل نشوند که خوشبختانه این درخواست انجام شده است.

وی ادامه داد: بعد از اتمام این تعداد از زمین‌ها از آن‌جایی که مالک (بنیاد مسکن) ۱۵ هکتار دیگر را نیز دوباره تخریب کرده است، بعد از اتمام مرحله سوم دوباره نام‌نویسی و قرعه‌کشی را انجام خواهیم داد و به متقاضیان واجدالشرایط واگذار خواهیم کرد.

خزانه‌ها با بیان اینکه اتفاقاً با کشاورزان و فرزندان آنان که در این زمین‌ها ساکن بودند هم چالش داریم زیرا مدعی هستند زمین مال آنهاست، عنوان کرد: سئوال ما از آن‌ها این بوده که شما اگر سندی داشتید دال بر مالکیت چرا جلوتر پیگیری نکردید؟ چرا گذاشتید بنیاد مسکن سند تک برگ بگیرد؟ یا چرا کاری کردید که مدعی شوند.

دهیار روستای ده‌لؤلؤ خاطرنشان کرد: فقیرآباد امروز ملک شخصی بنیاد مسکن محسوب می‌شود، زیرا سند تک برگ چند هکتاری دارد بنابراین ما به مدعیان هم گفتیم که شما هیچ سندی مبنی بر مالکیت خود نداشتید وگرنه می‌توانستید ادعای مالکیت کنید پس با اهرم غیرشرعی بودن، خریداران را ناامید نکنید. 

انتهای خبر/ طهماسبی


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*