مهم است از اهل فن درخواست کمک کرد؛ اینکه زمان رسیدن به شما در کوتاهترین مدت باشد و در عین حال فرد متعهد و متخصصی به کمک شما بشتابد بدون شک آرامش پس از طوفان اضطراب خواهد بود.
امداد ایرانخودرو واژهای که بارها شنیدهایم و حتی از آن مدد خواستهایم اما شاید با ۱۰۰۱ خدمات امداد ایرانخودرو آشنا نباشیم از اینرو خبرنگار گروه اجتماعی «اقطاع خبر» با علیرضا جوادی، رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور به گفتگو نشسته است.
.jpg)
اقطاع خبر- دفتر امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور شامل چه محدودهای را شامل میشود؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: دفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور با مرکزیت استان کرمان فعالیت میکند و سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را تحت پوشش دارد. این محدوده جغرافیایی حدود ۲۶ درصد از خاک کشور را شامل میشود.
در حال حاضر، ۱۰۴ امدادگر در این سه استان مشغول فعالیت هستند که هم در حوزه حمل خودرو با خودروهای نیسان و هم در حوزه امدادخودرویی با خودروهای سواری مانند سمند و آریسان خدمات ارائه میدهند. این امدادگران قادرند خدماتی از جمله تعویض قطعه، انجام امور گارانتی و خدماتی را که معمولاً نیازمند مراجعه به نمایندگی است، در محل انجام دهند.
اقطاع خبر- ایرانخودرو در جنوب شرق کشور چند نمایندگی دارد؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: در مجموع، ۵۰ نمایندگی ایرانخودرو در جنوب شرق کشور فعال هستند. از این تعداد، حدود ۲۵ نمایندگی در استان کرمان، ۱۵ نمایندگی در استان هرمزگان و مابقی در سایر نقاط مستقر هستند. بیشترین تراکم نمایندگیها مربوط به استان کرمان است و پس از آن استان هرمزگان قرار دارد.
اقطاع خبر- آشنایی مردم با خدمات امداد ایرانخودرو چه میزان است؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: بیشترین ضریب نفوذ آگاهی مردم از خدمات امداد ایرانخودرو مربوط به شهر تهران است. هرچه از مرکز کشور فاصله میگیریم، میزان اطلاعرسانی و آگاهی عمومی کاهش پیدا میکند.
بر اساس بررسیهای انجامشده، حدود ۳۰ درصد مردم در جنوب شرق کشور با خدمات امداد ایرانخودرو آشنایی دارند. این عدد پایینتر از میانگین و استاندارد مطلوب است و هدفگذاری ما رساندن این میزان به بیش از ۵۰ درصد، بهصورت تدریجی و پلهپله است. در شهر کرمان این میزان بالاتر است، اما در مناطق دورتر کاهش پیدا میکند.
اقطاع خبر- هدف اصلی فعالیت امدادخودرو را چه میدانید؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: هدف اصلی ما امدادرسانی به مردم است و این مسیر همچنان ادامه دارد. یکی از برنامههای ما توسعه اشتراک امداد سیار است تا مردم بتوانند با دریافت این اشتراک، بخشی از هزینههای امدادی خود را بهطور کامل حذف کنند.
افرادی که اشتراک امداد سیار دریافت میکنند، در صورت بروز حادثه یا نیاز به امداد در جاده یا شهر، هزینه حمل خودرو و ایابوذهاب امدادگر را پرداخت نمیکنند. این اشتراک حتی برای خودروهایی غیر از محصولات ایرانخودرو نیز قابلدریافت است.
اقطاع خبر- راه دسترسی به شما چگونه است؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: مهمترین نکتهای که مردم باید بدانند، شماره ۰۹۶۴۴۰ است. این شماره، مرکز پاسخگویی سراسری ایرانخودرو است و از طریق ۱۱۸ یا حتی پلیس ۱۱۰ نیز بهعنوان شماره امدادخودرو معرفی میشود.
از طریق این شماره، تمام خدمات از جمله ثبت درخواست امداد، پیگیری ثبتنام خودرو، تحویل خودرو، ثبت شکایت و دریافت مشاوره فنی انجام میشود. اپراتورهای مرکز تماس، درخواستها را دستهبندی و به بخشهای مربوطه ارجاع میدهند.
