۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
کمبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق شهری و حاشیه‌ای
کمبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق شهری و حاشیه‌ای

کمبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق شهری و حاشیه‌ای

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به عقب‌ماندگی‌های تاریخی در حوزه زیرساخت‌های آموزشی گفت: در مناطقی از شهر کرمان با وجود جمعیت بالا، تنها دو تا سه مدرسه فعال وجود دارد. جمعیت این مناطق با برخی شهرستان‌ها برابری می‌کند. به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری«اقطاع خبر» در نشست اختصاصی و صمیمانه‌ای که […]


مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به عقب‌ماندگی‌های تاریخی در حوزه زیرساخت‌های آموزشی گفت: در مناطقی از شهر کرمان با وجود جمعیت بالا، تنها دو تا سه مدرسه فعال وجود دارد. جمعیت این مناطق با برخی شهرستان‌ها برابری می‌کند.

کمبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق شهری و حاشیه‌ای

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری«اقطاع خبر» در نشست اختصاصی و صمیمانه‌ای که با حضور محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، مسائل کلیدی حوزه آموزش و پرورش استان مورد بررسی قرار گرفت. این نشست با هدف شفاف‌سازی، هم‌اندیشی و تعامل سازنده با اصحاب رسانه برگزار شد تا چالش‌ها و راهکارهای موجود با نگاه کارشناسی و رسانه‌ای تحلیل شوند.

 
از فرهنگ شفاهی تا انتقال داده‌های آموزشی
 
فرحبخش در ابتدای نشست با تأکید بر اهمیت رسانه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی و انتقال داده‌های آموزشی گفت: فرهنگ شفاهی یکی از مشکلات جدی در ثبت خاطرات و تجربیات آموزشی است. تلاش کرده‌ام پیوند آموزش و رسانه را تقویت کنم تا داده‌ها و چالش‌ها به‌درستی منتقل شوند. شاید موفق نبوده‌ایم، اما تکرار و استمرار این ارتباط می‌تواند مؤثر باشد.
 
کمبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق شهری و حاشیه‌ای
 
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به عقب‌ماندگی‌های تاریخی در حوزه زیرساخت‌های آموزشی افزود: در مناطقی مانند مسکن مهر و شهرک مطهری کرمان، با وجود جمعیت بالا، تنها دو تا سه مدرسه فعال وجود دارد. جمعیت این مناطق با برخی شهرستان‌ها برابری می‌کند، اما زیرساخت آموزشی متناسب با آن پیش‌بینی نشده است. از فرودگاه تا میدان آزادی، هیچ فضای آموزشی وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ استان، حدود ۱۰۰ مدرسه روستایی فعال هستند، اما در حوزه شهری، آینده‌نگری آموزشی صورت نگرفته است.
 
 تراکم بالای کلاس‌ها و کمبود معلم
 
فرحبخش با اشاره به آمار نگران‌کننده کلاس‌های پرجمعیت گفت: در مدارس دولتی، حدود ۵۰۰ کلاس ابتدایی با بیش از ۴۰ دانش‌آموز داریم. این تراکم بالا موجب اختلالات یادگیری و کاهش کیفیت آموزش شده است. معلمی که ۲۵ دانش‌آموز دارد، نمی‌تواند به همه توجه کافی داشته باشد.
 
 ترک تحصیل و تکرار پایه در دوره ابتدایی
 
وی با اشاره به نرخ بالای تکرار پایه در کلاس‌های اول و دوم ابتدایی گفت: عدم اعتماد به فرآیند آموزشی موجب تکرار پایه و در نهایت ترک تحصیل می‌شود. امسال برای اولین بار، شورای آموزش استان ۲۰ میلیارد تومان برای برگزاری دوره‌های تابستانی ویژه دانش‌آموزانی که در دروس ریاضی، فارسی و علوم نیاز بیش‌تری دارند، تصویب کرده است.
 
شناسایی کلاس‌های با عملکرد ضعیف و اصلاح فرآیند آموزشی
 
فرحبخش از اجرای طرح شناسایی کلاس‌های با میانگین نمرات پایین‌تر از سطح کشور خبر داد و گفت: با شناسایی این کلاس‌ها، مدیر مدرسه و منطقه موظف‌اند فرآیند آموزشی را تقویت کنند. در برخی موارد، تغییر معلم و ارتقاء روش‌های تدریس در دستور کار قرار گرفته است.
 
کاهش ذخیره تئوریک مدیران و نیاز به تربیت تخصصی
 
وی با انتقاد از ضعف نظری مدیران آموزشی گفت: متأسفانه در حوزه مدیریتی، با کاهش دانش و ذخیره تئوریک مواجه هستیم. مدیران باید ابعاد تخصصی مشاوره، تربیت و راهکارهای آموزشی را بشناسند. تأکید ما بر تربیت معلم متخصص است، نه صرفاً معلمی که حضور فیزیکی دارد.
 
عدالت آموزشی و ترکیب اجتماعی مدارس
 
فرحبخش با تأکید بر اهمیت ترکیب اجتماعی در مدارس گفت: مدرسه خوب، مدرسه‌ای است که فرزند کارمند، کشاورز، زندانی و کارگر در کنار هم آموزش ببینند. این ترکیب اجتماعی، شناخت و همدلی را در جامعه آینده تقویت می‌کند. اگر دانش‌آموزی در مدرسه‌ای با شهریه ۱۲۰ میلیون تومان تحصیل کند، هیچ‌گاه درک درستی از دانش‌آموزی که در حاشیه شهر درس می‌خواند نخواهد داشت.
 
فرحبخش با اشاره به آمار انتخاب رشته در استان گفت: در برخی مناطق، میانگین ورود به رشته انسانی بین ۱۳ تا ۲۰ درصد است، اما در کرمان این عدد به ۴۲ درصد رسیده است. این نشان‌دهنده ضعف زیرساختی در هدایت تحصیلی است. برای امتحانات نهایی سال آینده، باید رشد حداقل دانش را هدف‌گذاری کنیم.
انتهای خبر/ پسند 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*