۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » کوهبنان
هدیه‌های کوچک از درون قلک‌ها در آمد
هدیه‌های کوچک از درون قلک‌ها بیرون آمد

هدیه‌های کوچک از درون قلک‌ها بیرون آمد

مسئول تدارکات دوران دفاع‌ مقدس در کوهبنان گفت: دانش‌آموزان در کمک به جبهه نقش‌آفرین بودند و كمک‌های خود را در قلک‌های کوچک‌شان بود به رزمندگان تقديم می‌كردند. به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌های پایگاه خبری اقطاع خبر؛ دفاع‌ مقدس در تاریخ ملت ایران، از دوران تأثیرگذار و فراموش‌نشدنی است که برای آیندگان درس‌های فراوانی خواهد داشت. […]


مسئول تدارکات دوران دفاع‌ مقدس در کوهبنان گفت: دانش‌آموزان در کمک به جبهه نقش‌آفرین بودند و كمک‌های خود را در قلک‌های کوچک‌شان بود به رزمندگان تقديم می‌كردند.

هدیه‌های کوچک از درون قلک‌ها بیرون آمد

به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌های پایگاه خبری اقطاع خبر؛ دفاع‌ مقدس در تاریخ ملت ایران، از دوران تأثیرگذار و فراموش‌نشدنی است که برای آیندگان درس‌های فراوانی خواهد داشت.

 
گرامیداشت یاد و خاطرات آن دوران، علاوه بر ارج‌نهادن به فرهنگ فداکاری و ایثارگری، زمینه‌ساز آشنایی نسل‌های آینده با فرهنگ جهاد و دفاع از حق و تمامیّت ارضی ایران اسلامی است. 
 
به مناسبت هفته دفاع‌ مقدس، خدمت مهدی عباس‌پور یکی از ایثارگر آن دوران رسیدیم، کسی که حدود هشت سال در پشت‌ جبهه نقش تدارکات را برعهده داشت و در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای جبهه‌ها روز و شب نمی‌شناخت لذا از او خواستیم تا از نقش‌آفرینی در آن دوران طلایی برای‌مان بگوید.
 
خودش را معرفی کرد و گفت: مهدی عباس‌پور هستم که در سال ۱۳۲۷ در محله اپوروار کوهبنان در خانواده‌ای کشاورز به‌ دنیا آمدم.
 
وی ابراز کرد: از سال ۱۳۵۹ که عضو بسیج بودم در این فضای معنوی همواره با دوستان و آشنایانی برخورد داشتم که تعدادی از آن‌ها عازم جبهه شدند که بعضاً به شهادت رسیدند یا به مقام جانبازی نائل شدند و برخی نیز به اسارت دشمنان درآمدند.
 
عباس‌پور گفت: در خاطرم هست که به‌ تازگی انقلاب شده بود هفته‌ای یک تا دو شب به‌ اتفاق جمعی از دوستان به پایگاه بسیج می‌رفتیم تا از اماکن دولتی پاسداری کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس، بسیج بسیار خوب درخشید، علاوه‌ بر حضور در خط مقدم نبرد، وظیفه جذب، آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی و اعزام آن‌ها به جبهه‌های نبرد را بر عهده‌ داشت.
 
عباس‌پور تأکید کرد: بسیج در دوران دفاع مقدس توانست نیروهای مؤمن را در درون خود پرورش دهد و پایه‌ریزی ارتش مردمی را دنبال کند.
 
وی ابراز کرد: در دوران دفاع‌ مقدس حجت‌الاسلام طباطبایی و حجت‌الاسلام علی‌اصغر عسکری به‌عنوان امام‌جمعه شهر کوهبنان بودند که نقش مهمی در اعزام نیروها، جمع‌آوری کمک‌ها، ارسال آن‌ها به جبهه‌ها داشتند.
 
مسئول تدارکات دوران دفاع مقدس در شهر کوهبنان گفت: حسن محمدحسنی، عباس ابراهیمی، محمد عباس‌زاده، مرحوم نعمت‌الله روح‌الامینی، رمضان نوری پاسدار، مرحوم حسن روح‌الامینی، سعید آبسالان، علی امیری معمار جهادسازندگی، قاسم طهماسبی و…. نقش مهمی در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال آن به جبهه‌ها داشتند.
 
وی بیان کرد: شهید نوح مجیدی بنیان‌گذار پایگاه‌های بسیج در کوهبنان بود و در کنار او شهیدان محمودرضا یوسف‌زاده، اکبر شفیعی، حسن روح‌الامینی و….گام‌های مهم و اساسی در دوران دفاع‌ مقدس برداشتند.
 
عباس‌پور گفت: در دوران دفاع‌ مقدس چندین مرتبه تلاش کردم که به‌عنوان بسیجی عازم جبهه‌ها شوم که مدیر آموزش‌ و پرورش کوهبنان و رئیس جهاد سازندگی وقت، سرکشی به خانواده رزمندگان فرهنگی و رسیدگی به امورات آنان را به من سپردند.
 
وی عنوان کرد: در دوران دفاع‌ مقدس كمک‌های غیرنقدی مستقیم به جبهه‌ها ارسال می‌شد، ولی كمک‌های نقدی صرف مخارج ضروری جنگ می‎‌شد.
 
عباس‌پور یاد‌آور شد: طلا و جواهرآلات اهدایی در بازار طلافروشان کرمان و یزد تبدیل به پول نقد می‎‌شد تا نیازهای ضروری و اساسی جبهه‌ها تأمین شود البته در بعضی از مواقع پول نقد به مسئولان پشتیبانی یگان‌ها داده می‌شد.
 
مسئول تدارکات دوران دفاع مقدس در کوهبنان افزود: دانش‌آموزان مدارس در آن روزها در کمک به جبهه نقش‌آفرین بودند آن‌ها كمک‌های خود را كه در قلک‌های کوچک‌شان بود به رزمندگان تقديم می‌كردند و این امر در ایام عید نوروز و مناسبت‌ها پررنگ‌تر بود.
 
این مقام مسئول افزود: برخی صاحبان وانت‌بارها و کامیون‌ها به‌صورت داوطلبانه و شبانه‌روزی برای جمع‌آوری کمک‌های مردم در محلات شهر و روستاها با ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی همکاری می‌کردند.
 
وی بیان کرد: برای ارسال کمک‌های جمع‌آوری شده به مناطق جنگی رانندگان کوهبنانی که بعضاً راننده معادن زغال‌سنگ، شهرداری‌، جهاد سازندگی و اداره راه و غیره بودند برای نوبت گرفتن و اعزام به جبهه‌ها از هم سبقت می‌گرفتند.
 
عباس‌پور تأکید کرد: کمک‌های غیرنقدی در دوران دفاع‌ مقدس بیش‌تر شامل موادخوراکی، پوشاک و لوازم گرمایشی، بهداشتی، پتو و چراغ والور و غیره بود.
 
وی ادامه داد: در آن دوران کارمندان ادارات و نهادهای دولتی در کنار حضور در جبهه‌ها با اختصاص یک یا چند روز از حقوق ماهانه، رزمندگان را یاری می‌کردند.
 
این یادگار دوران دفاع‌ مقدس گفت: نکته قابل توجه در دوران دفاع‌ مقدس جهاد مالی بود کارگران معادن زغالسنگ در شهرهای کوهبنان و طغرالجرد سعی می‌کردند روزهای جمعه و تعطیل در معادن کار کنند و‌ پول آن را برای کمک به رزمندگان اختصاص می‌دادند.
 
وی ابراز کرد: در بعضی زمان‌ها در جبهه نیاز به تعدادی بنا و كارگر برای ساختن مكان‌های موردنیاز رزمندگان مانند سنگر، پناه‌گاه، حمام، مسجد و غیره در جبهه بود لذا تعدادی از گروه‌های مردمی خصوصاً کارگران معادن زغال‌سنگ شامل کارگر، بنا، نجار و جوشكار که داوطلب و پيش‌قدم بودند به جبهه اعزام می‌شدند.
 
ایثارگر دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع‌ مقدس مصلای نماز جمعه، پایگاه‌های مقاومت بسیج و مساجد شهر کوهبنان به‌عنوان مهم‌ترین مكان برای جمع‌آوری و ارسال كمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم بودند.
 
انتهای خبر/کوهبنانی


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

چهار × 2 =