۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه های خبری
نگاه موشکافانه، پرسشگر و ذهنی خلاق؛ پژوهشگر را به حد کمال می رساند/ لزوم ایجاد بستری مناسب برای توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش
نگاه موشکافانه، پرسشگر و ذهنی خلاق؛ پژوهشگر را به حد کمال می رساند/ لزوم ایجاد بستری مناسب برای توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش

نگاه موشکافانه، پرسشگر و ذهنی خلاق؛ پژوهشگر را به حد کمال می رساند/ لزوم ایجاد بستری مناسب برای توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش

سمیه پیک حرفه گفت: باید بستری فراهم شود تا در آن توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش صورت گیرد تا در جهت ارتقا کیفی عرصه پژوهش گام های مؤثری برداشته شود و در این زمینه اولین گام این است که به پژوهش نگاه کیفی شود نه کمی تا فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای […]


سمیه پیک حرفه گفت: باید بستری فراهم شود تا در آن توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش صورت گیرد تا در جهت ارتقا کیفی عرصه پژوهش گام های مؤثری برداشته شود و در این زمینه اولین گام این است که به پژوهش نگاه کیفی شود نه کمی تا فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای جامعه و کاربردی شدن کشیده شوند.

نگاه موشکافانه، پرسشگر و ذهنی خلاق؛ پژوهشگر را به حد کمال می رساند/ لزوم ایجاد بستری مناسب برای توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش

به گزارش اقطاع خبر؛ سمیه پیک حرفه کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مربی مرکز اختلال یادگیری شکوفا شهرستان جیرفت، مشاور مرکز خانواده پیوند آموزش و پرورش و روان درمانگر کودک و خانواده است.

پیک حرفه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ورود من به حوزه پژوهش به صورت غیر رسمی از زمانی آغاز شد که تست آمادگی تحصیلی دانش آموزان بدو ورود به دبستان در آموزش و پرورش استثنائی را انجام می دادم، گفت: در آن زمان من صرفا اجرای تست را انجام نمی دادم و برای من بسیار حائز اهمیت بود که به تمامی جنبه های رفتاری مراجعانم توجه داشته باشم و برخی اوقات گزارشاتی را برای خودم تهیه می کردم.

این معلم پژوهند برگزیده استان کرمان ادامه داد: از اولیا مراجعین، شرح حال می گرفتم و پس از بررسی مسائل مراجع، در صورت لزوم راهکارهایی را ارائه می کردم که این امر در حوزه وظایف من نبود اما به دلیل علاقمندی که داشتم زمان بیشتری را برای مراجعان خود صرف می کردم.

نگاه کنجکاوانه، اشتیاق و مستعد بودن عوامل موفقیت در حوزه پژوهش است

وی بیان کرد: در آن زمان حدود 800 دانش آموز بدو ورود به دبستان را تست می گرفتم که آن کار، تجربه فوق العاده ای برای من بود و پس از دوره کارشناسی ارشد با استفاده از نرم افزارهای تخصصی توانستم بر روی دانش آموزان بیش فعال و اختلال یادگیری، کار تحقیقی انجام دهم و سپس با ورود به کلینک های تخصصی مشاوره، این کار را ادامه دادم.

پیک حرفه افزود: در نهایت در دانشگاه فرهنگیان با اقدام پژوهشی آشنا شدم که در سال جاری با ارائه اقدام پژوهی در حوزه اختلال یادگیری با استفاده از روش های تکنیکی و نرم افزارهای تخصصی با عنایت خداوند توانستم رتبه برتر استان را کسب کنم.

این معلم پژوهند برگزیده استان کرمان در خصوص عوامل موفقیت خود در عرصه پژوهش اظهار کرد: من همواره نگاه کنجکاوانه ای در حوزه کودک و خانواده داشته ام و در این زمینه مطالعاتی را انجام می دادم که این مطالعه منجر به جمع آوری اطلاعات مفید و کاربردی می شد؛ همچنین به این حوزه اشتیاق و علاقمندی داشتم و علاوه بر این مستعد بودن نیز یکی از عوامل تأثیر گذار در این حوزه بود که به لطف خدا منجر به این شد تا در این مسیر گام بردارم.

نگاه موشکافانه، پرسشگر و ذهنی خلاق؛ پژوهشگر را به حد کمال می رساند

وی در پاسخ به این سوال که یک پژوهشگر چگونه در کار خود به حد کمال می رسد، ابراز کرد: یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار نگاه عمیق، دقیق و موشکافه به اطراف است و یک پژوهشگر باید به آنچه که در اطراف او می گذرد دقت و نگاه پویا و پرسشگر داشته باشد؛ چرا که به واسطه پرسشگری است که پژوهش شکل می گیرد و مسیر خود را پیدا می کند.

پیک حرفه ابراز کرد: پژوهشگر باید با ذهنی باز و خلاقانه به موضوع نگاه کند و باید توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشد تا بتواند مسئله مورد پژوهش خود را کنترل و توجه خود را به آن معطوف کند؛ عامل دیگر در این عرصه، مهارت خوب نوشتن است تا پژوهشگر بتواند هوشمندانه هر ایده ای را که دارد بنویسد تا از طریق آن، افکار خود را به دیگران منتقل کند.

این معلم پژوهند برگزیده استان کرمان تأکید کرد: پشتکار داشتن و نا امید نشدن از دیگر عوامل مؤثر در امر پژوهش است؛ چرا که در این سمیر ممکن است افراد با مشکلاتی مواجه شوند، اما نباید هرگز ناامید شوند و باید با عزت نفس راه خود را ادامه دهند تا نتایج مطلوبی را کسب کنند.

لزوم ایجاد بستری مناسب برای توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش

وی اظهار کرد: اساتید من برایم بسیار زحمت کشیدند و در مراسم تقدیر از پژوهشگران، افرادی که حضور داشتند مشخص بود که بسیار قَدر و توانمند هستند که البته می دانم پشت این توانمندی ها قطعا حمایت هایی بوده است؛ آقای سنجری نیا مدیر اداره آموزش و پرورش جیرفت بسیار مدیر، مدبر و دغدغه مند این حوزه هستند و کارهای بسیار ارزشمند و خوبی را در حوزه های دانش آموزی، مشاوره خانواده، تجهیز مدارس، ساخت و غیره انجام دادند که جای تقدیر و تشکر دارد و البته وی بسیار حمایتگر هستند.

پیک حرفه ادامه داد: آقای مشایخی مسئول کارشناس پژوهش اداره آموزش و پرورش شهرستان جیرفت نیز که در هفته پژوهش به عنوان کارشناس برتر پژوهش استان انتخاب شدند، من را بسیار حمایت کردند به گونه ای که توانستیم در استان به خوبی بدرخشیم.

این معلم پژوهند برگزیده استان کرمان تأکید کرد: باید بستری فراهم شود تا در آن توجه کافی به ماهیت و اصالت پژوهش صورت گیرد تا در جهت ارتقا کیفی عرصه پژوهش گام های مؤثری برداشته شود و در این زمینه اولین گام این است که به پژوهش نگاه کیفی شود نه کمی تا فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای جامعه و کاربردی شدن کشیده شوند که در این راستا باید قوانین و مقراراتی تدوین شود و البته توجه به هزینه های پژوهشی نیز یک امر اجتناب ناپذیر است تا پژوهشگران بتوانند بدون دغدغه در این مسیر قدم بردارند و فرهنگ پژوهش به بهترین نحو نهادینه شود.

یک پژوهشگر باید قدرت حل مسئله داشته باشد/ پژوهشگران با اتخاذ راهبرد آینده محور می توانند در بهبود جامعه تأثیر گذار  باشند

وی در خصوص نقش حمایتی خانواده گفت: بدون شک یک پژوهشگر باید قدرت حل مسئله داشته باشد که این مهم یکی از مهارت های اصلی و اساسی زندگی است و مدیریت درست، صحیح، ایجاد توازن و تعادل در زندگی با توجه به سبک زندگی هر فرد می تواند به فائق آمدن به چالش ها زندگی و در نهایت لذت بردن در انتهای مسیر کمک کند.

پیک حرفه ادامه داد: خانواده کانون پرورش هر انسانی است و هیچ نهادی نقشی که خانواده در ساختار فکری، شخصیتی، روحی و اخلاقی انسان دارد را نمی تواند ایفا کند؛ خانواده است که با بینش و درک صحیح می توانند در جهت موفقیت و آگاهی دقیق، فرزندان خود را یاری کنند و خوشبختانه من از حمایت همیشگی خانواده ام بهره مند بوده ام و در سال های اخیر همسرم بسیار صادقانه در کنارم بوده است و خدا را شاکرم که در چنین شرایطی قرار داشتم تا بدون دغدغه در این مسیر گام های موثری را بردارم.

این معلم پژوهند برگزیده استان کرمان خطاب به افرادی که علاقمند به حوزه فعالیت در عرصه پژوهش هستند، خاطر نشان کرد: پژوهش شناساندن هویت یک مسئله و پرسشگری است و گام نهادن در جهت حل مسئله به بهترین شیوه ممکن است که این مهم از ارکان اساسی رشد هر جامعه است و این مسئله، وظیفه ملی است و در این امر پژوهشگران باید راهبرد آینده محور و کاربردی داشته باشند تا متناسب با نیازهای جامعه بتوانند بهترین تأثیر گذاری را در بهبود جامعه داشته باشند.

انتهای پیام/م


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*