موتور پمپ های کشاورزی زرند خاموش می شوند

موتور پمپ های کشاورزی زرند خاموش می شوند

علی صادق زاده گفت: بالغ بر ۷ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب با خاموشی چاه‌های کشاورزی در شهرستان زرند انجام می شود.

موتور پمپ های کشاورزی زرند خاموش می شوند

به گزارش اقطاع خبر؛ علی صادق زاده فرماندار در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی ضمن قدردانی از همکاری کشاورزان فهیم این شهرستان گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها و افزایش پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر در شهرستان زرند یکی از راه‌های تقویت منابع آب‌های زیرزمینی خاموشی چاه‌های کشاورزی در فصل زمستان و مدیریت منابع آبی است.

فرماندار زرند افزود: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

صادق زاده تصریح کرد: در مدت زمان خاموشی موتور پمپ‌های آب کشاورزی ۷ و نیم میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود.

دریجانی مدیر منابع آب شهرستان زرند و دبیر کارگروه ضمن توضیح در خصوص وضعیت منابع آب و بحران کم آبی خواستار خاموشی موتور‌پمپ‌های کشاورزی با همکاری سایر ادارات از جمله جهاد کشاورزی شد و بیان کرد: در مدت زمان پانزده روز خاموشی ۵۱۶ حلقه چاه کشاورزی خاموش می شوند.

رضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند در خصوص اهمیت خاموشی چاه‌های کشاورزی گفت: با توجه به کاهش تبخیر و تعرق و نیاز آبی گیاه در این فصل سال درختان برای سازگار کردن خود با سرما، غلظت شیرآبه گیاهی را افزایش داده و فعل و انفعالات بیوشیمیایی که عمدتا در بستر آب انجام می‌شود را به حداقل رسانده و آماده خواب می‌شوند.

وی تاکید کرد: درختان در این فصل از سال با خزان برگها، بسیار کمتر از طول فصل رشد و تابستان به آب احتیاج دارند و عمده آبیاری‌ها در این فصل به منظور آبشویی، اصلاح خاک و یخ آب زمستانه می‌باشد؛ که با توجه به شرایط خاص آب و خاک اراضی زرنداز اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

محمدی بیان کرد: از طرفی وضعیت سفره آب زیرزمینی در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد که در آینده نه چندان دور به خشکی و خاموشی دائم چاه‌های ما بدون هیچ جلسه و دستوری خواهد انجامید.

وی خاطر نشان کرد: لذا همکاری کشاورزان با مدیریت منابع آب کمک شایانی به کاهش بیلان منفی دشت خواهد کرد.

انتهای پیام/زرند

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

ایام پایانی ماه رمضان را دریابید

ایام پایانی ماه رمضان را دریابید

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زرند گفت: یکی از با فضیلت‌ترین ایام و لیالی ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *