سلیم ثنائی، تهیهکننده سریال «یزدان» در پاسخ به این سئوال که چه موضوعاتی از سوی شهرداری تهران برای ساخت سریال به شما پیشنهاد شد؟ گفت: شهرداری تهران موضوعاتی از قبیل معتادان متجاهر، روددره فرحزاد و کودکان کار را مطرح کرد. ما بر اساس موضوعات داده شده با یکسری از افراد صاحب تجربه صحبت کردیم و تیم کاریمان به یکسری از لوکیشنها رفت. در نهایت، موضوعات و پروندهها به صورت قصه و ملودرام تعریف شدند و سعی کردیم قصهها به واقعیت نزدیک باشد.
ثنائی در پاسخ به این سئوال که از آنجایی که مسائل شهری از پیچیدگی خاص خود برخوردارند، شما در حین نگارش فیلمنامه با مواردی مواجه شدید، که بخواهید آن را در فیلمنامه لحاظ کنید؟ افزود: بله، ما روی خیلی از موضوعات کار کردیم. مثلاً موضوع کودکان کار یک موضوع کلی بود، که با توجه به معضل جامعه تبدیل به خط اصلی داستان شد.
این تهیهکننده با بیان اینکه ما در جامعهای زندگی میکنیم، که باید واقعیتهای آن را نشان بدهیم، افزود: ما به طور کلی به مواردی همچون کودکان کار، دستفروشان، خانواده شهدا، معتادان متجاهر، روددره فرحزاد، مافیای زباله، بوستان مادر و کودک، آتشنشانها، متروی پرند، قهرمان شهر، نصب بیلبوردها، من شهردارم، زنان سرپرست خانوار و… پرداختیم.
وی در پاسخ به انتقاداتی که درباره گلدرشت بودن و سفارشی بودن سریال «یزدان» مطرح شده بود، گفت: شاید از یک منظر صحبت شما قابل قبول باشد، ولی من با نظر شما مخالفم. چون وقتی شما سریالی درباره آسیبهای اجتماعی میسازید، قطعاً سازمان طرف مقابل شما شهرداری است. شهرداری است که به این معضلات میپردازد. ما در ساخت درام مجبوریم قهرمان داستان را کسی در نظر بگیریم که با این مشکلات دستوپنجه نرم میکند. علاوهبر مامور شهرداری، پلیس هم در کار ما پررنگ بود؛ چراکه در هر ماموریتی یک بخش قضیه به پلیس بر میگشت.
ثنائی ادامه داد: به هر حال، هر فیلم و سریال نیازمند درام است، تا بتواند داستانسازی و قهرمانسازی کند. قطعاً ما در جایی که آسیبهای اجتماعی را نشان میدهیم، باید امید و کارهای خوب را هم نشان بدهیم. اما شاید خیلی از مردم این قضیه را درک نکنند و اقدامات مثبت شهرداری را نفی کنند، ولی وقتی ما سریالی میسازیم، باید ویژگیهای خوب آن ارگان را هم نشان بدهیم. وقتی شما در جریان کارهای شهرداری قرار میگیرید میبینید حجم کارهایی که از سوی این نهاد انجام میشود، بسیار بالاست. بنابراین، نشان دادن این همه خدمت میتواند کمککننده باشد. کما اینکه با اغراق همراه شود.
تهیهکننده سریال «یزدان» درباره استقبال بازیگران از بازی در ژانر اجتماعی گفت: خداروشکر تمام بازیگران برای بازی در سریال استقبال کردند. آنچه در ساخت سریال اهمیت دارد، متن و نقش است. اگر این دو به گونهای باشد که بازیگر با آن ارتباط برقرار کند، حتی در یک نقش کوتاه هم میتواند تاثیرگذار باشد. از آنجایی که بستر پخش رسانه ملی بود، خیلیها علاقهمند به فعالیت بودند.
وی درباره گریم بهنوش بختیاری هم اینطور توضیح داد: ما سعی کردیم برای ایشان گریم متفاوتی داشته باشیم و کاری را که تا الان انجام نداده بود، بکنیم. ایشان میخواست نقش یک مادر فداکارِ شکست خورده را بازی کند. بنا به نظر آقای منوچهر هادی برایشان گریم خاصی طراحی شد و یک بینی برای صورتشان ساختیم. هدف از این گریم این بود که خانم بختیاری را متفاوت از آنچه که تا الان دیده بودیم، ببینیم. خدا را شکر تمام بازیگران این قدرت را دارند که بتوانند در تمام ژانرها موفق ظاهر شوند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای خبر/ م