حتی نمونههایی تقطیع شده هم در فضای مجازی و رسانهای پیچیده است و البته برخی دستنشاندههای مزدور هم در جادهها حضور دارند که سعی میکنند با شکستن شیشههای کامیونها آنان را به جمع ارازلانه خود بکشانند تا به اسم توجه به مطالبات، امنیت ایران را به مخاطره بکشانند و جادهها را از لُوس حضوری کامیونهایی که ارزاق مردم را به دستشان میرسانند، خالی کنند.
با حضور به موقع تیمهای امنیتی و نظارتی در کنار هم اعم از سازمانهای راهداری، بسیج اصناف، اتحادیههای صنف حمل و نقل و… دشمن به این هدفش نرسید اما آنچه برای ما هم سئوال بود این است که چرا مطالبات انباشته شده و اصلاً درخواست حقیقی این صنف غیور ایرانی چیست که امروز دل آنان را آزرده و دست از کار کشیدهاند.
همین امر سبب شد تا با برخی از صاحبان سمت در این عرصه به گفتگو بنشینیم تا شاید اندکی با این صنف غیور همراه شده و نقشی در رسیدن به مطالبات به حقشان داشته باشیم.
توزیع ناعادلانه سوخت و هزینههای بیمه، مطالبه اصلی کامیونداران است
سید هادی نجفی موسوی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» عنوان کرد: کامیونداران و رانندگان کامیون همیشه پشتیبان نظام اسلامی بودهاند و هیچگاه در برابر این انقلاب قد علم نکرده و در زمین دشمنان بازی نکردهاند.
وی ادامه داد: کامیونداران سابقه طولانی در خدمت به این نظام و انقلاب دارند و لبیک آنان به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در تخلیه بنادر جنوب و حضور در خطوط مقدم جبهههای حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس در تاریخ به یادگار مانده است.
مسئول بسیج اصناف و بازاریان استان کرمان در سپاه ثارالله اذعان کرد: این صنف و اتحادیه در تمام بحرانها حامی کشور بوده و آخرین اقدام آن در اسکله شهید رجایی بندر عباس بود و امروز دشمنان نظام با بزرگنمایی قصد دارند که مطالبات به حق این قشر همیشه در صحنه را به حاشیه کشانده و از آنان راهی برای ضربه به نظام اسلامی بیابند.
موسوی تأکید کرد: هرجا سیل و زلزله و یا بلایی طبیعی بوده است این کامیونداران بودند که حامی نظام و مردم بوده و پشتیبانی از ولایت و کشور را در رأس همه امور خود قرار دادهاند اما این قشر مطالبات به حقی دارند که باید مسئولان امر به آنان توجه ویژه داشته باشند.
وی مطالبات آنان را پائین بودن نرخ کرایه حمل بار، هزینه بیمه، تأمین امنیت در جادهها، تأمین عادلانه سوخت، گرانی قطعات و لوازم یدکی به دلیل نوسانات ارزی، اجرای ناقص سیاست بومیسازی بار، عدم پرداخت به موقع کرایه از سوی صاحبان بار، نبود نظارت مؤثر بر پایانهها، نبود امکانات رفاهی مناسب در جادههای مسیری و نبود پارکینگ مناسب در سطح شهرها برای استراحت و توقف عنوان کرد.
مسئول بسیج اصناف و بازاریان کرمان خاطرنشان کرد: از رانندگان و کامیونداران استان بعد از احصاء مشکلاتشان خواستهایم که در مسیر حمل و نقل قرار گیرند و اجازه سودجویی دشمنان نظام را که قصد برهم زدند امنیت کشور را دارند، ندهند و ما نیز مجدانه پیگیر رفع مطالبات آنان خواهیم بود که این امر اتفاق افتاده است.
از نبود پارکینگ تا اجرای ناقص سامانه باربرگ
مهدی نیکنفس هم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» عنوان کرد: ما در عرصه درونشهری فعالیت میکنیم و اعتصابات به ناوگان برونشهری تعلق داشت اما مشکل همه رانندگان در هر دو عرصه دورنشهری و برونشهری یکی است.
رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار در شهرستان کرمان ادامه داد: اولین مشکل سوخت است، زیرا سوختی که تعلق میگیرد بر اساس نیاز واقعی نیست و اگر تنها یک ماه کاری را که ۳۰ روز است در نظر بگیریم، سوختی که شارژ میشود تنها برای ۱۰ روز آنان کفایت میکند بنابراین ۲۰ روز باقی مانده را یا باید بیکار بمانند یا اینکه سوخت آزاد بخرند.
وی ادامه داد: کرایهها و عدم پرداخت به موقع آن هم معضلی است که به راحتی رفع نمیشود زیرا ما باید به قیمت معدن خرید کنیم و کامیونداران برون شهری بار را از معدن برای ما در سطح شهر میآورند و ما باید آن را در سطح شهرستان توزیع کنیم و این امر در خصوص نرخ کرایهها راننده درونشهری را متضرر میکند و این هم برای درونشهری و هم برونشهری مضر است.
