سهم عمده حمل و نقل جاده اي استان كرمان مواد معدني و محصولات كشاورزي است

سهم عمده حمل و نقل جاده ای استان کرمان مواد معدنی و محصولات کشاورزی است

سیدعلی حاج سیدعلیخانی گفت: استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ظرفیت های زیاد اقتصادی، معدنی و گردشگری نقش مهمی در حمل ونقل بار و مسافر کشور ایفا می کند.

سهم عمده حمل و نقل جاده ای استان کرمان مواد معدنی و محصولات کشاورزی است

به گزارش اقطاع خبر؛ سیدعلی حاج سیدعلیخانی گفت: وجود بیش از ۷۰  نوع محصول باغی، ۵۴ نوع محصول زراعی (در ایران رتبه اول باغ های کشور با سهم ۱۷ درصدی) همچنین ثبت ۴۱۷ جاذبه گردشگری به انضمام حجم بالای معادن استان که لقب بهشت معدن کاران را به خود اختصاص داده است.

مدیر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان بیان کرد: سهم اصلی بارهای استان به مواد معدنی ، سیمان (با توجه به وجود سه کارخانه سیمان بزرگ در استان) ومواد نفتی( با توجه به توزیع مواد نفتی از مبدا استان کرمان به استانهای همجوار) ومحصولات کشاورزی اختصاص دارد. 

وی یادآور شد: در سال ۹۸ متوسط بار حمل شده در کشور ۱۵ میلیون  تن بوده که استان کرمان با حمل  ۳۲ میلیون ۶۰۰ هزارتن  کالا در جایگاه سوم حمل بار کشور قرار گرفته است .

حاج سیدعلیخانی افزود: طی سال ۹۹ در استان کرمان ۳۴ میلیون و۶۰۰ هزار تن بار حمل شده  که به نظر می رسد پس از انتشار آمار نامه رسمی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، در جایگاه دوم کشور قرار گیریم.

مدیراداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ هزارو ۷۰۰ دستگاه  کامیون و بیش از ۱۸ هزار نفر راننده در بخش حمل ونقل استان فعالیت دارند که جوابگوی نیازهای استان هستند. 

وی با اشاره به این مطلب که بخش اعظم بار استان کرمان مواد معدنی است که به طور عمده بصورت خام صادر می شوند، تصریح کرد: با توجه به ارزش کم محموله های معدنی، هزینه حمل ونقل آنها نقش مهمی در اقتصاد آنها دارد و اگر کرایه حمل از حد مشخصی بیشتر شود، صادرات مواد معدنی غیر اقتصادی خواهد شد. لذا بسیار مهم است که به بخش اقتصادی حمل و نقل توجه ویژه ای شود.

مدیر اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان کرمان خاطرنشان کرد: هزینه های حمل به صورت مستقیم به هزینه های ناوگان وابسته هستند ، لذا توجه به افزایش قیمت لاستیک، هزینه قطعات، تعمیرات و….لازم است تعادل بین کرایه حمل و هزینه ناوگان  برقرار شود.

وی در ادامه گفت: این تعادل بخشی  از طریق حمایت های دولتی در حوزه حمل ونقل که به صورت سراسری انجام می شود، امکان پذیر خواهد بود. از این رو حمایت های موصوف شامل تسهیلات کم بهره برای نوسازی ناوگان، تخصیص ارز حمایتی برای تامین لاستیک ، قطعات و مواردی از این قبیل است. 

سیدعلی حاج سیدعلیخانی با بیان این که در حوزه حمل ونقل با استفاده از سیستم های اعلام بار و نوبت دهی مجازی، سبب صرفه جویی زیاد در وقت و هزینه های رانندگان  شدیم، ابراز کرد: در سال گذشته نوبت دهی و توزیع  بار با استفاده از نرم افزارهای مرتبط و از طریق تلفن همراه رانندگان  شروع و در حال حاضر به صورت آزمایشی کلیه کارخانجات سیمان با استفاده از این سیستم، بار خود را حمل می کنند که امیدواریم در آینده نزدیک با هماهنگی صاحبان کالا بتوانیم سیستم اعلام بار مجازی را به سایر شرکت های حمل و نقلی سوق دهیم .

انتهای پیام/تاج الدینی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با یک درجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *