وی اذعان کرد: در طول ۸۰ سال گذشته و در ۸ سال دفاع مقدس برای دفاع از هویت، تاریخ و دینمان کاری نکردهایم؛ هرچند هنرمندان بهدنبال هنر دینی و انقلاب هستند اما من بهدنبال هنر طبیعی میگردم، اگر در هریک از شهرهای دنیا در یک شب صدها نفر را به خاک و خون بکشند بعد از ۸۰ سال بهاندازه یک موزه، اثر واقعی ثبت میشود اما در رابطه با قیام مسجد گوهرشاد حتی یک کارت پستال در تمام این سالها چاپ نشده و این بیاعتنایی به حماسهای عظیم و بهتآور در تاریخ مردم مشهد است.
جلیلی افزود: در آن زمان مادربزرگها نذرهایشان را نذر شهدای مسجد گوهرشاد میکردند چرا که مظلومیت شهدای گوهرشاد در ذائقه مردم مشهد تلخ نشسته بود، روایات زیادی از واقعه مسجد گوهرشاد وجود دارد، افرادی که تیر خورده بودند و صدای نالههایشان میآمد اما همراه با کشته شدگان در گورهای دستهجمعی زنده به گور شدند.
وی با بیان این مطلب که واقعه گوهرشاد واقعه کمدی تراژدی است تصریح کرد: رضاخان به اسم ترقی و پیشرفت، صدها نفر را در مسجدی به گلوله بست که سازنده آن یک زن مسلمان بود، زنی که بدون کشف حجاب و داشتن مظاهر پیشرفت غربی یکی از بزرگترین نمادهای تمدن اسلامی را ساخت.
*واقعه گوهرشاد باید احیا شود*
معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد عنوان کرد: واقعه گوهرشاد یکی از ارکان هویتی مشهد در تاریخ معاصر است و باید احیا شود، شهرداری مشهد با ۷۵۶ نفر از بازماندگان واقعه گوهرشاد مصاحبه کرده است، هرچند ثبت این وقایع را ۸۰ سال دیر شروع کردیم اما حرفهای تازه زیادی وجود دارد، البته بسیاری از آنها در یک سال گذشته از دنیا رفتند که خاطرات نابی داشتند، به یاد دارم در طرقبه برای مصاحبه به دیدن یکی از بازماندگان گوهرشاد رفتیم، چند روز بعد که مجدداً مراجعه کردیم فوت کرده بود، گویی باری بر دوش داشت.
وی متذکر شد: خانوادههای زیادی هم در واقعه گوهرشاد و هم در دفاع مقدس شهید داشتند، این موضوع پیوستگی دین و ایمان ملت را نشان میدهد، کسانی که رضاخان فکر میکرد سرکوب شدهاند و باید دید رضاخان امروز کجاست و خانواده شهدا و بازماندگان گوهرشاد در چه جایگاهی قرار دارند.
جلیلی بیان کرد: واقعه گوهرشاد تنها متعلق به مردم مشهد نیست بلکه برای بیرون کشیدن این خاطرات از غبار و دست یافتن به گنجینهای عظیم از تاریخ در شهرهای قزوین، تبریز، اصفهان و … نیز باید بهدنبال جمعآوری این نهضت ملی باشیم.
انتهای پیام/