۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » بافت
زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، فراتر از عکس‌ها
زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، فراتر از عکس‌ها

زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، فراتر از عکس‌ها

به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی «اقطاع خبر»؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس با مهدیه قاسمی مسئول کمیته خادمان خواهر شهرستان بافت به گفتگو نشستیم. کمیته خادمان شهدا طی چندین سال گذشته برنامه‌های متعددی در گلزار شهدا و یادواره‌های شهدا برگزار کرده که با استقبال گسترده‌ای از سوی قشر جوان مواجه شده است. هدف از این مصاحبه، […]


زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، فراتر از عکس‌ها

به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی «اقطاع خبر»؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس با مهدیه قاسمی مسئول کمیته خادمان خواهر شهرستان بافت به گفتگو نشستیم.

کمیته خادمان شهدا طی چندین سال گذشته برنامه‌های متعددی در گلزار شهدا و یادواره‌های شهدا برگزار کرده که با استقبال گسترده‌ای از سوی قشر جوان مواجه شده است.

هدف از این مصاحبه، بررسی فعالیت‌ها و دستاوردهای کمیته خادمان شهدا است تا از نزدیک با تلاش‌ها و برنامه‌های این واحد آشنا شویم و نقش مهم آن‌ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را بیش‌تر بشناسیم و همچنین چالش‌ها و برنامه‌های آینده آن ها با ما همراه باشید تا با این کمیته و فعالیت‌های ارزشمند آن آشنا شویم.
 
 
 اقطاع خبر:خود را معرفی کرده و در مورد هدف کمیته‌ خادمان توضیح دهید؟
  
 مهدیه قاسمی:
سلام عرض ادب و احترام از این که دغدغه آشنایی با شهدا، کمیته‌ خادمان و فعالیت‌های این مجموعه را دارید از شما سپاسگزارم هدف از تشکیل کمیته‌ خادمان؛ اول  زنده نگه‌ داشتن یاد شهدا برای نسلی که با شهدا زندگی کردند؛ اما به‌ مرور زمان درگیر روزمرگی‌ها شده و غافل از زندگی گذشته خود شدند، از شهدا فقط قاب عکس‌شان در گوشه‌ای از دیوار خانه باقی مانده است.
 
  دومین دلیل هم؛ بیان خاطرات ساده و درعین‌ حال زندگی با صداقت و شجاعانه‌ شهدا برای نسلی که هرگز از شهدا حرفی نشنیده و با آن‌ها زندگی نکرده بودند تا با آشنا شدن با این شخصیت‌ها در دو راهی‌های زندگی بهترین تصمیم را اتخاذ و به دنبال سعادتمندی در هر دو دنیا شوند.

 
 اقطاع خبر: نحوه‌ آشنایی خود را برای مخاطبان ما توضیح دهید؟ و فعالیت‌هایی که در این کمیته انجام می‌دهید در چه مواردی هستند؟
 
 مهدیه قاسمی:
گاهی انسان برای آینده‌ خود تصمیم‌هایی می‌گیرد و برنامه‌های خاصی دارد؛ اما رخدادهای عجیب و در عین‌ حال شیرین اتفاق می‌افتد که مسیر زندگی دچار تغییراتی می‌شود. برای بنده هم نظیر این اتفاق‌ها زیاد رخ‌ داده است تا افتخار کار کردن برای شهدا نصیب‌مان شد.

 اولین‌بار، ۱۶ یا ۱۷ ساله بودم با دیدن عکس یک شهید که حتی اسم ایشان را هم نمی‌دانستم، تمایلی ایجاد شد که با شخصیت شهید آشنا شوم. همراه با خانواده یک سفر به سمت جنوب داشتیم، مکانی که خیلی مرا تحت‌تأثیر قرارداد هویزه بود، سربندها و پلاک‌هایی که ورودی مزار شهدا در بالای سرمان بود، صدایی که از برخورد پلاک‌ها شنیده می‌شد، فضایی بسیار خاص ایجاد کرده بود.

حس و حال جالب و جدیدی داشتم، یکی از خادمان را دیدم، از خانواده جدا شدم مسیرم را به سمت خادم شهید تغییر دادم و مشغول صحبت با ایشان شدم که چطور خادم شده و چه کارهایی انجام می‌دهند، ترغیب شدم که من هم در این مسیر قدم گذاشته و خدمتی برای شهدا داشته باشم.

