۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ويژه‌های خبری
تلاش پیامبر (ص) برای تکامل معنوی جامعه
تلاش پیامبر (ص) برای تکامل معنوی جامعه

تلاش پیامبر (ص) برای تکامل معنوی جامعه

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: پیامبر (ص) برای ساختن جامعه و تمدن اسلامی و برای تکامل معنوی جامعه تلاش می‌کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ ضمن عرض تسلیت ایام پایانی ماه صفر و شهادت حضرت آل‌الله علیهم‌السلام گفت: پیامبر اکرم (ص) […]


نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: پیامبر (ص) برای ساختن جامعه و تمدن اسلامی و برای تکامل معنوی جامعه تلاش می‌کردند.

تلاش پیامبر (ص) برای تکامل معنوی جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ ضمن عرض تسلیت ایام پایانی ماه صفر و شهادت حضرت آل‌الله علیهم‌السلام گفت: پیامبر اکرم (ص) برای ساختن جامعه و بشریت، اصولی را همواره مد نظر داشتند. یکی از اصول آن حضرت برای ساختن جامعه و تمدن اسلامی این بود که برای تکامل معنوی جامعه تلاش می‌کردند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام (ص) از هر فرصتی استفاده می‌کردند که جامعه به‌سمت معنویت پیش برود و خود را به‌عنوان یک الگوی برتر در معرض دید جامعه انسانی آن زمان و جامعه بشری قرار می‌دادند.

وی ابراز کرد: پیامبر اکرم (ص) از ماه رمضان، ماه شعبان، ماه رجب و از همه ظرفیت استفاده می‌کردند که راه تکامل معنوی را به مردم نشان دهند، یکی دیگر از اصول کار آن حضرت این بود که سپاس‌گزاری و قدردانی از خدای متعال را به‌عنوان یک اصل رعایت می‌کردند و به مردم نشان می‌دادند.

علیمرادی بیان کرد: از پیامبر اکرم (ص) سوال شد که شما چرا اینقدر عبادت، دعا و استغفار می‌کنید؟ فرمودند « أفَلا أكونُ عَبدًا شَكورًا ؟؛ آیا بنده سپاس‌گزار خدا نباشم؟». یکی دیگر از اصول کار آن حضرت این بود که به‌شدت در مورد خودشان نسبت به لغزش‌ها مراقب بودند، با اینکه در اوج کمال معنویت و فضیلت بودند اما به‌شدت مراقب بودند که نلغزند و الگویی باشند برای دیگران تا از خود مراقبت کنند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند « عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) يَتَعَوَّذُ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ سِتِّ خِصَالٍ مِنَ الشَّكِّ وَ الشِّرْكِ وَ الْحَمِيَّةِ وَ الْغَضَبِ وَ الْبَغْيِ وَ الْحَسَدِ؛ رسول خدا (ص) هر روز از ۶ صفت به خدا پناه می‌برد: شک، شرک، تعصب بی‌جا، خشم، ستم و حسادت».

وی با اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: پیامبر (ص) همواره به جامعه نشان می‌دادند که مراقب باشند، به‌لحاظ فکری نلغزند و گرفتار شک نشوند، به‌لحاظ رفتاری و انگیزه گرفتار شرک و ریا نشوند، جامعه گرفتار جانب‌داری بی‌منطق نشوند و چنانچه جانب‌داری انجام می‌شود، بر اساس شایسته سالاری صورت گیرد، غضب آنان را به خطا دچار نکند و به کسی ستم نشود و به‌ویژه حسادتی ایجاد نشود و نشان می‌دادند که این موارد در جامعه اسلامی و نبوی نباید وجود داشته باشد.

علیمرادی افزود: پیامبر (ص) به‌شدت مراقبت می‌کردند تا صداقت در جامعه رونق پیدا کند و بنابراین در سخنان فراوانی از آن حضرت بر این مهم تأکید داشتند و در حدیثی فرموده‌اند « اَقْرَبُكُمْ مِنىّ غَدا فِى الْمَوْقِفِ اَصْـدَقُكُمْ فِى الْحَـديثِ وَ اَدّاكُمْ لِلأمانَةِ وَ اَوْفاكُمْ بِالْعَهْدِ وَ اَحْسَنُكُمْ خُلْقا وَ اَقْرَبُكُمْ مِنَ النّاسِ؛ كسانى كه در سخن گفتن راستگوتر و در اداى امانت مواظب‌تر و در عهد و پيمان با وفاتر و در اخلاق نيكوتر و با مردم صميمى‌تر هستند، در قيامت به من از همه نزديكترند».

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی دیگر از اصول کاری پیامبر(ص) امانت‌داری بود و ایشان قبل از بعثت در آن جامعه به‌عنوان صادق‌ترین و امین‌ترین فرد معروف بودند. پیامبر (ص) نشاط و سرزندگی را در جامعه رواج می‌دادند نه گرفتگی، عبوسی و افسردگی را و در سخنان ایشان فراوان آمده است. پیامبر اسلام (ص)  نشاط و سرزندگی را ترویج می‌دادند، نه غم، حزن و گرفتاری.

وی گفت: پیامبر مکرم اسلام نمی‌گذاشتند جامعه فضای بدگویی، دشنام دادن و ناسزاگویی داشته باشد و اجازه نمی‌دادند کسی از کسی بد بگوید، غیبت کند، دشنام دهد و تخریب کند. ایشان هیچ‌گاه خود را برتر از جامعه زمان خود معرفی نمی‌کردند و در سطح پایین‌ترین رتبه‌های اجتماعی زندگی می‌کردند.

علیمرادی اظهار کرد: حضرت همواره بر ایجاد اخوت و برابری میان امت اسلامی تأکید داشتند و با طبقه‌بندی اشرافی و جاهلیت در این زمینه مبارزه می‌کردند. ایشان بین کسی که خود را اشرف می‌دانست و کسی که در لایه‌های اجتماعی پائین قرار داشت عقد اخوت و برادری برقرار می‌کردند تا یک‌دستی و هم‌سطحی ایجاد شود و نابرابری اختلاف طبقاتی نباشد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: پیامبر مکرم اسلام در مقابل دشمن قاطع و صریح بودند، دو پهلو حرف نمی‌زدند، وادادگی و انفعال نداشتند و نسبت به مؤمنین رحیم و مهربان بودند. ایشان در میدان جنگ در نهایت قاطعیت،  ظرافت و دقت عمل می‌کردند و همه ظرفیت انسانی و نظامی را به کار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه اصل اساسی و بنیادی آن حضرت این بود که می‌خواستند جامعه، جامعه علمی باشد در علم و معرفت جامعه پیش برود، خاطرنشان کرد: استقامت از دیگر نکاتی بود که پیامبر اکرم (ص) بر آن تأکید داشتند.

انتهای خبر/م


———-
منبع:آرمان

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

14 + شش =