۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » کرمان
«یلدا»؛ فرصتی برای ستایش خدا و دور هم جمع‌شدن
«یلدا»؛ فرصتی برای ستایش خدا و دور هم جمع‌شدن

«یلدا»؛ فرصتی برای ستایش خدا و دور هم جمع‌شدن

تاریخ‌شناس کرمانی با اشاره به جشن یلدا گفت: نیاکان ما همیشه بر دو اصل بسیار مهم ستایش خداوند و دیگری دور هم بودن تکیه داشتند. سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ با اشاره به پیشرو بودن شب یلدا در خصوص آداب‌ورسوم کرمانی در این شب گفت: نیاکان ما […]


تاریخ‌شناس کرمانی با اشاره به جشن یلدا گفت: نیاکان ما همیشه بر دو اصل بسیار مهم ستایش خداوند و دیگری دور هم بودن تکیه داشتند.

«یلدا»؛ فرصتی برای ستایش خدا و دور هم جمع‌شدن

سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ با اشاره به پیشرو بودن شب یلدا در خصوص آداب‌ورسوم کرمانی در این شب گفت: نیاکان ما همیشه بر دو اصل بسیار مهم و ارزشمند ستایش و سپاس‌گزاری از خداوند به مناسبت‌های مختلف، و دیگری دور هم بودن و جلوگیری از تفرقه و جدایی، تکیه داشتند و همواره در همه مراسم‌ها این مواد مدنظر بوده است.
 
 این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در جشن یلدا، کشاورزان محصولات صیفی و زحماتی که به نتیجه رسیده بود را جمع‌آوری و عرضه می‌کردند؛ بنابراین یکی از اهداف برگزاری جشن یلدا، شکرگزاری از درگاه خداوند بود.
 
 وی تصریح کرد: نکته دیگر برگزاری جشن شب یلدا، گردهمایی و با هم بودن بوده است؛ یعنی نیاکان ما تلاش می‌کردند تا به هر بهانه و انگیزه‌ای، گروه‌های مختلف خانوادگی را دور هم جمع کنند و در این راستا سراغ پیران و بزرگان خانواده می‌رفتند و دور هم جمع می‌شدند و از جدایی که آفت زندگی است، جلوگیری به عمل می‌آوردند.

اعتقاد قدیمی‌ها بر این بود که شب یلدا، شب زایش خورشید است

 
 گلاب‌زاده عنوان کرد: در قدیم معتقد بودند که شب یلدا، شب زایش خورشید و تسلط نور بر تاریکی است و مراسم خاصی را برای این شب مدنظر داشتند؛ آنان اعتقادشان بر این بود طولانی‌ترین شبِ سال را زمین به وجود می‌آورد و اگر ما مراقبت نکنیم، این ظلمت بر نور فائق می‌آید.
 
 این تاریخ‌شناس کرمانی افزود: بنابراین از گذشته مردم معتقد بودند که این شب را باید بیدار بود و بر هر چه رنگی از ظلم و سیاهی خط بطلان کشید تا نور را یاری کنیم. در این شب برای اینکه سرگرمی‌های مختلف خانواده‌ها داشته باشند از تنقلات استفاده می‌کردند، تنقلاتی که نباید سنگین می‌بود؛ چراکه اگر شام سنگین بود طبیعتاً مقداری خواب را زمینه‌سازی می‌کرد. به‌خاطر اینکه این مشکل پیش نیاید، از تنقلات و میوه‌های خشک استفاده می‌کردند که حالا در آیین زرتشت به آن لرک می‌گویند.
 
 وی با اشاره به اینکه در این مراسم همچنین از کرسی هم استفاده می‌کردند و همچنین امروزه برخی از کرسی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: اعضای خانواده دور هم جمع که می‌شوند، شاهنامه می‌خوانند و در کنار شاهنامه‌خوانی نیز دیوان حافظ هم هست و خانواده در کنار هم فال حافظ هم می‌گیرند، چیستان تعریف می‌کنند، راه‌حل چیستان را پیدا می‌کردند و به‌این‌ترتیب خودشان را تا نیمه‌های شب و دمیدن سپیده روز بعد، سرگرم می‌کردند.

جشن «ناتالیس اینوکتوس» یونانی‌ها وام‌گرفته از جشن یلدا ایرانی‌هاست

  گلاب‌زاده تصریح کرد: ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه خود اسم روز بعد از شب یلدا یعنی اولین روز زمستان رو «روز» می‌گوید؛ یعنی روز خورشید.
 
 این تاریخ‌شناس کرمانی تأکید کرد: این جشن آن‌قدر مورد عنایت و توجه بود که حتی دیگران آن را از ما وام گرفتند؛ کمااینکه مردم یونان اسم «ناتالیس اینوکتوس» برای این جشن گذاشتند که باز به معنای همان زایش خورشید، زایش آفتاب، نور و روشنی است.
 
 انتهای خبر/ م


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*