یکی از عمدهترین چالشها و معضلات جدی امنیت اقتصادی کشور ایران بحث قاچاق سوخت است که باعث شده در کنار بهخطرافتادن جان و مال مردم سرمایه ملی نیز بهراحتی به تاراج برود.
استان کرمان از جمله استانهای شاخص کشور در زمینه قاچاق سوخت محسوب میشود که تعداد زیادی از افراد بهویژه خودروهای شوتی سوار درگیر این معضل شدهاند.
در کنار چالشهای بسیاری که این معضل برای اقتصاد کشور دارد، پدیده شوم قاچاق سوخت امنیت جادهها را نیز بر هم زده و همین امر دغدغهمندی مردم را حین تردد در جادههای مواصلاتی استان بهویژه شرق استان به دنبال داشته است.
درد مزمن قاچاق سوخت در کرمان
آمارها نشان میدهد که قاچاق سوخت در کرمان بهنوعی مزمن شده است و در محورهای جنوب و شرق استان، تخلف آشکار سوخت برها عادی شده است که این موضوع علاوه بر تهدید امنیت ترافیکی، باعث خروج سرمایه ملی از کشور میشود.
ف. نارویی یکی از شهروندان فهرجی طی گفتگو با خبرنگار ما گفت: همهروزه شاهد تردد بسیاری از خودروهای شوتی سوار در جادههای مواصلاتی شهرستان فهرج بهویژه مسیر ریگان به فهرج هستیم و با ترسولرز در این مسیر رانندگی میکنیم.
وی افزود: سرعت بالای این خودروها امنیت جاده و امنیت جانی مردم را تحتتأثیر قرار داده و مردم هیچگونه آرامشی در این جادهها ندارند.
همچنین ع. برجی یکی دیگر از اهالی شهرستان فهرج ساکن روستای برج اکرم دراینرابطه به خبرنگار ما گفت: بنده چند سال قبل برادرم را در محور ریگان به نرماشیر از دست دادم و دلیل اصلی آن نیز سرعت بالای خودروی حامل سوخت قاچاق بود که پس از برخورد با خودروی برادرم باعث شد داغدار غم عزیزی شوم که هنوز عروج آن را باور ندارم.
لزوم برخورد جدی مسئولان قضایی و امنیتی برای مقابله با قاچاق سوخت
وی از مسئولان حوزه قضایی و امنیتی خواست با قاچاقچیان سوخت و خودروهای شوتی سوار برخورد بدون ملاحظهای داشته باشند تا از تکرار اینگونه اتفاقات جلوگیری شود.
در ادامه خبرنگار ما سراغ یکی دیگر از شهروندان بنام م. محمدآبادی رفت که این شهروند نیز از صفهای پرتعداد در جایگاههای سوخت بهعنوان تأثیرات قاچاق سوخت نام برد و خواستار اتخاذ تدابیری بهتر و مناسب از سوی مسئولان جهت سوختگیری راحت رانندگان شد.
گفتنی است کدینگ کارتهای سوخت در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان یکی از طرحهایی است که برای جلوگیری از قاچاق سوخت در حال اجرا است. طرحی که بر اساس آن یک کد اختصاصی برای هر کارت سوخت تعریف شده است و این کد اطلاعات کارت سوخت و مالک آن را به طور دقیق با سامانههای وزارت نفت و سامانه سوخت کشور مرتبط میکند.
بر اساس این طرح در هر شهر یک یا چند جایگاه سوخت برای کارتهای سوخت کدینگ در نظر گرفته شده است و خودروهایی که کارت سوخت آنها در طرح کدینگ است مجبورند برای سوختگیری فقط به جایگاه مشخص شده بروند و مدتزمان طولانی را در صف سوختگیری سپری کنند. بر اساس این طرح تمامی کارتهایی سوختی که جدید صادر میشوند مشمول طرح کدینگ شدهاند.
نارضایتی گسترده مردم از ایجاد اختلال در سوختگیری
اگر چه هدف از طرح کدینگ، ایجاد شفافیت، مدیریت بهینه سوخت و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی عنوان شده است، اما اجرای این طرح مشکلات زیادی را برای مردم ساکن کرمان و مسافرانی که به این استان سفر میکنند به وجود آورده است.
نارضایتی مردم و اختلال در سوختگیری گلایههای گستردهای را در میان شهروندان کرمانی به همراه داشته است و آنها با حضور در صفهای طولانی پمپبنزینها، ساعتهای متمادی را در انتظار دریافت خدمات سوختگیری سپری میکنند، بدون آنکه پاسخ مشخص یا راهکاری کارآمد از سوی مسئولان ارائه شود.
از سوی دیگر، تعداد جایگاههایی که کارتهای سوخت در آنها تعریف شدهاند، به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد که این مسئله باعث شده مردم مستأصل شوند و برای سوختگیری مجبور به مراجعه مکرر یا انتظار طولانی در صفها باشند.
باتوجهبه اینکه پدیده شوم قاچاق سوخت، علاوه بر ضربهزدن به اقتصاد و تولید ملی، زمینهساز جرایم متعدد دیگر نیز میشود، بر همین اساس میطلبد دستگاه قضایی کشور در راستای عمل به وظایف قانونی خود، با تمام توان و بدون اغماض با قاچاقچیان برخورد کند تا شاهد کاهش قاچاق سوخت در سطح استان کرمان بهویژه مناطق جنوبی و شرقی باشیم.
انتهای خبر/ عباسزاده







