۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
مدرسه بنگاه کسب درآمد نه محیطی برای پرورش
مدرسه بنگاه کسب درآمد نه محیطی برای پرورش

مدرسه بنگاه کسب درآمد نه محیطی برای پرورش

در حالی که مدارس وظیفه اصلیشان پرورش انسان‌هایی است که باید کشوری را مدیریت و نظام انسانی فرهیخته را گسترش دهند اما امروز دلالانی برای کسب ثروت شده‌اند. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» روزگاری ایران جای مکتب‌خانه‌هایی بود که خواندن و نوشتن اصل کارش بود و همان مکتب‌‌خانه‌ها مشاهیر و […]


در حالی که مدارس وظیفه اصلیشان پرورش انسان‌هایی است که باید کشوری را مدیریت و نظام انسانی فرهیخته را گسترش دهند اما امروز دلالانی برای کسب ثروت شده‌اند.

مدرسه بنگاه کسب درآمد نه محیطی برای پرورش

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» روزگاری ایران جای مکتب‌خانه‌هایی بود که خواندن و نوشتن اصل کارش بود و همان مکتب‌‌خانه‌ها مشاهیر و علمای بزرگی را به جهان اختصاص داد اما وقتی مکتب را بزرگ کردند و نامش را اَدَبستان گذاشتند تا ادب را هم به خواندن و نوشتن اضافه کنند، جایگاه علمی گرچه رشد کرد اما تربیت و انسان‌سازی درجا زد و امروز همان آموزش هم در مدارس دیگر جایگاهی ندارد و عملاً محلی برای کسب ثروت شده تا انسان‌سازی.

مدرسه‌ها امروزه در جایگاه اصلی خودشان نیستند و این را به وضوح از دخالت‌های گاه و بی‌گاهشان در مسائلی که مربوط به اصناف است، شاهدیم و عملاً اینان واحدهایی شده‌اند که کارشان چیزی غیر از تربیت و تعلیم شده و این امر را از نحوه آموزش در مدارس که خودش جای بحث دارد گرفته تا عدم‌ نقش تربیتی که اصلاً در شناسنامه مدارس وجود ندارد، می‌توان پی گرفت.

امروز اما صنوف استان کرمان در آستانه ثبت‌نامی‌های سال تحصیلی جدید مشکلاتی دارند که لازم است بررسی و راهکارهایی ارائه شود تا دست مدارس را از دخالت در امور صنفی آنان کوتاه کرد، زیرا مسئولان صنفی استان تأکید کرده‌اند که مدرسه‌ها برخلاف مقررات آموزشی، اقدام به فروش اقلام دانش‌آموزی با قیمت‌های بالا‌تر از نرخ بازار می‌کنند.

در حالی که طبق قوانین آموزش‌ و پرورش، مدارس حق عرضه کالا را ندارند و هرگونه فعالیت اقتصادی در این زمینه غیرقانونی محسوب می‌شود اما این موضوع تنها در خصوص حرف باقی مانده است.

همین امر سبب شد تا با روئسای صنوف و اتحادیه‌های استان کرمان در این عرصه به گفتگو بپردازیم.
 

مدارس دلال اقتصادی یا پرورش نیروی انسانی


محسن ربیعی با بیان اینکه دخالت مدارس در امور صنفی مشهود و واضح است، عنوان کرد: مسئولان مدارس به‌جای تمرکز بر رسالت آموزشی خود، به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: این اقدام نه‌تنها فشار مالی مضاعفی بر خانواده‌ها وارد کرده، بلکه برخلاف مقررات نظام آموزشی است، ما هر سال این مشکل را مطرح کرده‌ایم و البته مصوبات هم صادر شده است اما این مصوبه‌ها یا اجرایی نمی‌شوند و یا ناقص اجرا می‌شوند و در بیش‌تر مواقع حتی عملاً نادیده گرفته می‌شوند.

ربیعی با بیان اینکه متاسفانه مدارس تبدیل به یک فعال اقتصادی شده‌اند و این را ما به وضوح می‌بینیم، تاکید کرد: با تمام قوانین سخت‌گیرانه بازهم به کار خودشان وجه قانونی داده و عملاً به خانواده‌ها فشار وارد می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه فرم مدارس معمولاً دو سه سالی یکبار تغییر می‌کند و لذا اگر دانش‌آموزی لباس سال قبل یا لوازم‌التحریر از گذشته دارد باید حق استفاده داشته باشد و قانونی برای آن نوشته نشده است اما مدارس برای اینکه متحد‌الشکل باشند هزینه‌های اضافه برای خانواده‌ها می‌تراشند.

وی تاکید کرد: آنچه مشهود است ما نسبت به سال گذشته قوی‌تر ورود خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم با این تورمی که کشور شاهد آن است هزینه اضافی بر خانواده‌ها تحمیل شود.
 

پای عکاسان غیرمجاز را از مدرسه ببرید

محسن ودیعتی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» عنوان کرد: عمده دخالت مدارس در حوزه فیلمبرداری و عکاسی است.

رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران استان کرمان افزود: مدارس در مناسبت‌هایی مانند جشن آغاز سال تحصیلی، شب یلدا و نوروز، از افراد غیرمجاز برای ثبت مراسم استفاده می‌کنند، در حالی که این خدمات باید توسط فعالان دارای مجوز ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام، ضمن تضییع حقوق صنف فیلمبرداری و عکاسی، باعث کاهش کیفیت خدمات و تحمیل هزینه‌های غیرضروری به خانواده‌ها شده است و از سوی دیگر حواشی در این عرصه ایجاد می‌کند که خانواده‌های دانش‌آموزان را نیز نگران کرده‌ است.
 

نظارت بر مدارس را افزایش می‌دهیم

مالک سیدی با اشاره به ضرورت نظارت بیش‌تر بر عملکرد مدارس گفت: مدارس نباید وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند، زیرا این امر علاوه بر ایجاد مشکلات صنفی، موجب بی‌ثباتی در بازار و آسیب به کسب‌ و کارهای قانونی می‌شود.

رئیس اداره اصناف سازمان صمت استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: لازم است نظارت‌ها بر این حوزه افزایش یابد و تخلفات به‌طور جدی پیگیری شوند و بازرسان اصناف در این زمینه کوتاهی نخواهند کرد.
 

 قیمت، ۴۰۰ درصد بالاتر از نرخ واقعی

علیرضا منزلی هم با اشاره به تخلفات گسترده مدارس در حوزه پوشاک دانش‌آموزی تصریح کرد: در برخی موارد، قیمت لباس مدارس، کیف و کفش دانش‌آموزان تا ۳۰۰ یا ۴۰۰ درصد بالاتر از نرخ واقعی عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک کرمان خاطرنشان کرد: حتی دانش‌آموزان اجازه استفاده از وسایل سال گذشته خود را ندارند و مجبور به خرید مجدد اقلام هستند و یا مدارس با اخذ هزینه مسئول تهیه لباس و فرم دانش‌آموزان می‌شوند که بعضاً کیفیت پایین و قیمت زیادی را شامل می‌شوند.

 استفاده مدارس از رانت در فروش نوشت‌افزار

سید مرتضی آجله با اشاره به مشکلات واحدهای صنفی مرتبط با لوازم‌التحریر اظهار کرد: واحدهای صنفی لوازم‌التحریر در اکثر طول سال با رکود مواجه هستند، اما در آغاز سال تحصیلی، فرصتی برای عرضه محصولاتشان است اما این مسئله نباید موجابت سودجویی مدارس را فراهم کند.

وی عنوان کرد: مدارس در زمان رکود نوشت‌افزار را از صنوف تهیه می‌کنند و در زمان ثبت‌نام یا برای آغاز سال تحصیلی برخی مدارس با سوءاستفاده از موقعیت خود، اقدام به فروش اجباری اقلام به دانش‌آموزان می‌کنند، در حالی که قانوناً حق فروش این کالاها را ندارند. 

رئیس اتحادیه صنف رایانه و ماشین های اداری و نوشت‌افزار کرمان مدارس باید از فعالیت‌های اقتصادی خارج شوند و تمرکز خود را بر خدمات آموزشی حفظ کنند، اجرای قاطع قوانین آموزشی و نظارت مستمر بر عملکرد مدارس می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند. 

آجله خاطرنشان کرد: متاسفانه در مدارس همان ابتدای امر و زمان ثبت‌نام سال تحصیلی جدید شهریه لازم را برای امور جاری مدرسه دریافت می‌کنند اما در زمان امتحانات دوباره هزینه کاربرگ را از دانش‌آموزان اخذ می‌کنند.
 

عدم اجرای مصوبات تنظیم بازار و بی‌توجهی به نظارت‌ها 

لاله عباسی به عدم اجرای مصوبات گذشته در خصوص فرم مدارس اشاره و افزود: سال گذشته، مصوبه‌ای برای نظارت بر فروش کالا که فرم مصوب یکی از آنان است، در مدارس تصویب شد، اما مسئولان مدرسه همچنان بدون هیچ نظارت مؤثری این تخلفات را ادامه داده‌اند، لازم است این مصوبات به‌طور جدی اجرا شوند و با متخلفان برخورد قانونی شود.
 

با متخلفان برخورد نمی‌شود

اما آیا راهکارهای برای اصلاح این وضعیت وجود دارد یا خیر پیشنهادی برای اصلاح وضعیت مدارس وجود دارد؟ که فعالان صنفی پیشنهاداتی برای جلوگیری از تخلفات مدارس که شامل ممنوعیت قطعی هرگونه خرید و فروش کالا توسط مدارس، مطابق قوانین آموزش‌ و پرورش، نظارت دقیق‌تر بر مدارس و جلوگیری از فروش اجباری اقلام غیرضروری، شفاف‌سازی هزینه‌های دریافتی از خانواده‌ها و کاهش فشار مالی، الزام مدارس به همکاری با فعالان دارای مجوز در حوزه فیلمبرداری و عکاسی است، ارائه کرده‌اند.

گرچه پرداختن به مقوله مدارس موضوعی فراتر از این مباحث است که باید در مقوله اجتماعی هم بررسی شوند و موضوعاتی همچون بهداشت روان و ارائه تغذیه نامناسب در بوفه مدارس، عدم رعایت شرعی پوشش مربیان و مدیران مدارس، معلم بلاگری و غیره.. همه و همه از دیگر چالش‌های امروز سیستم آموزش کشور که تنها بر محفوظات تاکید کرده، است.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*