۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
تقابل غرب با آزادی بیان از دوران رنسانس
تقابل غرب با آزادی بیان از دوران رنسانس

تقابل غرب با آزادی بیان از دوران رنسانس

دولت‌های غربی از گذشته تاکنون توانسته‌اند قوانین را به‌نفع سلطه حکمرانی خود تنظیم کنند و اکنون در بهره‌برداری از فضای مجازی، حکومت‌ها و افراد را در تضاد با آزادی بیان محکوم کنند. به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» رفتار دوگانه غرب در خصوص آزادی بیان آن هم از هر نوع و جنسی […]


دولت‌های غربی از گذشته تاکنون توانسته‌اند قوانین را به‌نفع سلطه حکمرانی خود تنظیم کنند و اکنون در بهره‌برداری از فضای مجازی، حکومت‌ها و افراد را در تضاد با آزادی بیان محکوم کنند.

تقابل غرب با آزادی بیان از دوران رنسانس

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» رفتار دوگانه غرب در خصوص آزادی بیان آن هم از هر نوع و جنسی بر کسی پوشیده نیست. گاهی آزادی بیان در بستر حقوق شهروندی است، گاهی رسانه‌ها و گاه هم فضای مجازی و شبکه‌های مجازی است.

غرب در حالی‌ که برای حفظ امنیت خود برای هر یک از این موارد قوانینی را تصویب کرده است اما اگر کشوری در این رابطه قانونی را تصویب کند، شمشیر حمایت برداشته و این موضع را خلاف آزادی بیان می‌داند.

از این‌رو با کارشناسان متعددی در خصوص رفتار دوگانه غرب در برخورد با رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی گفتگو کردیم.

مقابله غرب با آزادی بیان از دوران رنسانس

محمدنعیمی رستمی مدرس سواد رسانه در گفتگو با خبرنگار «اقطاع خبر» با بیان این‌که به‌طور کلی غرب در برخورد با رسانه‌ها تاریخچه بسیار گسترده‌ای دارد، توضیح داد: غرب حتی بعد از رنسانس با این ادعا که آزادی را به‌عنوان ارکان دموکراسی پذیرفته است اما در همان دوران می‌بینیم که با رسانه‌ها با انواع مختلف برخورد می‌کند.

مدرس سواد رسانه ادامه داد: غرب در همان دوران رنسانس از طریق اعمال سلبی و گاهی نیز با قانون‌گذاری و یا امنیت‌های نرمی علیه رسانه‌های مخالف خود انجام می‌دهد و رسانه‌های غیرهمسو را می‌بندد.

رستمی با بیان این‌که در قرن جدید نیز به وضوح این رفتار دوگانه غرب دیده می‌شود، اظهار کرد: برای نمونه می‌توان به ترور کاریکاتوریست فلسطینی اشاره کرد که در غرب اتفاق افتاد آن هم تنها به این‌ دلیل که او  نقاشی می‌کرد و کاریکاتور می‌کشید اما رژیم غاصب صهیونیستی نتوانست این موضوع را بپذیرد و او را ترور کرد.
 
وی به نشریه شالی‌ابدو اشاره کرد و توضیح داد: اگرچه این نشریه برای فرانسوی‌ها به‌عنوان نماد آزادی است، قبل از توهین به پیامبر اکرم (ص) نیز به‌دلیل توهین به یهودیان توسط خود فرانسوی‌ها بسته شد.
 
مدرس سواد رسانه با تاکید بر این‌که در سال‌های اخیر برخورد با آزادی رسانه‌ها از سوی غرب بیش‌تر شده، اظهار کرد: وجود فضای مجازی و اینترنت بستری را فراهم کرده که بسیاری از مفاهیمی که در گذشته به‌صورت سیستماتیک توسط دولت‌های غربی کنترل می‌شد از دست‌شان خارج شود و مشهورترین مورد آن را می‌توان به رسانه تیک‌تاک اشاره کرد.
 
رستمی افزود: شبکه اجتماعی تیک‌تاک که توسط یکی از شرکت‌های چینی ایجاد شده بود تنها به این دلیل که مالک آن چینی بود در غرب با آن برخورد شد، این نشان می‌دهد که غرب حتی مالکیت یک فناوری که متعلق به آن‌ها نباشد را تحمل نمی‌کند.

