۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
مردم از هزینه‌های بهداشت و درمان راضی نیستند
مردم از هزینه‌های بهداشت و درمان راضی نیستند

مردم از هزینه‌های بهداشت و درمان راضی نیستند

رئیس انجمن صنفی حمایت از حقوق‌ مصرف‌کننده گفت: اخذ ویزیت‌های خارج از عرف و هزینه‌های بالای بیمارستانی مردم را به ستوه آورده است. بشیر سالاری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» به نارضایتی مردم در بخش خدمات بهداشت و درمان اشاره و عنوان کرد: گرچه خدمات پیشرفته‌ای ارائه می‌شود اما […]


رئیس انجمن صنفی حمایت از حقوق‌ مصرف‌کننده گفت: اخذ ویزیت‌های خارج از عرف و هزینه‌های بالای بیمارستانی مردم را به ستوه آورده است.

مردم از هزینه‌های بهداشت و درمان راضی نیستند

بشیر سالاری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» به نارضایتی مردم در بخش خدمات بهداشت و درمان اشاره و عنوان کرد: گرچه خدمات پیشرفته‌ای ارائه می‌شود اما اخذ هزینه‌های غیر مصوب و غیرقانونی  سبب شده تا متأسفانه امروز مصرف‌کنندگان از حوزه بهداشت و درمان راضی نباشند.

وی ادامه داد: اخذ ویزیت‌های خارج از عرف، دریافت زیرمیزی‌های کلان و همچنین هزینه‌های بالای بیمارستانی و مجموعه‌های وابسته به آن در آزمایشگاه‌ها و مراکز پرتونگاری و غیره، موجبات نارضایتی را فراهم کرده است.

رئیس انجمن صنفی حمایت از حقوق مصرف‌کننده اذعان کرد: یکی از دوستان پزشک ما که تعهد دارد هم اعلام کرده بود که مردم حاضر به درمان از طریق پزشک نیستند و سعی می‌کنند با خوددرمانی بیماری‌شان را درمان کنند زیرا پول ویزیت و هزینه‌های جانبی درمان را ندارند که بپردازند.

سالاری افزود: در حالی که دولت مصوب کرده است که ویزیت پزشک متخصص ۳۰۰ هزار تومان اما شاهدیم که تا ۶۰۰ هزار تومان هم از بیماران اخذ می‌شود و یا پزشک عمومی که باید ۱۲۰ تومان از بیمار بگیرد تا ۲۵۰ هزارتومان هم مطالبه کرده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه خدمات خوبی در عرصه بهداشت و درمان ارائه می‌شود، تأکید کرد: نزدیک به یک سال و نیم است که ما با معاونت درمان و مسئولان علوم پزشکی صحبت می‌کنیم ماحصل  گفتگو این‌ است که اگر بخواهیم جلوی اخذ این ویزیت‌های خارج از عرف را بگیریم، پزشکان از استان خواهند رفت.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمان ادامه داد: چطور پزشکی که با پول این مردم در کشور مدرک پزشکی خودش را گرفته است، نسبت به این مردم خودش را متعهد ندانسته و به‌خاطر دریافت ویزیت کم مدعی رفتن می‌شود؟؟

زیرمیزی‌ها از خود درمان بیش‌تر است

سالاری ادامه داد: ما زورمان به زیرمیزی نگرفتن پزشکان نمی‌رسد، زیرا مدعی‌اند که پرکیس‌های (قراردادهای پزشکی) ما جوابگو نیست لذا حرف ما این است که پرکیس‌ها را برای پزشکان مشخص کرده‌اند باید پرسید شمای پزشک چطور یک عمل جراحی را با ۵ میلیون انجام می‌دهید اما زیرمیزی را می‌گیرید ۹۰ میلیون آنهم یک سکه؟؟ این منطقی است؟

وی عنوان کرد: این نوع برخورد با مردمی که هزینه تحصیل یک پزشک را پرداخته‌اند درست نیست و باید فکری اساسی برای این نوع نگاه برداشت تا حقوق مصرف‌کننده ضایع نشود.

رئیس انجمن صنفی حقوق مصرف‌کننده تأکید کرد: در تصمیم‌سازی‌ها متاسفانه صدای حق‌طلبانه این انجمن شنیده نمی‌شود لذا امیدواریم این موضوعات مورد توجه قرار گیرد و برای رعایت حق مردم تصمیمی درست اخذ شود نه به بهانه عدم تعهد پزشکان مردم را در مضیقه قرار دهند.

سالاری با بیان اینکه چرا باید هزینه‌های دندانپزشکی در یک نقطه به فرض برای ارتندسی ۱۳ میلیون باشد در جای دیگر ۳۰ میلیون، ادامه داد: تخصص بنده پزشکی نیست، بلکه صدای مردمی هستیم که نمی‌دانند حتی باید شکایت خود را کجا ببرند زیرا فردی که بیمار است به اندازه کافی درد دارد نمی‌شود که بعد از یک ساعت با شرایط سخت در نوبت ایستادن برای دیدار با پزشک با جمله از «عابر بانک پول نقد بگیرید» روبه‌رو شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های جانبی خدمات پزشکی بعضاً از خود درمان گران‌تر است به طور مثال چطور برای کشیدن دو عدد بخیه، درخواست وجه یک میلیونی باید از سوی پزشک ارائه شود لذا حرف ما این است اگر هزینه‌ها غیر واقعی است چرا تصویب می‌شوند و اگر واقعی است چرا نظارت نمی‌شود تا مردم دچار نارضایتی نشوند.

شایان ذکر است در خصوص قرارداد پرکیس باید گفت؛

قرارداد پرکیس، یک نوع قرارداد مشارکت مدنی است که در آن پزشک و مرکز درمانی (بیمارستان، کلینیک و …) بدون استخدام رسمی، با هم همکاری می‌کنند، در این قرارداد، پزشک خدمات خود را به صورت مستقل در مرکز ارائه می‌دهد و در ازای آن، دستمزدی را دریافت می‌کند که معمولاً بر اساس تعداد مراجعات یا خدمات انجام شده محاسبه می‌شود.

 این قرارداد به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش‌دهی نیز عمل می‌کند، به این معنا که هرچه پزشک عملکرد بهتری داشته باشد، درآمد بیش‌تری نیز کسب می‌کند.

انتهای خبر/ طهماسبی


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*