۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » کرمان
نقش رسانه ملی در توسعه دیپلماسی فرهنگی
نقش رسانه ملی در توسعه دیپلماسی فرهنگی

نقش رسانه ملی در توسعه دیپلماسی فرهنگی

فعال رسانه‌ای کرمان در خصوص نقش رسانه ملی در توسعه دیپلماسی فرهنیگ گفت: نگاه ما به رسانه ملی این است که هم می‌تواند؛ مانند یک شیشه شفاف و هم مانند یک آینه عمل کند. عباس عباس‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی فرصتی برای نزدیک‌کردن ملت‌ها […]


فعال رسانه‌ای کرمان در خصوص نقش رسانه ملی در توسعه دیپلماسی فرهنیگ گفت: نگاه ما به رسانه ملی این است که هم می‌تواند؛ مانند یک شیشه شفاف و هم مانند یک آینه عمل کند.

نقش رسانه ملی در توسعه دیپلماسی فرهنگی

عباس عباس‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی فرصتی برای نزدیک‌کردن ملت‌ها به هم است، گفت: دیپلماسی فرهنگی بهترین ابزاری است که دولت‌ها در اختیار دارند تا در کنار همدیگر باشند و با یافتن نقاط مشترک، هنجارهای مشترک، پیشینه تاریخی مشترک و سابقه ذهنی فرهنگی و اجتماعی که برآمده از زیست منطقه‌ای مشترک است، آن فرهنگ‌ها و هنجارهای خودشان را معرفی کنند.

 این فعال رسانه‌ای کرمانی عنوان کرد: اگر توسعه را یک مثلث بدانیم، یک ضلع آن دولت است، یک ضلع آن جامعه و ضلع دیگری که وجود دارد، می‌تواند قانون‌مندی و پایبندی به قانون باشد.

 وی با بیان اینکه در عرصه‌های مختلف، ضلع جامعه و مردم، و بهتر بگوییم ملت، توسط دیپلماسی فرهنگی تقویت می‌شوند، عنوان کرد: در این عرصه آگاهی‌شان، همبستگی‌شان و شناختشان تقویت می‌شود. در این شرایط ما یک جامعه قوی خواهیم داشت که این جامعه قوی در کنار دولت قوی می‌تواند به پیشرفت مسیر توسعه کمک کند.

 عباس‌پور ضمن اشاره به مطلب فوق و با طرح این سؤال که رسانه ملی چه نقشی می‌تواند این بین داشته باشد؟ ابراز کرد: نگاه ما به رسانه ملی این است که هم می‌تواند؛ مانند یک شیشه شفاف عمل کند و هم می‌تواند؛ مانند یک آینه عمل کند.

تأثیر ضعیف رسانه ملی در تقویت دیپلماسی فرهنگی 

 این فعال رسانه‌ای کرمانی اظهار کرد: شیشه شفاف به این معنی است که این‌قدر بامهارت ظرفیت‌های فرهنگی ملت را به همه دنیا نشان بدهد که واقعاً آن کسی که خارج از ایران نشسته بتواند ایران را بفهمد. آینه بودنش هم مثل این است که یک ایرانی وقتی دارد از این رسانه ظرفیت‌های ملت خودش و کشور خودش را نگاه می‌کند، خودش را ببیند؛ یعنی بفهمد که من یک ایرانی هستم، این هویت من است، این انگاره‌های من و باورهای من است.

 وی تأکید کرد: معتقدم ما در این زمینه قوی نبودیم و اتفاقاً ضعیف بودیم؛ چون رسانه باید از منظر دیپلماسی فرهنگی با فرهنگ‌های مختلف کشورهای منطقه خودمان، کشورهایی که منافع مشترک و زیست مشترک با آن‌ها داریم، همسایه ما هستند. سابقه فرهنگی و تاریخی مشترک داریم و زبان مشترک داریم، آن‌ها را بشناسیم آن‌ها نیز ما را بشناسند.

 عباس‌پور بیان کرد: پیش‌نیاز این مسئله این است که مردممان ابتدا با داشته‌های فرهنگی و ظرفیت‌های فرهنگی خودمان آشنا شوند و پس از آن با ظرفیت‌های همسایگان و فرصت‌هایی که ما در منطقه داریم آشنا شوند که همه این مسائل، رسالت رسانه است؛ چون رسانه آگاهی‌بخش، در دسترس، توان‌ساز و مهارت‌افزاست.

 این فعال رسانه‌ای کرمانی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم از ابزار رسانه به‌درستی استفاده کنیم، می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم و البته تنها رسانه نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند، نهادهای مختلفی هم باید باشند تا این خوراک فکری و رسانه‌ای را فراهم کنند.

انتهای خبر/ م


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*