 وی تاکید کرد: این موضوع را وقتی به بحث تلگرام می‌رسیم با عنوان برخورد دوگانه غرب با شبکه‌های اجتماعی شاهد هستیم، غرب معتقد است که فضای مجازی قانون‌مند کرده، البته درست است اما آن‌ها با تصویب قوانین این فضا را برای خودشان قانون‌مند کرده‌اند.

مدرس سواد رسانه عنوان کرد: غرب در گذشته شرکت ماکروسافت را جریمه کرد تنها به این دلیل که سیستم‌عامل ویندوز در هنگام نصب به‌صورت خودکار نرم‌افزار آفیس را نیز نصب می‌کرد اما معتقد بودند که این مخالف آزادی نرم‌افزار است و یا از شرکت گوگل شکایت می‌شود به این دلیل که اجازه پاک شدن اطلاعات را نمی‌دهد.

رستمی تشریح کرد: شکایت از شرکت گوگل به این دلیل بود که در گذشته پدر و مادرها تصاویر و یا مطالبی از فرزندان‌شان را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند و اکنون امکان حذف این تصاویر را نداشتند؛ گوگل در این شکایت محکوم و مجبور می‌شود اطلاعات را پاک کند و یا در ادامه می‌توان به جریمه‌های سنگینی که علیه شرکت فیس‌بوک به‌دلیل همکاری نکردن با آمریکا و اروپا صادر شد، اشاره کرد.

 وی ادامه داد: آن‌چه که شاهد آن هستیم تبعیض قانون‌گذاری از سوی غرب است، غرب می‌داند با ایجاد فضای قانون‌مند در فضای مجازی می‌توانند به پیشرفت‌های بیش‌تری برسد اما از آن‌ طرف وقتی سایر کشورها بخواهند همان قوانین را در کشورشان اعمال کنند آن را مخالف آزادی بیان می‌داند.

مدرس سواد رسانه تاکید کرد: باید دانست که آزادی بیان زمانی محقق می‌شود که قانون‌مند باشد چرا که هر انسانی به‌واسطه غرایضی دارد ممکن است کارهایی را انجام دهد که مخالف آزادی دیگران باشد از این‌رو زمانی این تضاد حل می‌شود که در قالب قانون باشد برای مثال اگر قانون وجود نداشت باشد شرکت‌های تجاری نمی‌توانند موفق باشند چون نمی‌دانند چه وظایفی دارند و یا دارای چه محدودیتی هستند و باید دانست که فضای قانون‌مند به شدت می‌تواند در پیشرفت کشور ما کمک کند.

فیلترینگ‌ نرم پیش‌دستی غرب در مخالفت با آزادی 

حسین ساجدی‌فر مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «اقطاع خبر» با اشاره به این‌که کشورهای غربی پیش‌قدم در تولید فناوری، نوشتن قوانین و تعیین ساختارهای بین‌المللی هستند، گفت: جوامع غربی هر چیزی را که در چارچوب فناورانه قرار می‌گیرد را به این دلیل که خودشان تولیدکننده آن فناوری هستند به‌گونه‌ای آن قوانین را تنظیم می‌کنند که تا زمان وجود آن دانش تمام انتفاع آن مستقیماً در راستای اهداف مدنظرشان قرار بگیرد.


وی با اشاره به این‌که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری با هیات وزیران دولت چهاردهم پیش‌قدم شدن در بحث هوش مصنوعی بود، توضیح داد: باید در تولید فناوری جدید منفعلانه عمل نکنیم بلکه باید وارد عرصه شد و در ساختار قوانین بین‌المللی برای آینده تصمیم‌سازی کنیم.

ساجدی‌فر بیان کرد: غرب از گذشته در بخش‌های و دانش‌های مختلف از جمله انرژی اتمی، نظام بانک‌داری، قوانین کشتی‌رانی، هوافضا و… پیش‌قدم بوده است بنابراین قوانین را خواستار خودش و نظام حاکمیتی تنظیم کرده و اجازه دست‌یابی سایر کشورها را به این دانش نداده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان عنوان کرد: غرب به این دلیل که ساختارهای بین‌المللی را تنظیم کرده‌اند بنابراین آن را متناسب با حکم‌رانی خود تنظیم کرده است.
 