سایت کوله‌بار را به من معرفی کرد آن زمان تلفن همراه نداشتم آدرس سایت را یادداشت کردم، وقتی از سفر برگشتم، سریع پیگیر ثبت مشخصاتم در سایت کوله‌بار شدم، مدت زمانی گذشت که خانمی تماس گرفتند و برای مصاحبه حضوری به شهر قم دعوت شدم.

باذوق و علاقه‌ زیاد از این تماس، راهی قم شدم و کارها به‌خوبی پیش رفت. منتظر بودم تا اولین سفر خادم شهدایی را تجربه کنم، بالاخره پس از انتظار همراه با شور و اشتیاق و تماس‌های مکرر من و درخواستم برای خادم شدن قبول شد.

ایام راهیان نور شروع شد، دوباره راهی جنوب شدم؛ اما این بار در لباس خادمی و شرایط جدید و تجربه‌ ناب برای خدمت به شهدا وارد قرارگاه شهید محمودوند شدیم. بعد به منطقه‌ شرهانی با ۱۱ نفر دیگر اعزام شدیم و در خدمت شهدای گمنامی که همه در یک عملیات سوخته بودند و از جسم پاک‌شان آثار کمی بود.

خدمت در چنین مکانی با شهدایی که حتی جسم‌شان را هم برای حفظ خاک وطن داده بودند، برای من حال و هوای تکرارنشدنی ایجاد کرده بود و همین خادمی شهدا مرا، به کمیته خادمان وصل کرد.

فعالیت‌هایی که در کمیته خادمان انجام می‌شود، به‌ صورت عمومی و تخصصی دارای تنوع بسیار بالا و فراگیر است و برای خواهران و برادران متفاوت است چند نمونه از فعالیت‌های خواهران را خدمت شما بیان می‌کنم.

فعالیت‌های مجازی که با ایجاد کانال و گروه‌ها مختص معرفی شهدای شهرستان شامل تهیه‌ کلیپ معرفی شهید همراه با بیان خدمت‌هایی که شهیدان گران‌قدر در طول حیات خود داشته‌اند و متن وصیت‌نامه ایشان فعالیت‌های فرهنگی؛ یادواره‌های خانگی برای شهدا برای آشنایی با شهید محله، مسابقه در مدارس با عنوان تحقیق در مورد شهیدان نوجوان و دانش‌آموز و فعالیت‌هایی که شهیدان در زمانی که دانش‌آموز بودند انجام دادند.

خطاطی متن‌های تلنگری و نقاشی از شهدا در یادواره شهدا، تربیت خادم متخصص با توجه‌ به ذوق، هنر، علاقه و تخصص خویش برای خدمت به شهدا، برپایی ایستگاه صلواتی به نام شهدا در ایام سال با مناسبت‌های خاص و از همه مهم‌تر پیوند بین شهدای دانش‌آموز در زمان جنگ با دانش‌آموزان نسل جدید با حضور در مدارس همچنین درگیر کردن خود دانش‌آموزان برای برپایی فعالیت برای شهدای شهرستان و معرفی شهدای دانش‌آموز به‌ عنوان شهید شاخص در بین دانش‌آموزان و بیان ویژگی‌های اخلاقی، معنوی، انسانی از جمله این فعالیت‌هاست.
 
 اقطاع خبر: آیا کسی از خانواده یا دوستان شما نیز در این کمیته فعالیت می‌کند؟
 
 مهدیه قاسمی:
از جاذبه‌ها و زیبایی خدمت برای شهدا همین است که در مسیر، انسان‌هایی قرار گرفتم که بیش‌تر باشخصیت شهدا آشنا شدم و عاقلانه برای خدمت آماده شدم هم چنین باعث این بودیم که بچه‌هایی که در مسیر شناخت شهدا قرار گرفتند متوجه شوند، شهدا در زمانی که در سن‌ و سال همین بچه‌ها بودند، عجیب‌ و غریب نبودند و کاملاً ساده و معمولی زندگی می‌کردند و تنها با یک تصمیم آگاهانه با عقل و عاشقانه با قلب خویش توانستند مسیر سعادت را طی کنند و برترین سرنوشت را برای خود رقم بزنند، از این بابت باید شاکر خداوند باشم که اکثر دوستان بنده در مسیر خدمت به شهدا هستند و در این مورد تبادل تجربه‌های خیلی خوب و مؤثری داریم.
 
 اقطاع خبر: چه برنامه‌هایی در حال حاضر در کمیته خادمان در حال اجراست؟
 
 مهدیه قاسمی:
برنامه‌ای که هم‌اکنون در حال اجرای آن هستیم با همکاری هیات گلزار شهدای بافت، برگزاری مراسم پنج‌شنبه‌های شهدایی و قرائت زیارت عاشورا به نیابت از شهیدان گلزار شهدای شهرستان و شهدایی گران‌قدری که در روستاهای اطراف هستند این برنامه به لطف خدا، چهار سال در حال انجام است و به‌ صورت مستمر ان‌شاءالله ادامه‌دار خواهد بود از جمله برنامه‌هایی که تاکنون اثرات بسیار خوبی برجای گذاشته است.

البته ابتدای کار بدون هیچ امکانات برای این کار قدم برداشتیم، اوایل فقط در گلزار دورهمی کوچکی داشتیم برای این که دلتنگی‌های خود ما رفع شود؛ اما در طول گذر زمان با استمرار و پیوستگی و علاقه‌ای که برای شهدا در دل‌ها ایجاد شده بود، کار جدی‌تر شد و با نگاه خود شهدا ادامه‌دار خواهد بود.
 
 اقطاع خبر: آیا تجربه شخصی یا خاطره‌ای خاص دارید که انگیزه شما را برای حضور در کمیته تقویت کرده باشد؟
 
 مهدیه قاسمی:
خاطراتی که در هنگام مصاحبه با خانواده‌ شهید برای همیشه در جلوی چشمانم و در ذهنم تثبیت شده و هرگز به فراموشی نمی‌رود، خاطره‌ای از مادر شهید که عکس و وصیت‌نامه‌ شهدا را از او گرفتم تا در پوشه‌ اسکن مدارک شهید برای کنگره‌ حفظ آثار شهدا ارسال کنیم.

عکس‌ها را فقط امانت گرفتم؛ اما مادر شهید حس کرد که می‌خواهم برای خودم نگه دارم، نفس مادر شهید بند آمد، یک‌ لحظه ترس وجودم را فراگرفت که متوجه نگاهش به عکس‌ها شدم اطمینان خاطر به ایشان دادم که عکس‌ها را تحویل‌شان می‌دهم، خیالش که راحت شد! گفت هر شب این عکس‌ها زیر بالشت من است نمی‌توانم از خودم اینها را جدا ببینم، یا مادر شهیدی دیگر که بسیار مظلوم و ساده بود، بعد از بارها درخواست برای مصاحبه و خواهش‌های فراوان در جلوی دوربین قرار گرفت و فقط گفت: من باخدا معامله مردم و تمام…!

 و خاطره‌ای از حضور در مدرسه غیردولتی و صحبت از شهدا با نسلی که رؤیای زندگی در خارج از کشور را داشتند، از من خواسته شد در مدرسه‌ای حضور پیدا کنم که بچه‌ها به لحاظ تربیتی دچار بحران‌هایی بودند که مدیر و معاون پرورشی مدرسه دچار سردرگمی برای نحوه‌ی برخورد با این دانش‌آموزان شده بودند.

با حضور در این مدرسه، و صحبت‌کردن از شهیدی که دقیقاً سن‌ و سال همین دانش‌آموزان را داشت، کاملاً دانش‌آموزان ساکت و با تعجب خاطرهٔ شهید ۱۳ساله‌ای را شنیدند که با سن‌ و سال کم هنگامی که در کوچه مشغول بازی بود و کیف پول را پیدا کرده بود، بدون این که داخل آن را نگاه کند همه‌ همسایه‌ها را خبر کرد که ببیند کیف از آن کدام خانواده است، شهید ۱۳ساله‌ای که وقتی زمستان از راه می‌رسید و برف می‌بارید و حجم برف روی پشت‌بام‌ها زیاد می‌شد و چاره‌ای جز برف‌روبی نبود! علاوه بر پشت‌بام خانه‌ خودشان، پشت‌بام‌های همسایه‌ها را هم تمیز می‌کرد با همان قد کوتاه و جسم نحیف و دستان کوچکش!

اقطاع خبر: مهم‌ترین چالش یا مشکلی که پیش رو داشتید چه بوده؟ و برای حل آن چه اقدامی کردید؟
 
 مهدیه قاسمی:
کمیته‌ خادمان، متأسفانه بودجه و امکانات خاصی ندارد؛ اما چون اعتقاد من بر این است که کار نشد ندارد و در این جامعه که پر از هیاهو و اخبار عجیب است همین احساس حضور شهدا در کنار خود سبب می‌شود که به‌سختی کار توجه نکنیم، مهم‌ترین چالشی که در این راه برای تیم ما رخ داد زمانی بود که خاطرات شهدا را جمع‌آوری می‌کردیم اکثر خانواده‌ شهدا از بازگویی خاطرات به سبب این‌ که متولیان امر به این موضوع نپرداخته یا از خانواده‌ شهید دلجویی نشده بود، ممانعت می‌کردند و ما ساعت‌ها با این خانواده‌ شهید گفتگو می‌کردیم و از رسالت بزرگی که بر دوش دارند سخن می‌گفتیم تا خانواده شهید برای گفتگو آماده و حاضر به مصاحبه می‌شدند و برخی هم بر این باور بودند که حرف و عمل شهدا بر زمین‌مانده و کسانی که بعد از شهدا مسئولیت قبول کردند آن طور که شایسته است عمل نکردند.
 
 اقطاع خبر: افراد جامعه و خانواده‌ شهدا چطور به کمیته خادمان کمک می‌کنند که فعالیت کمیته مستمر باشد؟
 
  مهدیه قاسمی:
برنامه اصلی کار ما خانواده‌ شهید است و ارتباط‌گیری باید با خانواده‌ شهدا باشد و خیلی از خانواده‌های شهدا قصد هزینه برای شهید خود دارند که ما این عزیزان را به برنامه‌های فرهنگی سوق می‌دهیم و با نظارت کامل خود خانواده‌ شهدا، زمانی که خانوادهٔ شهدا متوجه این موضوع باشند که در میدان عمل به نام شهید این خانواده کاری انجام می‌شود بدون تردید برای تکمیل و پرقدرت کردن کار تمام توان خود را خواهند گذاشت.

اربعین سال ۹۸، طرح نائب شهید را معرفی کردیم. طرح به مرحله‌ اجرایی رسید با دوستان‌مان در حفظ آثار همکاری داشتیم و از این کار در جهت چاپ و انتشار حمایت کردند و حدود ۲ هزار عکس چاپ شد، خادمین شهدا در بحث ایثار شهادت طرح نائب شهید را اجرا کردند، لذت‌بخش‌ترین کار ما بود به دلیل این که شهدا پشت پیراهن خود نوشته بودند می‌رویم تا راه کربلا باز شود، و طرح دیگری که ارتباط خوبی میان ما و خانواده‌های شهدا ایجاد کرد، طرح عصری با خانوادهٔ شهید تحت عنوان روایت از زندگی و رزمنده‌ای شهدا و بیان خاطرات گفته نشده از زندگی شهدا که اثرگذار خواهد بود.
 
 اقطاع خبر: چگونه افراد جدید جذب کمیته شوند و چه شرایطی برای جذب وجود دارد؟
 
  مهدیه قاسمی:
جذب این طور نیست که از یک درگاه ثابت اتفاق بیفتد برخی‌ها از طریق مراسم‌هایی که برگزار می‌شود برای بزرگداشت یاد شهیدان، خود مبلغ قوی برای جذب افراد جدید خواهد بود افرادی که با دنیای شهدا آشنا می‌شوند و علاقه‌مند می‌شوند تا برای این که نام این شهید از یاد نرود گامی استوار در این راه بردارد.

سایت کوله‌بار، شرایط ثبت‌نام برای خادمان را فراهم آورده و در مورد فعالیت‌ها توضیحات خوبی ارائه داده است، جذب برخی هم از طریق رسانه با دیدن استوری از شهدا یا کلیپ معرفی شهدا، کلیپ ساده از مزار شهدای شهرستان که اتفاقاً بازخورد بسیار خوبی هم داشت.

با دیدن یک متن کوتاه از دیدن گوشه‌ای از زندگی شهدا، روایتگری از یک اتفاق ساده با بیان خوب که جذب در این مواقع هم رخ می‌دهد. ارتباط‌گیری با شخصیت‌های مختلف، تیپ‌های مختلف و سلیقه‌های مختلف برای زنده نگه‌ داشتن یاد شهدا تحت عنوان یادواره‌ شهید محله خود گواه بسیار مؤثری برای جذب افراد با ذهنیت‌های گوناگون است.
 
 اقطاع خبر: چه نوع آموزش‌ها و برنامه‌های آموزشی برای اعضای جدید در نظر گرفته شده است؟
 
  مهدیه قاسمی:
آشنایی با مسئولیت به‌عنوان خادم که یک خادم با توجه‌ به توانمندی خود در بحث رسانه، آموزش، خیاطی، کارهای زیر ساختی در بخش آقایان، آشپزی و هر نوع هنر دیگر می‌تواند فعالیت کند در این راستا می‌تواند توانمندسازی‌ها ایجاد و از این سرمایه‌ها برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدا در یادمان‌های غرب و جنوب کشور استفاده کرد.
 
 اقطاع خبر: چه نوع حمایت‌هایی از خانواده‌های شهدا ارائه می‌دهید؟
 
  مهدیه قاسمی:
طبق مصاحبه‌هایی با خانواده‌ شهدا داشتیم متوجه شدیم، این موارد که کاملاً قبل حل بود؛ اما برای خانواده‌ شهدا دغدغه‌ بزرگی محسوب می‌شد، با در میان‌ گذاشتن با مسئولان بنیاد شهید و سپاه، مسائل مالی با دادن وام و مسائل درمانی با معرفی به پزشک و مسائل اقتصادی با دادن وام اشتغال حل می‌شد البته این موردها به طور کامل حل نشده است و هنوز خانواده‌های شهید رنج کشیده‌ای داریم که مشکلات بر زندگی آن‌ها غلبه کرده و ایام را به‌سختی می‌گذرانند. امید است که نگاه مسئولان بیش‌تر جهادی باشد تا اساس این مشکلات حل شود.
 
 اقطاع خبر: برنامه‌های خاص و هدف‌های بلندمدتی که برای کمیته در نظر دارید را بیان می‌کنید؟
 
  مهدیه قاسمی:
اگر وارد این کار و فعالیت نشده بودم، این احساس وظیفه را نسبت به خدمت شهدا نداشتم؛ اما اکنون خود را برای این فعالیت مسئول می‌دانم و این کار را حساس و بسیار مؤثر می‌دانم، ما در سال ۱۳۹۷ یک باغ متروکه را تحویل گرفتیم به جهت این که حتی یک برگ نوشته برای شهدای شهرستان نبود، البته با هماهنگی با دفتر امام‌ جمعه در سال‌های قبل کتابی تحت عنوان عکس و وصیت‌نامه‌ شهدا چاپ شده بود؛ اما از خاطره‌ها و اقدام‌های مثبت و خاص شهدا متنی نبود.
 
 اقطاع خبر: چه نوع کمک‌ها و حمایت‌هایی از جامعه موردنیاز است؟
 
  مهدیه قاسمی:
کاری که الان در واقع روی زمین‌ مانده است، و باید به سرانجام برسید چاپ کتابی است که برای آن ساعت‌ها، ماه‌ها و سال‌ها وقت گذاشته شده است و هزینه زیادی بر دوش بیت‌المال و خانواده‌ شهدا گذاشته؛ اما متولی یا مسئول امر فرهنگی باید دغدغه‌ی بیش‌تری داشته باشد تا این کار به نحو احسن انجام و در اختیار نسلی قرار بگیرد که حتی با واژه شهید هم آشنا نیست، ما کوچه‌ها را به اسم شهدا انتخاب کردیم؛ اما برای سیرهٔ عملی یک شهید کاری نکردیم و مردمی که در این محله هستند باید با ویژگی‌های انسانی شهید آشنا شوند تا به‌عنوان یک الگو و یک همراه در کنار خود داشته باشند و در زندگی شخصی خود بحران‌ها را با رجوع به زندگی همین شهیدان حل کنند.
 
 اقطاع خبر: آیا در انجام‌ وظیفه‌های خود در طول زمان بی‌انگیزه شدید؟
 
  مهدیه قاسمی:
در کار شهدا هیچ‌گاه انگیزه از دست نمی‌رود، بچه‌هایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند در جریان این امر هستند که اثرهای این کار در طولانی‌مدت نمایان می‌شود، کسی که کار فرهنگی انجام می‌دهد باید انسان صبوری باشد.
 
 اقطاع خبر: سخن پایانی خود و اگر صحبتی با مسئولان دارید را بیان کنید؟
 
  مهدیه قاسمی:
درخواستی که دارم این است که در بحث ایثار و شهادت فقط پشت تریبون از شهدا مایه نگذارند و در میدان عمل نگاه شهدایی داشته باشند و این که مسئولان با نگاه یک خادم شهید به وظیفه‌ خود عمل کرده و ماندن در پست مسئولیت را برای خود مادام‌العمر تصور نکنند.
 
 انتهای خبر/بارانی
 

 


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

2 × چهار =