اپلیکیشن «بسپر» که در بازارهای نرمافزاری قابل دانلود است، بهطور اختصاصی برای خدمات ایرانخودرو طراحی شده و خدمات متعددی از جمله امدادرسانی و سرویس در محل را پوشش میدهد.
اقطاع خبر- خدمات سرویس در محل شما چگونه است؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: خودروهای دارای گارانتی باید هر شش ماه یا هر ۱۰ هزار کیلومتر برای سرویس و تعویض روغن به نمایندگی مراجعه کنند، در غیر این صورت گارانتی آنها لغو میشود. اما برخی مردم به دلیل کمبود وقت یا نبود نمایندگی نزدیک، امکان مراجعه ندارند.
در سرویس در محل، مشتری از طریق همان شماره ۰۹۶۴۴۰ درخواست میدهد و امدادگر در منزل یا محل کار مشتری حاضر شده و خدماتی مانند تعویض روغن و فیلترها را انجام میدهد. هزینه این خدمت هیچ تفاوتی با نمایندگی ندارد و بر اساس تعرفه یکپارچه ایرانخودرو محاسبه میشود. همچنین سوابق سرویس در سیستم گارانتی ثبت میشود و مشکلی برای گارانتی خودرو ایجاد نمیشود.
اقطاع خبر- در خصوص اشتراک امداد سیار توضیح دهید؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: هزینه اشتراک امداد سیار برای خودروهای ایرانخودرو حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان است و به مدت یک سال اعتبار دارد. در این مدت، هزینههای ایابوذهاب و حمل خودرو برای مشترکین رایگان خواهد بود.
هزینه قطعه و اجرت تعمیر طبق تعرفه محاسبه میشود، اما برای خودروهای گارانتی، اجرت و خدمات بهطور کامل رایگان است. تفاوت اصلی این خدمت با مراجعه به نمایندگی در این است که خودرو نیاز به انتقال به نمایندگی ندارد و خدمات در محل ارائه میشود.
.jpg)
اقطاع خبر- در میان صحبتهایتان از «امدادپلاس» گفتید؛ توضیح میدهید؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: امداد پلاس خدمتی فراتر از امداد معمول است. در امداد کلاسیک، تمرکز بر رفع نقصهای فوری در خیابان است، اما امداد پلاس شامل خدماتی میشود که ماهیت امدادی صرف ندارند.
بهعنوانمثال، تعویض تسمهتایم یا رادیاتور جزو خدمات امدادی خیابانی محسوب نمیشود، زیرا در صورت بروز مشکل، خودرو معمولاً غیرقابلحرکت است و باید حمل شود. بااینحال، در امداد پلاس، امدادگران ما قطعاتی مانند رادیاتور، استارت و سایر قطعات غیر امدادی را همراه دارند و امکان تعویض آنها در محل فراهم است.
استفاده از امداد پلاس الزامی به داشتن اشتراک ندارد. بهعنوانمثال، خودرویی با مدل ۱۳۹۵ که قطعاً گارانتی ندارد، حتی اگر مشترک ما نباشد، میتواند درخواست خدمت بدهد.
امدادگر اعزام میشود، خدمات موردنیاز را انجام میدهد و هزینهها طبق تعرفه رسمی و فاکتور شامل ایابوذهاب، اجرت و قطعه از مشتری دریافت میشود. این روند برای سرویس در محل نیز صدق میکند؛ چه خودرو گارانتی داشته باشد و چه نداشته باشد.
اقطاع خبر- آیا شما سرویس در محل هم دارید؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: در سرویس در محل، تفاوتی میان مشترک یا غیرمشترک بودن وجود ندارد. ما عملاً نمایندگی را به خانه یا محل کار مشتری میبریم. اگر فردی وقت مراجعه به نمایندگی یا حتی تعویضروغنی را نداشته باشد، امدادگران با تجهیزات کامل، از جمله دستگاه ساکشن، در محل حاضر شده و سرویس را انجام میدهند.
این خدمات با همان تعرفه رسمی ایرانخودرو انجام میشود و اطلاعات آن در سیستم ثبت میشود؛ بهویژه برای خودروهای گارانتی دار که ثبت سوابق برای حفظ گارانتی ضروری است.