وی توضیح داد: در تمام کشورهای دنیا برای استفاده از فضای مجازی قوانین کلی، تعاملات حکومت‌ها با شرکت‌های این دانش قوانینی وجود دارد تا بتوانند اقداماتی را در خصوص هوشمندسازی فیلترینگ و … ایجاد کنند برای مثال می‌توان به نمایش عکس شهید سلیمانی و یا اسماعیل هنیه که به صورت داخلی از طریق خود شبکه اجتماعی فیلتر می‌شود، می‌توان اشاره کرد.

ساجدی‌فر افزود: شرکت‌های متنا کاملاً هم‌سو برای رسیدن به اهداف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کار می‌کنند علاوه بر آن این شرکت‌ها به دلیل داشتن اطلاعات بسیاری از مخاطبان می‌توانند الگوها و رفتارهای مردم کشورهای مختلف را بررسی کنند و به‌واسطه این حجم عظیم اطلاعات می‌توانند به اهداف خود برسند.
 
فناوری‌های نوین ابزار غرب برای مقابله با آزادی

امیر اسفندیاری مدرس سواد رسانه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «اقطاع خبر» با تاکید بر این‌که  غرب از فناوری‌های نوین، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار برای مقابله با مردم کشورهای غیرهمسو خصوصاً مسلمانان استفاده می کند، بیان کرد: غرب از طریق فناوری‌های نوین و شبکه های اجتماعی در بستر فضای برای براندازی حکومت‌ها استفاده می کند.

 
وی با تاکید بر این‌که از زمان ایجاد بستر اینترنت غرب با کمک شبکه‌های اجتماعی و ماهواره برای جهت از بین بردن ارزش‌ها، فرهنگ و باورهای ملل اسلامی استفاده کرده است، توضیح داد: بهره‌برداری از بستر شبکه‌های مجازی علیه حکومت‌ها با ایجاد اغتشاش، به خیابان کشاندن مردم و در نهایت ایجاد انقلاب‌های مخملی بوده است.
 
مدرس سواد رسانه توضیح داد: غرب از لحظه به‌وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین بحث مقابله را برای آن قسمت که برای جوامع مفید است آغاز کرده است و آن قسمت که  برای مردم و ملل دنیا مضر است را به راحتی در اختیار آن‌ها قرار می دهد، آن‌ها به‌صورت پیوسته و مستمر شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کنند و به‌محض مشاهده اینکه مطلبی علیه غرب و روشنگری تولید و در شبکه های اجتماعی بارگزاری شود آن را حذف می کنند.
 
اسفندیاری ادامه داد: به‌عنوان مثال آمریکا شبکه اجتماعی تیک‌تاک را فیلتر و مدیر شبکه را دادگاهی کرده و به‌صورت آنلاین دادگاه را برای جهانیان پخش می‌کند او با این کار به مردم دنیا اعلام می‌کند تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی منافع و مقررات آن‌ها را نقض نکند، اجازه فعالیت دارند و به محض اینکه از خطوط قرمز عبور کنند، مسدود و فیلتر می‌شوند.
 
وی افزود: در همین چند روز اخیر کشور فرانسه مدیر شبکه تلگرام را بازداشت و اعلام کرد که این شبکه اجتماعی قوانین کشور فرانسه را نقض کرده در حالی‌که شبکه‌های اجتماعی مستقل بستری را فراهم می‌کنند که مردم آزاده جهان افکار و اندیشه‌های خود و خوی استکباری غرب را به مردم دنیا منتقل نمایند بنابراین غرب این شبکه‌ها را محدود و مسدود می‌کند.
 
مدرس سواد رسانه با تاکید بر این‌که غرب همیشه از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین به‌عنوان ابزاری جهت استعمار ملل آزاده دنیا استفاده می کند و اجازه نمی‌دهند که فریاد آن‌ها و ظلمی که بر آن‌ها روا داشته می‌شود به گوش جهانیان برسد، توضیح داد: برای مثال انتشار تصاویر و محتوای تولید شده برای شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان شهید محور مقاومت به محض بارگزاری حذف می‌شود.
 
اسفندیاری در پایان بیان کرد: مسئولان غرب علناً اعلام کردند که با فضای مجازی مردم ایران را کنترل می‌کنند همان‌طور که با فضای مجازی اغتشاشات را در سال ۸۸، ۹۸ و ۱۴۰۱ شروع و حاکمیت جمهوری اسلامی را نقض کردند.

انتهای خبر/ پسند
 
 
 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سه × سه =