نیکنفس ادامه داد: بیمههای رانندگان در حال حاضر با کارت هوشمند محاسبه و ثبت میکنند یعنی اکه اگر کارت هوشمند نباشد، بیمه قابلیت ثبت ندارد این امر برای کامیونداران درون شهری مجزا است و عملاً نیازی به بارنامه و کارت هوشمند ندارند بنابراین یک دوگانگی برای درون شهریهاست که هم قانونی نیاز به بارنامه ندارند و هم پرداخت بیمه بدون کارت هوشمند امکانپذیر نیست که تبدیل به معضلی شده است.
وی به تشریح کارت هوشمند سوخت پرداخت و گفت: این کارت به رانندگانی داده میشود که دورههای آموزشی خاصی را که پایانهها برای آنان طراحی و برگزار کردهاند، طی کرده و پس از اخذ سالانه تمدید میشوند و اعتبار آنان این کارت هوشمند است و برای بارگیری در هر نقطه کشور اعم از بنادر و معادن، دریافت بار و بارگیری را آسان و شخص راننده را معتبر میکند بنابراین بیمه شدن راننده نیز مستلزم دریافت این کارت و تمدید اعتبار آن است.
رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار در شهرستان کرمان ادامه داد: رانندگانی که در سطح شهر برای حمل مصالح درون شهری فعالیت دارند نیازی به این کارت اعتباری هوشمند ندارند و اگر هم دریافت کنند باید حتما ۲۰۰ هزار کیلومتر مسافت طی کرده باشند و بار بارنامهای داشته باشند و چون درون شهری هستند این گواهی بار بارنامهای وجود ندارد و دچار مشکل میشوند.
نیکنفس اذعان کرد: تخصیص سوخت به کامیونها برای حمل و نقل متعلق به باربرگی است که صادر میشود زیرا هم برای راننده و هم برای بار باید پروانه فعالیت ثبت شود، و راننده باید با اپلیکشینی که روی گوشی همراهش نصب است باربرگ خود را از نقطه مبداء تا نقطه مقصد ثبت کند بنابراین بر اساس میزان در خواستی که ثبت میشود به راننده سوخت تعلق میگیرد.
وی ادامه داد: در یک دوره کوتاهمدت اعلام کردند که سیپاد نصب کنید که همان نقطهزن جیپیاس بود، تا پیمایشات ثبت شود و از هر راننده یک هزینهای اخذ شد و سیپاد بر روی ماشین نصب شد اما این مسیر هم چالشهایی را با خود به همراه داشت، بارگیری در نقاطی انجام میشد که نقطه کور اینترنتی بود و بار ثبت نمیشد و این باعث ثبت نادرست سهمیه سوخت برای کامیونها شد و این طرح هم استقبال اولیهاش را از دست داد.
رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل بار در شهرستان کرمان افزود: سامانه باربرگ هنوز فعال است گرچه مشکلات بزرگی را رفع کرده است، اما نقایصی دارد و عدم ثبت در تمام نقاط بارگیری به خصوص معادن یکی از مهمترین آنان است که باید رفع شود.
نیکنفس در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالشهایی که رانندگان درون شهری با آن روبهرو هستند نبودن پارکینگ مخصوص کامیونهاست و از آنجایی که مکان اختصاصی ندارند باید کامیونهای خود را شبها داخل کوچهها و کنار منازلشان پارک کنند، ضمن تخلف، اعمال قانون نیز میشوند که لازم است مسئولان برای این مسئله تدبیری اتخاذ کنند.
رشد جابهجایی کالا در ۲۴ ساعت گذشته
مهدی خضری هم که نماینده کشوری است، اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، میزان رشد جابهجایی کالا در راههای کشور افزایش یافته است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کل کشور نیز خبر داد: با همراهی و خدمترسانی رانندگان زحمتکش کشورمان و جابهجایی کالاهای اساسی، ارزاق و مایحتاج مورد نیاز مردم، طی ۲۴ ساعت گذشته حمل و نقل کالا روندی روبهرشد ۲۰ درصدی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته و در پی نشست با رؤسای اصناف و تشکلهای بخش حمل و نقل کالا، توافقاتی درخصوص بهروزرسانی نرخ تن بر کیلومتر و همچنین بررسی تخصصی جدول قواعد پیمایش سوخت رانندگان و پرداخت بهموقع کرایهها توسط صاحبان کالا انجام شده است و امیدواریم عملیاتی شدن این امور منجر به تسهیل در خدمترسانی رانندگان شریف این حوزه شود.
رانندگان قشر زحمتکش و لوطی مسلکی هستند که برای کسب روزی حلال گرد جاده را خوردهاند بنابراین نباید از این روحیه غیرتمندانه آنان سوءاستفاده شود و با تصمیمهای نادرست و لحظهای معاششان را به مخاطره انداخت، امیدواریم مسئولان این موضوع را مورد نظر قرار داده و مطالبات آنان را در اسرع وقت بررسی و تمهیدات لازم را در رفعشان اتخاذ کنند.
انتهای خبر/ طهماسبی