۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
چالش اثبات تخلف تعرفه‌ای در سامانه شکایت
چالش اثبات تخلف تعرفه‌ای در سامانه شکایت

چالش اثبات تخلف تعرفه‌ای در سامانه شکایت

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کرمان از چالش‌های مهم در مسیر شکایت را عدم ثبت مشخصات شاکی در سامانه ۱۹۰ دانست و گفت: این موضوع اثبات تخلف را دشوار می‌کند. به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» موضوع دریافت زیرمیزی که گاهی به عنوان حق دست و یا عناوین دیگر از سوی برخی پزشکان از […]


رئیس سازمان نظام‌پزشکی کرمان از چالش‌های مهم در مسیر شکایت را عدم ثبت مشخصات شاکی در سامانه ۱۹۰ دانست و گفت: این موضوع اثبات تخلف را دشوار می‌کند.

چالش اثبات تخلف تعرفه‌ای در سامانه شکایت

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» موضوع دریافت زیرمیزی که گاهی به عنوان حق دست و یا عناوین دیگر از سوی برخی پزشکان از آن یاد می‌شود، موضوعی است که این روزها روی میز سوژه‌ای «اقطاع خبر» قرار گرفته است.

در گزارش قبل با عنوان «زنان باردار کرمانی قربانی خاموش برخی تخلفات پزشکی» به این موضوع پرداختیم.
این‌بار اما این موضوع را از سوی نظام‌پزشکی دنبال کردیم.

عباس پرداختی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» درباره نحوه اجرای تعرفه‌های پزشکی در استان کرمان گفت: در حال حاضر تعرفه‌های پزشکی در کرمان کاملاً منطبق با قوانین مصوب هیئت دولت اجرا می‌شود. این تعرفه‌ها ابتدا توسط شورای عالی بیمه پیشنهاد می‌شود، سپس به سازمان برنامه و بودجه می‌رود و پس از تصویب نهایی، به هیئت دولت ارسال می‌شود تا در آنجا چکش‌کاری نهایی صورت گیرد. در سال جاری، محاسبات تعرفه‌ها در استان کرمان دقیقاً مطابق با همین روند انجام شده است.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کرمان در ادامه درباره مسیرهای قانونی برای شکایت از تخلفات تعرفه‌ای افزود: اگر تعرفه‌ای خارج از محدوده مصوب دریافت شود، دو مسیر برای پیگیری وجود دارد از جمله تماس با سامانه ۱۹۰ که زیر نظر معاونت درمان وزارت بهداشت فعالیت می‌کند و همچنین از طریق طرح شکایت از طریق سازمان‌های نظارتی مانند سازمان نظام‌پزشکی، تعزیرات، یا بازرسی دانشگاه علوم پزشکی می‌توان پیگیر بود.

پرداختی با اشاره به حساسیت پایین برخی واحدهای نظارتی نسبت به تخلفات جزئی گفت:   اگر یک متخصص به‌جای ۳۶۵ هزار تومان، ۴۰۰ هزار تومان دریافت کند، معمولاً این تخلف به‌عنوان مورد قابل پیگیری تلقی نمی‌شود، چون ارزش دردسرهای قانونی را ندارد. اما در موارد جدی‌تر، شکایت‌ها بررسی می‌شوند و در صورت اثبات، پرونده به کمیسیون ماده ۱۱ ارجاع داده شده و ممکن است منجر به جریمه، برگشت وجه و حتی جریمه تا ۵۰ برابر مبلغ دریافتی شود.

وی یکی از چالش‌های مهم در مسیر شکایت را عدم ثبت مشخصات شاکی در سامانه ۱۹۰ دانست و گفت:  
این سامانه اطلاعات فرد شاکی را ثبت نمی‌کند، بنابراین اثبات تخلف از نظر بازرسی دشوار می‌شود. ما این موضوع را بارها به وزارت بهداشت منعکس کرده‌ایم. برای مثال، اگر فردی اعلام کند که پزشکی ۵۰۰ هزار تومان دریافت کرده، اما مدرکی ارائه ندهد، اثبات تخلف بسیار سخت خواهد بود.

در بخش پایانی گفتگو، پرداختی درباره نقش سازمان نظام‌پزشکی در نظارت بر تعرفه‌ها توضیح داد:  بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام‌پزشکی وظیفه نظارت بر تعرفه‌های دریافتی پزشکان را ندارد. ما مجوز و توان قانونی برای ورود به مطب‌ها و بررسی مبالغ دریافتی را نداریم. وظیفه نظارت بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است که به نمایندگی از وزارت بهداشت، از طریق اداره نظارت معاونت درمان این کار را انجام می‌دهند. سازمان نظام‌پزشکی صرفاً مسئول صدور پروانه، رسیدگی به شکایات و پاسخ‌گویی در موارد خاص است.

انتهای خبر/ پسند
 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*