مدیر مرکز کرمانشناسی ادامه داد: در دوره اسلامی نیز کرمان همواره بهعنوان یکی از پایگاههای مهم فرهنگی و آموزشی شناخته میشد.
وی با اشاره به دوره سلجوقیان افزود: در آن زمان، حاکم کرمان فراخوانی صادر کرد که هر کس بتواند «جامعه صغیره» بخواند ۵۰۰ درهم و برای خواندن «جامعه کبیره» ۱۰۰۰ درهم دریافت میکرد. این اقدام سبب رشد چشمگیر باسوادان در جامعه شد.
گلابزاده با بیان اینکه در دوره قراختائیان بانویی به نام ترکانخاتون بر کرمان حکومت میکرد که بسیاری از اطرافیانش اهل علم و تدریس بودند، گفت: این حاکم زن تلاش زیادی برای توسعه آموزش داشت و هنوز آثاری از مدرسهاش باقیمانده است.
مدیر مرکز کرمانشناسی ادامه داد: در مقطعی از تاریخ، روند تعلیموتربیت در کرمان کند میشود، تا جایی که خواجوی کرمانی برای ادامه تحصیل ناچار به مهاجرت به شیراز میشود. اما در دوره صفویه، کاروانسرای گنجعلیخانی به مرکزی آموزشی تبدیل شده بود و نقش مهمی در آموزش ایفا میکرد.
وی با اشاره به دوران قاجار گفت: در این دوره مکتبخانهها رواج یافتند و بسیاری از افراد علاقهمند به آموزش، بهویژه قرآن، اقدام به تأسیس مکتبخانه کردند. از جمله آنها، مادر آیتالله حقیقی بود که از مکتبداران سرشناس زمان خود به شمار میرفت و کودکان زیادی را با قرآن، حافظ، سعدی و نهجالبلاغه آشنا کرد.
گلابزاده با اشاره به اواخر دوره قاجار و آغاز پهلوی اول گفت: کیخسرو شاهرخ، از اقلیت زرتشتی، نخستین مدرسه مدرن را در خیابان زریسف کرمان تأسیس کرد. او باوجود مشکلات فراوان، با حمایت افرادی چون سید جواد شیرازی توانست این پروژه را به نتیجه برساند.
مدیر مرکز کرمانشناسی در پایان تأکید کرد: پس از کیخسرو، مدارسی همچون دانش، جم و دیگر مراکز آموزشی ایجاد شدند. زرتشتیان همچون میرزا برزو آمیغی نیز در گسترش آموزش نقشآفرین بودند و شاگردانی چون عطا احمدی را تربیت کردند. بدون تردید، این جامعه اقلیت دینی، سهم بزرگی در توسعه فرهنگی کرمان دارد.
انتهای خبر/ پسند