رئیسکل دادگستری استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر جامعه قضائی استان و آموزشوپرورش، معلمان، دانشآموزان و اولیای دانشآموزان بهضرورت طرح قاضی مدرسه واقف هستند و این طرح در حال حاضر جاافتاده و زمینه اجرای آن در مدارس فراهم است.
حمیدی عنوان کرد: این طرح در ابتدای راه است و باید از تجربیات دو دستگاه بهخوبی استفاده شود و سالبهسال کار بهخوبی پیش رود.
رئیس شورای قضائی استان کرمان، آشناکردن دانشآموزان، معلمان و اولیای دانشآموزان با مسائل حقوقی و قضائی را از اهداف این طرح برشمرد و گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه این است که اطلاعات حقوقی و قضائی مردم بسیار پایین است و باید کاری کنیم که مردم در همه اقشار با حقوق خود آشنا شوند و این امر موجب میشود از حقوق خود دفاع کنند.
موارد حقوقی باید متناسب با مقطع تحصیلی دانشآموزان ارائه شود
رئیسکل دادگستری استان کرمان بر ایجاد انگیزه در بین دانشآموزان برای آشنایی با حقوق تأکید کرد و افزود: موارد حقوقی باید متناسب با مقطع تحصیلی دانشآموزان ارائه شود.
وی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و جرائم مرتبط با دانشآموزان را هدف دیگر اجرای طرح قاضی مدرسه ذکر و خاطرنشان کرد: اگر دانشآموزان با قوانین و مقررات آشنا باشند، ۵۰ درصد حالت بازدارندگی دارد و موجب میشود که به سمت جرائم و آسیبهای اجتماعی در فضای مجازی و فیزیکی نروند.
رئیسکل دادگستری استان کرمان، ارتقای ارتباط دانشآموزان با دستگاه قضایی را نیز از اهداف طرح قاضی مدرسه برشمرد و ادامه داد: دستگاه قضایی از ارکان حکومت است و باید نوجوانان با این مجموعه در ارتباط باشند و اهداف و مأموریتهای این قوه را بشناسند.
حمیدی افزود: شناخت دانشآموزان نسبت به دستگاههای حاکمیتی از جمله قوه قضائیه، نیروهای نظامی و… میتواند بسیاری از توطئههای دشمنان را خنثی کند و موجب میشود که تحتتأثیر تبلیغات مسموم دشمنان قرار نگیرند.
استعدادیابی و کادرسازی از اهداف طرح قاضی مدرسه است
وی موضوع مهم استعدادیابی و کادرسازی را از دیگر اهداف طرح قاضی مدرسه دانست و بیان کرد: زمانی که با دانشآموزان و قشر جوان و نوجوان ارتباط میگیریم، استعدادهای درخشان را در بین دانشآموزان و دانشجویان شناسایی و آنها را به سمت تحصیلات حقوقی و قضایی سوق دهیم و از هم اکنون کادرسازی صورت میگیرد.
رئیسکل دادگستری استان کرمان بر افزایش وقت حضور قضات در مدارس و برگزاری کارگاههای آموزشی کاربردی تأکید کرد و اظهار کرد: باید ارتباط صمیمانه و دوستانه با دانشآموزان برقرار شود.
وی با اشاره به بیت شعر «درس معلم ار بود زمزمه محبتی، جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را»، گفت: این مهم یک واقعیت است و باید آن را در راستای اجرای طرح قاضی مدرسه دنبال کنیم.
حمیدی در پایان تصریح کرد: ممکن است مشکلاتی در مسیر اجرای طرح قاضی مدرسه وجود داشته باشد، اما نباید مانع اجرای این طرح شوند و باید با حل مشکلات، زمینه اجرای هر چهبهتر این طرح را فراهم کنیم.
دربهای مدارس برای حوزه آموزشهای حقوقی و قضائی باز است
مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان نیز ضمن تقدیر از پشتیبانیهای دستگاه قضائی، گفت: آسیبهای اجتماعی همواره وجود داشته؛ اما درگذشته به دلیل نبود آمار مشخص، امکان برنامهریزی و اجرای برنامههای فرهنگی بهمنظور کاهش این آسیبها وجود نداشته است.
محمدرضا فرحبخش افزود: باوجود شفافیت کنونی در حوزه شناخت آسیبهای اجتماعی و راهکارهای مقابله با آنها، میتوان با اجرای طرحهای مختلف از بروز این آسیبها در جامعه جلوگیری کرد.
وی اجرای طرح نماد و قاضی مدرسه را از جمله طرحهای موفق در راستای آشناسازی دانشآموزان با مبانی حقوقی و قضائی و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی دانست.
مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان تصریح کرد: دربهای مدارس برای حوزه آموزش بهویژه آموزشهای حقوقی و قضائی باز است.
شایانذکر است، در این آئین از قضات برتر در اجرای طرح قاضی برتر، کارشناسان آموزشوپرورش و مدیران برتر این حوزه تقدیر شد.
انتهای خبر/ م