اقطاع خبر- راه تشخیص امداد رسمی ایرانخودرو از متفرقه چگونه است؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: یکی از مشکلات جدی، مراجعه امدادهای متفرقه است. مواردی داریم که مشتری میگوید خودرویش را فقط از یک خیابان به خیابان دیگر منتقل کردهاند و چند میلیون تومان از او دریافت شده است.
در امداد رسمی ایرانخودرو، پس از ثبت درخواست، پیامک شامل مشخصات امدادگر و لینک فاکتور برای مشتری ارسال میشود. مشتری میتواند از طریق لینک، موقعیت امدادگر را بهصورت لحظهای، مشابه اپلیکیشنهای مسیریاب، مشاهده کند.
خودروهای امدادی ما تنها به شبکه مجاز نمایندگیهای ایرانخودرو منتقل میشوند، مگر اینکه مشتری شخصاً درخواست مقصد دیگری را ثبت کند. تمام مکالمات ضبط میشود و مقصد حمل بهصورت دقیق در سیستم ثبت میگردد.
امدادگر حتی اجازه ندارد خودرو را در نمایندگی غیرثبتشده تخلیه کند، زیرا سیستم بر اساس موقعیت جغرافیایی مقصد، پایان کار را تأیید میکند و خودرو باید دقیقاً به همان نمایندگی اعلامشده تحویل داده شود.
اقطاع خبر- اینکه میگویند کارت طلایی ایرانخودرو؛ فراتر از بیمه است، حقیقت دارد؟
رئیسدفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور: کارت طلایی برای خودروهای ایرانخودرو تا عمر ۱۲ سال ارائه میشود. این کارت باید خریداری شود و پیش از صدور، خودرو کارشناسی میشود. قیمت کارت طلایی بسته به شرایط خودرو متفاوت است.
کارت طلایی با بیمه تفاوت اساسی دارد. بیمه صرفاً خسارت ریالی پرداخت میکند، اما کارت طلایی خدماتی فراتر ارائه میدهد. در مواردی که خودرو بهطور کامل از بین رفته است، شرکت میتواند خودرو را تحویل بگیرد و در شرایط مشخص، یک خودروی نو را حداکثر ظرف سه ماه به مشتری تحویل دهد.
در فرآیند بیمه، زمانی که خودرو تعمیر و از نمایندگی خارج میشود، پرونده خسارت بسته تلقی میشود. حتی اگر خودرو مدتی بعد و در ادامه همان تصادف دچار ایراد شود، بیمه معمولاً اعلام میکند خسارت پرداخت شده و بازگشتی به تعمیرات وجود ندارد.
در کارت طلایی ایرانخودرو چنین محدودیتی وجود ندارد. اگر خودرو تعمیر شود و حتی یک روز، بیست روز یا یک ماه بعد مشخص شود ایرادی مربوط به همان حادثه باقی مانده یا در زمان تعمیر قابل تشخیص نبوده، خودرو مجدداً تحت پوشش قرار میگیرد و تعمیرات بدون کسر از تعهدات انجام میشود.
در کارت طلایی، برخلاف بیمه، استفاده از خودرو باعث کاهش تعهدات نمیشود. حتی اگر خودرویی چندین بار دچار حادثه شود، سهم مشتری از کارت طلایی کسر نخواهد شد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.
در سالهای اخیر، امکان پرداخت نقدی خسارت نیز به خدمات کارت طلایی اضافه شده است. برخی مشتریان به دلایل مختلف، مانند شلوغی نمایندگیها، تمایل ندارند خودرو را برای تعمیر به نمایندگی ببرند.

در این موارد، خودرو کارشناسی میشود و مشابه فرآیند بیمه، خسارت بهصورت نقدی به مشتری پرداخت میشود. این خدمت، یکی از آیتمهای جدید کارت طلایی است که طی یکی دو سال اخیر به خدمات اضافه شده است.
این گفتگو ادامه دارد و تصمیم دارم بخش دیگر آن را بعدها منتشر کنم اما وقتی در دفتر منطقهای امداد ایرانخودرو در جنوب شرق کشور ایستادم و مانیتورهای لحظهای حرکت امدادگران و درخواست مردم را دیدم، متوجه شدم هر شماره تلفن، هر خودرو و هر مأموریت، بخشی از یک شبکه دقیق و منظم برای نجات مردم است.
انتهای خبر/ پسند








