نایب رئیس کمیسیون تأمین مالی اتاق بازرگانی استان خراسان ادامه داد: تجربه تلخ سالهای گذشته حاکی از این است که عدهای از خریداران که توانستند شرکتهایی را با قیمتهای غیرواقعی بدست بیاورند برای تولید و توسعه اهلیت نداشتهاند و هدف اصلی که به دنبال آن بودهاند تعدیل نیرو و متوقف کردن فعالیت و فروش داراییهای کارخانه به منظور به دست آوردن سود فوری بوده است که این کار نشان میدهد تولید به بهانه خصوصیسازی نابود میشود.
وی افزود: این ایده که یک نهاد دولتی مالکیت یک شرکت را برعهده بگیرد ولی بخش خصوصی به مدیریت آن بپردازد منجر به شکست میشود و علتش بروکراسی پیچیده و سنگینی حاکم بر نهاد دولتی است.
نایب رئیس کمیسیون تأمین مالی اتاق بازرگانی استان خراسان مطرح کرد: این موضوع که یک مدیر برای تصمیمگیریهای استراتژیک به تأیید هیأت مدیره دولتی نیاز دارد و منابع و سرنوشت شرکت تحت اختیار کامل او نیست، نمیتواند خلاقیت و ریسکپذیری و کارایی لازم را به آن مجموعه تزریق کند و در واقع، این مدل تنها یک نوع تغییر ظاهری است و باعث تحول واقعی نمیشود.
شجاعی عنوان کرد: وقتی مدیران دولتی، بنگاههای اقتصادی را بخشی از قلمرو و اختیارات خود بدانند و به سختی اجازه دهند که این بنگاههای اقتصادی به طور کامل واگذار شوند خصوصیسازی واقعی اتفاق نمیافتد.
وی گفت: باید این نگاه از سطح سازمانی به نگاه ملی و کلان اقتصادی ارتقاء پیدا کند و هدف از این کار باید تقویت کردن اقتصاد کشور باشد حتی اگر یک سازمان نتواند شرکتهای زیر مجموعه خود را کنترل کند.
شجاعی با اشاره بر ضرورت ایجاد یک رقابت سالم و عادلانه اظهار کرد: باید آئیننامه اهلیتسنجی وجود داشته باشد و گام مثبتی است ولی عمل کردن بسیار مهم است و آیا در یک مزایده، بخش خصوصی میتواند با یک شرکت بزرگ خصولتی رقابت کند؟
نایب رئیس کمیسیون تأمین مالی اتاق بازرگانی استان خراسان ادامه داد: استفاده از ظرفیت اتاقهای بازرگانی و تعامل آن با سازمان خصوصیسازی باید از یک امر تشریفاتی به همکاری استراتژیک تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: خصوصیسازی به یک فرهنگسازی و اصلاح نگاه در سطح حاکمیت نیاز دارد و اگر اراده سیاسی لازم برای واگذاری واقعی و حمایت کردن از بخش خصوصی مستقل وجود داشته باشد، میتوان امید داشت که در مسیر صحیح خود قرار بگیرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای خبر/ م