به گزارش پایگاه خبری «اقطاع خبر» به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی؛ مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایهگذاری و تأمین مالی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: کرمان در مرکز چهارراه طلایی حملونقل قرار گرفته است و آینده استان کرمان بهعنوان یک هاب لجستیکی در شرق کشور لحاظ میشود.
محمد حجارزاده، به نبود شرکت حمل یخچالدار در جنوب استان، بهعنوان یکی از مسائل این حوزه اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان و واردکنندگان محموله بار خود را ضمن همکاری با شرکتهای حرفهای حمل میکنند و باید این شرکتها در استان وجود داشته باشند.
وی ادامه داد: مزیتهای رقابتی استان دسترسی به بندر شهید رجایی و بندر چابهار، دسترسی به مواد اولیه معدنی و کشاورزی و تنها استان واقع در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است و بالاترین ارزش افزوده در حوزه معدن را دارد که مهمترین دلایل برای سرمایهگذاری در این حوزه محسوب میشوند. حجارزاده، راهاندازی تیر پارک و مجتمع خدماتی و رفاهی بینراهی در استان کرمان را از جمله نیازهای اصلی حوزه حملونقل در استان عنوان و تصریح کرد: هنوز هیچ تیر پارکی برای سرویسدهی به کامیونهای استان با ۱۰۷ میلیون عبور در پنج ماهه ابتدای امسال نداریم.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی، سرمایهگذاری، سرمایهگذاری و تأمین مالی سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: در کرمان باید قابلیتهایی بهمنظور امکان پشتیبانی از دو بندر شهید رجایی و بندر چابهار وجود داشته باشد که از جمله آنها میتوان به احداث پارک های لجستیک تخصصی عمومی، توسعه سردخانههای بزرگمقیاس و مدرن، اتصال ریلی بهینه به چابهار و شبکه ملی و سراسری، ارتقای شبکه جادههای داخلی استان و دپو کانتینر خالی و توزیع در شعاع استانهای همجوار (اسنپ کانتینر) اشاره کرد.
وی بیان کرد: اگر فرصت سرمایهگذاری در حوزه حملونقل استان از دست برود، سهم استان از حملونقل و لجستیک بینالمللی از دست میرود که این موضوع باید بهصورت جدی پیگیری شود.

ضرورت تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات حملونقل و ترانزیت کالا در کرمان
رئیسکل دادگستری استان کرمان نیز در ادامه این نشست به موضوع توقیف خودروهای حامل گاز مایع در پارکینگهای کرمان و خطرات این موضوع اشاره کرد و گفت: دراینارتباط نیازمند هم آهنگی و همافزایی در استان کرمان هستیم و پیشنهاد میشود کارگروهی در استان تشکیل و نگاه سختگیرانه به این مورد تسهیل شود.
حجتالاسلام ابراهیم حمیدی، با بیان اینکه عدم همافزایی مراجع مختلف استان سبب ایجاد مشکلاتی برای سرمایهگذاران در حوزه حملونقل و همچنین خودروهای ترانزیتی عبوری از استان میشود، ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی گاهی نگاه سختگیرانهای به این موضوعات دارد که نتیجهاش گلایهمندی فعالان حوزه حملونقل است، بنابراین پیشنهاد میشود رفع این مسائل پیگیری شود.
مدیران برای رفع نگرانیهای حوزه ترانزیت کالا همراهی کنند

استاندار کرمان نیز با تشکر از اتاق کرمان برای پرداختن به موضوعات مهم و ضروری استان در قالب شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، بیان کرد: در سفرهای مقامات مختلف از جمله وزیر راه و شهرسازی به استان تصمیمات بسیار خوبی برای جادههای استان در بحث لجستیک، حملونقل ریلی و همچنین مسائل مرتبط با فرودگاههای استان گرفته شد.
محمدعلی طالبی، با اشاره به عزم دولت در استان کرمان برای تکمیل راهآهن کرمان – سیرجان و تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سیرجان به منطقه لجستیک یا بندر خشک در نتیجه سفر نماینده ویژه رئیسجمهور در امور توسعه دریا محور به استان، افزود: همچنین ایجاد مرکز لجستیک کرمان و مرکز لجستیک راهآهن سیرجان تصویب شد.
وی ادامه داد: فرصتهای بسیار خوبی در استان در حوزه حملونقل، لجستیک و توسعه سرمایهگذاری در این حوزه فراهم شده است. همچنین ایجاد دو بزرگراه با مشارکتبخش خصوصی در کرمان پیگیری میشود که یکی به بندرعباس و دیگری به بندر لیردف میرسد که اتفاق بسیار بزرگی برای توسعه حملونقل و مسائل لجستیک در استان کرمان است.
طالبی، با استقبال از مصوبات مطرح شده در شورای گفتگو، بر معرفی فرصتهای سرمایهگذاری استان کرمان در حوزه حملونقل و لجستیک تأکید کرد و گفت: این فرصتها باید بهعنوان جمعبندی دولت و اتاق بازرگانی یا بخش خصوصی در قالب شرکتهای حملونقل یا در قالب فرصتهای فیزیکی توسعه ظرفیتهای حملونقل و لجستیک استان فراهم و معرفی شوند.
استاندار کرمان با اشاره به موقعیت خوب جغرافیایی استان، ادامه داد: کرمان در مسیر دوراه آهن سراسری و دو خط جاده سراسری قرار گرفته و موقعیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات به سمت جنوب و همچنین کشورهای شرقی دارد؛ بنابراین استان کرمان در این حوزه باید فعال شود. وی بر همراهی مدیران استان برای رفع نگرانیهای مربوط به ترانزیت کالا از استان تأکید کرد و گفت: نباید ذهنیتی دررابطهبا نوع عملکرد استان کرمان دررابطهبا ترانزیت کالا وجود داشته باشد.
مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسبوکار اتاق کرمان نیز در ادامه با بیان اینکه حملونقل بینالمللی در زنجیره صادرات اهمیت بسیاری دارد، گفت: حملونقل هم از نظر راهبُردی و هم به لحاظ اقتصادی اهمیت دارد و سبب اشتغالزایی میشود. امین عبداللهنژاد، حملونقل را یکی از شاهراههای توسعه منطقهای معرفی کرد و افزود: ۱۲ درصد از هزینه نهایی کالاهایی که در ایران تولید میشود متعلق به حملونقل بوده که دوبرابر میانگین جهانی است.
وی در ادامه به بیان ایرادات وضعیت حملونقل و ترانزیت استان و همچنین ارائه پیشنهاداتی برای بهبود این حوزه پرداخت که تدوین سند جامع لجستیک استان با افق ۵ساله با همکاری اتاق کرمان، طراحی و راهاندازی پلتفرم دوسویه حملونقل کالا بهمنظور ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا و کاهش هزینهها، تشکیل کارگروه استانی توسعه اقتصاد مبتنی بر حملونقل و لجستیک، شناسایی و ترغیب شرکتهای حملونقل غیرفعال به بازگشت به فعالیت یا واگذاری شرکت ثبت شده، تسهیل موانع تردد کالا و… از جمله این پیشنهادها بود.
گفتنی است، در این نشست و با حضور جمعی از مدیران استان وضعیت جادههای استان تشریح و نمونه مصداقی از چالشهای حملونقل کالا (صادرات گاز مایع) و همچنین فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه راه و وضعیت حملونقل بینالمللی کالا مطرح شد.
انتهای خبر/ طهماسبی







