۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
فلسفه آزمایش بندگان
فلسفه آزمایش بندگان

فلسفه آزمایش بندگان

امام علی (ع) در حکمت ۹۳ نهج‌البلاغه به فلسفه آزمایش بندگان پرداخته است. به گزارش پایگاه خبری «اقطاع خبر» امام علی (ع) در حکمت ۹۳ نهج‌البلاغه به فلسفه آزمایش بندگان پرداخته و فرموده‌اند؛ وَ قَالَ (علیه‌السلام): لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ، لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ؛ وَ لَكِنْ مَنِ […]


امام علی (ع) در حکمت ۹۳ نهج‌البلاغه به فلسفه آزمایش بندگان پرداخته است.

فلسفه آزمایش بندگان

به گزارش پایگاه خبری «اقطاع خبر» امام علی (ع) در حکمت ۹۳ نهج‌البلاغه به فلسفه آزمایش بندگان پرداخته و فرموده‌اند؛ وَ قَالَ (علیه‌السلام): لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ، لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ؛ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ؛ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ “وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ”، وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ [سُبْحَانَهُ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ] يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ؛ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ، وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ.

و فرمود (ع): كسى از شما نگويد كه خداوندا پناه مى‌برم به تو از آزمايش. زيرا هيچكس نيست مگر آنكه، به نحوى به آزمايش گرفتار است، ولى اگر كسى خواهد كه به خدا پناه جويد، از او بخواهد كه از آزمايش‌هاى گمراه كننده‌اش پناه دهد.

خداى سبحان مى‌فرمايد: «بدانيد كه دارايی‌ها و فرزندان شما وسيله آزمايش شمايند». معنى آن است كه خداوند بندگانش را به اموال و اولاد مى‌آزمايد تا معلوم دارد كه چه كسى به روزى او ناخشنود است و چه كسى خشنود.

هر چند، خداوند به آن‌ها از خود آن‌ها آگاه‌تر است، ولى براى آن است كه كارهاى مستحق ثواب را از كارهايى كه درخور عقاب است معلوم دارد، زيرا برخى فرزند پسر را دوست دارند و آنان را از دختر خوش نيايد.

بعضى بارورساختن مال را مى‌پسندند و از كاهش آن ناخشنودند.

سيد رضى گويد: و اين تفسيرى عجيب است كه از آن حضرت شنيده شده است.

منبع: نهج‌البلاغه
انتهای خبر/ طهماسبی
 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*