چالش های منابع طبیعی و محیط زیست یک مسئله جهانی است

چالش های منابع طبیعی و محیط زیست یک مسئله جهانی است

مهدی رجبی زاده گفت: چالش های مربوط به حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن به عنوان بستر توسعه پایدار، یک مسئله جهانی است.

چالش های منابع طبیعی و محیط زیست یک مسئله جهانی است

به گزارش اقطاع خبر؛ نشست هم اندیشی اجرای طرح آموزشی و ترویجی کودکان دوستان طبیعت به منظور اعزام مربیان طرح به مدارس تحت پوشش در سطح استان برگزار شد، در این نشست مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان حضور داشتند. 

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  با اشاره به اهداف و اهمیت طرح کودکان دوستان طبیعت گفت: چالشهای مربوط به حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن به عنوان بستر توسعه پایدار ، یک مسئله ی جهانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: آموزش های زیست محیطی به منظور ایجاد یک فرهنگ عمیق یعنی تربیت افرادی دارای احساس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی  و دارای دانش، نگرش، انگیزه، تعهد و مهارتهای لازم برای فعالیت های مختلف در جهت ایجاد محیط زیست وطبیعتی سالم همچنین تعهد به نگهداری از منابع طبیعی برای نسلهای آینده می باشد. حفاظت از طبیعت و احترام به محیط زیست، در کشور ایران با داشتن فرهنگی کهن سابقه ای دیرینه دارد. طبیعت و بخصوص درخت و جنگل در اسطوره شناسی ایرانیان بسیار اهمیت داشته است.

وی اظهار کرد: اصولا برای ایجاد توسعه فرهنگی سه رویکرد را مطرح می نمایند که عبارتند از: رویکرد مبتنی بر قانون، رویکرد مبتنی بر اخلاق، رویکرد مبتنی بر آگاهی و در مقایسه با دو رویکرد دیگر ، مورد سوم دارای قابلیت بیشتر و تاثیرگذاری بسیار عمیق تر در جامعه می باشد.

رجبی زاده آموزش و پرورش را به عنوان یکی از ارکان اصلی مجریان آموزش و ترویج دهنده فرهنگ حفظ ، احیاء و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی برشمرد و خاطر نشان کرد:  دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرش‌های محیط زیستی دارد و آموزش حفاظت از منابع طبیعی در این دوران راهی برای پرورش نگرش‌های مثبت محیط‌زیستی در انسان است. نگرش‌های محیط زیستی که در دوران کودکی شکل می‌گیرد مادام‌ العمر و تغییرناپذیر هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر، بشر با دگرگون‌سازی، طبیعت  خود را با تغییرات عمده‌ای مواجه کرده است. برای برقراری تعادل طبیعی، انسان ناگزیر به تغییر شیوه زندگی به سمت توسعه پایدار مبتنی بر حفظ منابع طبیعی است که این تحول می‌تواند اهمیت زیادی در ایجاد نگرش‌های محیط زیستی دارد و آموزش حفاظت از منابع طبیعی در این دوران راهی برای پرورش نگرش‌های مثبت محیط‌زیستی در انسان است. نگرش‌های محیط زیستی که در دوران کودکی شکل می‌گیرد مادام‌ العمر و تغییرناپذیر هستند.

احدی رئیس اداره ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: از زمان دریافت کارت همیار طبیعت، خود را به عنوان یک مروج افتخاری در این حوزه می دانم و با بیان اینکه اداره کل آموزش و پرورش استان آمادگی دارد نسبت به تعلیم و تربیت با نگرش طبیعت دوستی و احترام به طبیعت به وظیفه اجتماعی خود عمل نماید از تمام ظرفیت های آموزشی خود در اجرای این طرح بهره می گیرد.

مهدی محمد میرزائیان رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی کرمان گفت: برای دستیابی به نتایج مطلوب در جهت ایجاد فرهنگ صحیح در هر زمینه، نیاز به ارتباط و تعامل با دستگاههای متولی در امر آموزش می باشد و تنها در تعامل و همکاری دو سویه می توان بسترهای مناسب برای آموزش رفتارهای صحیح و مورد نظر در فرهنگ جدید را در بین کودکان و نوجوانان و در نتیجه افراد جامعه فراهم ساخت.

وی ادامه داد: طرح کودکان، دوستان طبیعت را به عنوان الگوی موفق در مشارکت چند جانبه بین دستگاه های دولتی و سازمان های مردم به کاهش تعداد حریق در عرصه های طبیعی و افزایش مشارکت های عمومی به ویژه در طرح همیاران طبیعت دانست.

در ادامه فتحیه نعمت الله زاده گفت: طرح آموزشی کودکان، دوستان طبیعت با هدف آموزش و ترویج فرهنگ طبیعت دوستی با حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با جامعه هدف کودکان آغازشده است.

مدیرعامل طرح کودکان، دوستان طبیعت ابراز کرد: این طرح از سال ۱۳۸۴ تا کنون به طور مستمر در تعدادی از مهدکودکها و مدارس استان در دست اجرا می باشد و به طور میانگین طی این شانزده سال هر سال تعداد ۷۰۰۰ کودک معادل ۷۰۰۰۰ نفر ساعت از این آموزشها برخوردار شده اند.
 
آموزش در این طرح به سه شکل آموزشی موضوع محور، داستان محور، پروژه محور و روش های اجرایی پرسش، تحلیل و گردش علمی  ارائه می شود.

انتهای پیام/تاج الدینی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با یک درجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *