۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
زیروبم محدودیت‌های ترافیکی محدوده خیابان خورشید
زیروبم محدودیت‌های ترافیکی محدوده خیابان خورشید

زیروبم محدودیت‌های ترافیکی محدوده خیابان خورشید

در بخشی از شهر کرمان از جمله چهارراه خورشید، خیابان کامیاب و پاسداران طرح روان‌سازی ترافیک در حال اجراست؛ آنچه که باید در مورد این طرح بدانید را در این خبر بخوانید. به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» با فرارسیدن مهرماه و بازگشایی مدارس، بار دیگر ترافیک در برخی نقاط پرتردد شهر […]


در بخشی از شهر کرمان از جمله چهارراه خورشید، خیابان کامیاب و پاسداران طرح روان‌سازی ترافیک در حال اجراست؛ آنچه که باید در مورد این طرح بدانید را در این خبر بخوانید.

زیروبم محدودیت‌های ترافیکی محدوده خیابان خورشید

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» با فرارسیدن مهرماه و بازگشایی مدارس، بار دیگر ترافیک در برخی نقاط پرتردد شهر کرمان به نقطه جوش خواهد است. یکی از گره‌های پرچالش ترافیکی در این روزها، محدوده چهارراه خورشید، خیابان کامیاب و خیابان پاسداران است؛ مسیری که در ساعات اوج تردد، به‌ویژه صبح‌ها و ظهرها، عملاً جای سوزن انداختن ندارد و موجب نارضایتی شهروندان و رانندگان شده است.
 
یک گره ترافیکی

 حجم بالای خودروها، توقف‌های مکرر، حضور سرویس‌های مدارس و نبود جریان روان ترافیک در این مسیرها، هم زمان و انرژی شهروندان را تلف می‌کند و هم مشکلات زیست‌محیطی و ایمنی به دنبال دارد. ازاین‌رو، ضرورت چاره‌اندیشی فوری و اتخاذ تدابیر مدیریتی و مهندسی برای روان‌سازی ترافیک این محدوده بیش‌ازپیش احساس می‌شود.
 
 
 اما این روزها شهرداری خبر از طرح روان‌سازی ترافیک در این مسیر داده است. در همین راستا، خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» گفتگویی با وحید خلیفه در خصوص این طرح انجام داده است.
 
دلیل انتخاب مسیر طرح روان‌سازی ترافیکی

  مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان در ابتدا به چرایی انتخاب این محدوده به‌عنوان اولویت اجرای طرح اشاره کرد و گفت: چندین سال است که در محدوده بیمارستان مهرگان، خیابان شورا، محدوده چهارراه مولوی (معروف به چهارراه پمپ‌بنزین) و همچنین خیابان شهید رجایی، چهارراه ارم (چهارراه خورشید) تا چهارراه مولوی با مشکلات عدیده ترافیکی مواجه هستیم. در بسیاری از مواقع، شاهد پس‌زدگی‌های ترافیکی هستیم که گاهی تا پل باغ‌ملی ادامه پیدا می‌کند.
 
 وی افزود: در محدوده اورژانس بیمارستان مهرگان نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم. حضور دو فروشگاه بستنی‌فروشی پرفروش در این منطقه باعث شده ترافیک این محدوده هم در روز و هم شب بسیار بالا باشد. مطالعات متعددی در گذشته در این زمینه انجام شده بود. حتی در مقطعی قرار بود خیابان شورا به پیاده‌راه تبدیل شود، اما به دلایلی اجرایی نشد.
 
 مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل ادامه داد: مطالعات جدید این طرح از سال ۱۳۹۸ آغاز شد. ما مطالعات را به‌صورت موضعی شروع کردیم، اما به دلیل ایراداتی که کارگروه فنی و شورای شهر مطرح کردند، لازم دانستیم که طرح در قالب مدل کلان شبکه حمل‌ونقل شهری بررسی شود؛ بنابراین منتظر ماندیم تا مدل طرح جامع از سوی مشاور نهایی شود.
 
بررسی چند سناریو

 خلیفه عنوان کرد: در قالب این طرح، ۵ سناریو مختلف بررسی شد و در نهایت، سناریویی انتخاب شد که هم در مطالعات مشاور طرح جامع، هم در شورای ترافیک استان به‌عنوان بهترین گزینه تأیید شد.
 
 وی درباره جزئیات این طرح گفت: در این طرح، خیابان شهید رجایی از چهارراه مولوی تا میدان بسیج به‌صورت یک‌طرفه به سمت شرق، خیابان رضوانی‌نژاد یک‌طرفه به سمت شمال (از چهارراه پارادیس تا چهارراه خورشید یا همان ارم) و خیابان شهید رجایی از چهارراه ارم تا چهارراه مولوی یک‌طرفه به سمت جنوب خواهد بود و البته خیابان شورا بدون تغییر و به‌صورت دوطرفه باقی می‌ماند.
 
مشکلات چهارراه ارم
 مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل درباره اهداف این طرح توضیح داد: با اجرای این طرح، انتظار داریم ازدحام ترافیک در چهارراه مولوی کاهش یابد. به‌ویژه در محدوده بیت‌الزهرا؛ که خودروها از سمت پل باغ‌ملی تا چهارراه مولوی در ۴ تا ۵ صف متوقف می‌شوند، اما به دلیل عرض کم خیابان، گاهی فقط یک خودرو می‌تواند به سمت شمال حرکت کند. این مسئله به دلیل پارک خودروهای شخصی در حاشیه مسیر است.
 
 وی عنوان کرد: با ایجاد این مسیرهای انحرافی یا بای‌پس، نه‌تنها ترافیک روان‌تر خواهد شد، بلکه مشکل ترافیکی در اطراف بیمارستان مهرگان نیز تا حد زیادی برطرف می‌شود. دیگر شاهد مزاحمت خودروها برای اورژانس نخواهیم بود.
 
 خلیفه ادامه داد: همچنین با کاهش فازهای چراغ‌راهنمایی در تقاطع مولوی، زمان تأخیر کاهش می‌یابد. یکی دیگر از مزایای طرح، حل مشکل ترافیک در سه‌راه رضوانی‌نژاد و خیابان پاسداران در ساعات اوج صبحگاهی است؛ منطقه‌ای که به‌ویژه به‌دلیل حضور مدارس، ترافیک بالایی دارد. پیش‌تر درخواست‌هایی برای نصب چراغ‌راهنمایی در این نقطه وجود داشت، اما با اجرای این طرح، دیگر نیازی به چراغ نخواهد بود و تأخیر تردد نیز حذف می‌شود.
 
 مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل کرمان افزود: سطح سرویس شبکه به‌طورکلی بهبود پیدا می‌کند. یکی دیگر از مشکلات ما، دورزدن اتوبوس‌های خط واحد در چهارراه مولوی بود که باعث تأخیرهای شدید برای خودروهای عبوری می‌شد. با اجرای این بای‌پس از خیابان کامیاب، خیابان رضوانی‌نژاد، خیابان پاسداران و سپس خیابان شهید رجایی به سمت جنوب، این مشکل نیز برطرف خواهد شد و پوشش خطوط حمل‌ونقل عمومی بهینه می‌شود.
 
بهره‌وری بیشتر از حمل‌ونقل همگانی

 وی اظهار کرد: با اجرای این طرح، حجم استفاده از حمل‌ونقل همگانی افزایش خواهد یافت و در محدوده شهری خورشید نیز کاهش ترافیک قابل‌توجهی مشاهده می‌شود. این موضوع منجر به کاهش تأخیر در چهارراه خورشید و رفع مشکل پس زدگی ترافیک در پل باغ ملی خواهد شد؛ مشکلی که پیش‌تر به دلیل تجمع خودروها پشت چراغ‌های راهنمایی ایجاد می‌شد.
 
 مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل کرمان افزود: با این تغییرات، خودروها دیگر مجبور به توقف پشت چراغ نخواهند بود و مسیر حرکت آن‌ها به سمت شرق و سپس خیابان رضوانی‌نژاد به‌صورت روان‌تر خواهد شد.

وی تأکید کرد که این مزایا بخش عمده‌ای از اهداف طرح را تشکیل می‌دهند، هرچند ممکن است یک نقطه‌ضعف کوچک نیز وجود داشته باشد. این ضعف به افزایش نسبی ترافیک در خیابان شورا مربوط است که به دلیل قطع‌شدن مسیر ورودی به آن ایجاد می‌شود.
 
 خلیفه توضیح داد: برای رفع این مشکل، زمان بیشتری به عبور مسیر جنوب به غرب در چهارراه پاسداران اختصاص داده خواهد شد. هم‌اکنون چهارراه پاسداران با چراغ دو فازه اداره می‌شود که موجب تداخل بین مسیرهای مستقیم و چپ‌گرد و در نتیجه افزایش تصادفات می‌شود. برنامه ما تبدیل این چراغ به سه فازه و کاهش اختلالات است تا به حداقل برسد.
 
 وی افزود: این طرح می‌تواند به‌عنوان یک پایلوت موفق در شهر کرمان اجرا شود و پس از آن، نمونه‌های مشابه آن در دیگر مناطق شهر نیز پیاده‌سازی شود تا مشکلات ترافیکی به طور گسترده کاهش یابد.
 
 در ادامه، وحید خلیفه هدف اصلی شهرداری کرمان و سازمان ترافیک را توسعه و بهبود خطوط حمل‌ونقل همگانی عنوان کرد و گفت: افزایش تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی، کاهش فاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها و احداث خطوط اتوبوس تندرو در دستور کار قرار دارد تا کرمان به شهری با سامانه حمل‌ونقل همگانی قابل‌اعتماد تبدیل شود.
 
 وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری شورای شهر و شهرداری، این اهداف ظرف دو تا سه سال آینده محقق شود.
 
 مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل کرمان به مشکلات کسبه محدوده اجرای طرح اشاره کرد و توضیح داد که این منطقه بیشتر اداری و عمومی است و تعداد کسبه کمی دارد. بنابراین؛ طرح کمترین تداخل را با کسبه ایجاد می‌کند. همچنین اشاره کرد که در صورت ادامه اجرای طرح به سمت خیابان ابوحامد، میزان کسبه بیشتر خواهد شد و نگرانی‌هایی برای کسب‌وکارهای محلی به وجود می‌آید.
 
 وی درباره تأثیر طرح بر ترافیک خیابان‌های مجاور گفت: «ممکن است در روزهای ابتدایی اجرای طرح، افزایش نسبی ترافیک در خیابان‌هایی مانند مهدیه و شورا مشاهده شود، اما به‌مرور رفتار کاربران تغییر خواهد کرد و ترافیک کاهش می‌یابد.» او این تغییر رفتار را پدیده‌ای روان‌شناسی دانست که به زمان نیاز دارد تا مردم مسیرهای جدید را پذیرفته و انتخاب کنند.
 
  خلیفه همچنین به تجربه اجرای طرح‌های قبلی در کرمان اشاره کرد و گفت که با اجرای جداکننده وسط در خیابان شهید رجایی، اگرچه در ابتدا اعتراضاتی بود، اما این طرح موجب کاهش تصادفات و بهبود وضعیت ترافیکی شد.
 
 در پایان، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل کرمان بر اهمیت استمرار طرح‌ها و همکاری همه دستگاه‌ها تأکید کرد تا مشکلات ترافیکی شهر به شکل قابل توجهی کاهش یابد.
 
 انتهای خبر/ پسند


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*