طرح رتبه بندی معلمان حقی است که باید متناسب با فضائل کاری و اخلاقی آنان نوشته شود

طرح رتبه بندی معلمان حقی است که باید متناسب با فضائل کاری و اخلاقی آنان نوشته شود

عبدالمجید شیخی گفت: ضرایب حقوقی در قوانین بسیار مطرح شده است که شامل معلمان نیز می شود بنابر این حرکتی که دولت سیزدهم شروع کرده منجر به افزایش رفاه و تقویت درآمد کل جامعه می شود و اگر بسیاری از گره‌های اقتصادی را بردارد مسلما شرایط بهتر از این خواهد شد.

طرح رتبه بندی معلمان حقی است که باید متناسب با فضائل کاری و اخلاقی آنان نوشته شود

به گزارش “اقطاع خبر” یکی از موضوعات مهم سند تحول بنیادین نظام آموزشی که در آذرماه‌ سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بود که می بایست به مرحله اجرا در آید. پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فرهنگیان سرانجام لایحه رتبه بندی معلمان روز چهارشنبه  24 آذر 1400 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با معلمان در تاریخ ۱۳۹۴/۲/۱۶  با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش این دستگاه را «کانون اساسی برای خلق دنیای آینده» دانستند و تاکید کردند: «توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلّمین سرمایه‌گذاری است؛ این بازده دارد؛ این ارزش‌افزوده تولید می کند؛ این یک خرج و هزینه‌ی صِرف نیست؛ این بایستی جزو مسائل درجه‌ی یک ما در مدیریّتهای دولتی و در تصمیم‌های دولتی باشد».

«علیرضا منادی»رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی روزهای گذشته در گفتگویی رسانه ای، متوسط دریافتی اعضای آموزش و پرورش را در حال حاضر، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواند و افزود: با اجرای رتبه بندی معلمان، حداقل حقوق معلمان، هشت میلیون و ۸۰ هزار تومان خواهد بود، به شرطی که در رتبه بندی، رتبه بگیرد و همه ساله متناسب با تغییرات حقوق اساتید دانشگاه، حقوق معلمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

 بر اساس این طرح، معلمان بر پنج رتبه تقسیم‌بندی می‌شوند:

رتبه آموزشیار معلم؛ ۱۰ درصد افزایش حقوق

رتبه مربی معلم؛ ۲۵ درصد افزایش حقوق

رتبه استادیار معلم؛ ۳۷ درصد افزایش حقوق

رتبه دانشیار معلم؛ ۴۷ درصد افزایش حقوق

رتبه استاد معلم؛ ۵۲ درصد افزایش حقوق

«دکتر عبدالمجید شیخی»، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی پیرامون وضعیت معیشتی معلمان با طرح رتبه بندی و همچنین ارزیابی منابع بودجه سال1401 برای این طرح توضیحاتی ارائه داد.

 وضعیت معیشتی معلمان با طرح رتبه بندی چطور خواهد شد؟

ما در قوانین استخدامی کشور یک تفاوت‌هایی را به اصطلاح برای مراتب مختلف فضایل کاری و اداری قائل شده ایم برای مثال برای سابقه کاریک ضریبی وجود دارد، یک ضریب برای عائله‌مندی، یک ضریبی برای مدرک تحصیلی قائلیم، برای هیئت علمی هم که کارشان تعلیم و تربیت است باز هم آیین نامه ارتقا و ترفیع داریم حق مطلب هم این بود که برای معلمین هم به تناسب فضائل کاری و اداری و اخلاقی و فضائل مختلف دیگر بتوانیم مرتبت و رتبه قائل بشویم این امر بر حقی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کف و سقف پراختی هم که تعیین کردند، مسلماً با توجه به قدرت خرید امسال و شرایط فعلی اقتصادی مناسب است. کما اینکه همین وضعیت هم برای دیگران رایج است.

کف و سقفی پرداختنی مصوب تقریبا می‌شود گفت که به نسبت پرداختی های اعضای هیئت علمی دانشگاه ها میزان عادلانه‌ای است یعنی واقعا مربی آموزشی دانشگاه هم چیزی پایین تر از استاد معلم می گیرد. بطور مثال در دانشگاه‌های غیر دولتی میزان پرداختی حتی پایین تر از این میزانی است که الان برای بالاترین رده استاد معلم در نظر گرفته‌اند.

دکتر شیخی افزود: طرح رتبه بندی معلمان امر برحقی بوده که الحمدلله در این دولت چون که با دلسوزی، اراده و پشتکار به دنبال حل مشکلات مردم است به دنبال اجرایی کردن آن است.

   وضعیت طرح رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه 1401 چگونه ارزیابی می کنید؟

ما متوجه شدیم که منبعی در نظر گرفته شده برای پرداخت رتبه بندی معلمان، بنابراین هم مجلس و هم دولت این اراده را دارند و از نظر بنده این طرح ان شاءالله عملی می شود.
در مجموع دولت دارد بخش مولّد اقتصاد را فعال می‌کند، سیاست‌های دولت در جهت حمایت از بخش مولّد اقتصاد است. اگر بخش مولّد اقتصاد فعال باشد این می تواند تسری پیدا کند به رفاه کل جامعه و در جهت ارتقاء رفاه جامعه موثر باشد.

 تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: شرایطی از دولت قبل به ارث رسیده مانند نرخ تورم چهل و چند درصدی که الان الحمدلله در این چند ماه اخیر یک مقدار کاهش پیدا کرده، که این هم نتیجه عملکرد سه ماهه دولت است و قبل از این هم نتیجه ورود خود آیت الله رئیسی در مقام رئیس قوه قضاییه به رونق تولید بود که باعث شد نرخ رشد منفی اقتصاد سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ حدود هفت دهم درصد مثبت شود.

این در واقع تحت تاثیر مداخله قوه قضاییه در جهت تسهیل راه اندازی کارگاه های تولیدی تعطیل شده بود، این عزم آیت الله رئیسی در این سه ماهه، که حتی دشمن و مخالفین هم به آن اعتراف کردند نشان داده است حرکتی که دولت سیزدهم شروع کرده منجر به افزایش رفاه و تقویت درآمد کل جامعه می شود و اگر بسیاری از گره‌های اقتصادی را بردارد مسلما شرایط بهتر از این خواهد شد.
منبع:صبح ایران

انتهای پیام/طه

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: رزمایش ملی اهدای ۴۲ هزار جهیزیه به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *