وی ادامه داد: خدمتی که صادرکنندگان کرمان در جنگ ۱۲ روزه با هیچ بزرگداشت و تقدیری جبران نمیشود.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان مدعی شد: در جنگ ۱۲ روزه ما کمیتهای تشکیل دادیم تا برای مسیر تولید و صادرات استان تسهیلگری کنیم؛ اما از هر واحدی که بازدید میکردیم، آمادگی آنان برای تأمین کالا را میدیدیم.
طبیبزاده عنوان کرد: اکثریت واحدهای تولیدی استان امکان تولید ۲۴ ساعته را فراهم کرده بودند و از این شرایط هراسی به خود راه نداده بودند و برای همین کمبود کالا نداشتیم.
وی افزود: گرچه استان کرمان به شاهراه صادرات معروف است؛ اما اعداد و ارقام نشان میدهد که میزان صادرات نسبت به ظرفیتها و پتانسیلهای استان کرمان خوب نیست.
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با بیان اینکه برنامه ۱۰-۴۰-۵۰ را دنبال میکنیم، اذعان کرد: میزان صادرات و درآمد ۳ میلیاردی ارزی نشان میدهد هنوز تا رسیدن به این برنامه راه درازی داریم.
طبیبزاده اذعان کرد: متأسفانه علت این عدم رشد اعداد صادراتی ما هم کالاهای تکراری و خام است، هم صادرکنندگان تکراری را در اختیار دارند، هم صادرکنندگان نگاهشان نیازمند تغییر است.
وی مدعی شد: صادرکنندگان ما باید جوانتر بشوند گرچه بهتازگی تنوع بیشتری در میانگین سنی صادرکنندگان شاهدیم اما باید به سمت جوانگرایی و استفاده از متخصصان عرصه فناوری و اقتصاد دیجیتال حرکت شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان تأکید کرد: متأسفانه کرمان تبدیل به انبار کالاهای مواد خام صادراتی نه کالاهای باارزش افزوده است؛ لذا ما صادرکننده ارزش افزوده برای دیگر کشورها هستیم و بعد از صادرات دوباره محصول فراوری شده را دوباره وارد میکنیم.
طبیبزاده اذعان کرد: برای اینکه بتوانیم به برنامه ۱۰ میلیارد صادرات ارزی برسیم باید تغییر نگرش صادراتی از کالاهای خام به ارزش افزوده باشد به طور مثال نباید مس در کاتد بماند؛ زیرا اولین مرحله تولید ماده خام است و ما بالاترین میزان صادرات آن را داریم.
وی اذعان کرد: تسهیل در مسیر صادراتی، رفع چند سازمانی برای صادرات در گمرکات و ایجاد مسیرهای لجستیکی از مهمترین عوامل توسعه صادرات است.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: ایجاد اتاق فکر اقتصاد دیجیتال در استان ضروری است؛ زیرا وقتی دانشبنیانها محور کار صادرات باشند، مسیرهای صادراتی تسهیل میشوند.
طبیبزاده با وعده اینکه ۵۰ درصد هزینه بازیابی را بهعنوان مشوق به تولیدکنندگان میدهیم، تصریح کرد: اگر تا ۶ ماه آینده واحدهای تولیدی استان بتوانند یک محصول جدید بر پایه ارزش افزوده را تولید کنند ما نیز بهعنوان مشوق ۵۰ درصد هزینه بازاریابی را به آنان میپردازیم تا برنامه ۱۰-۴۰-۵۰ در بخش اول که رسیدن به درآمد ارزی ۱۰ میلیاردی است، برسیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کرمان دیگر نمیتواند انبار کالاهای خام صادراتی اعم از کشاورزی تا معدنی باشد؛ لذا باید تلاش کنیم که ثروت خفته در استان کرمان باید به رونق پایدار تبدیل شود.
انتهای خبر/ طهماسبی