وی بیان کرد: در آغاز برنامه تحولی در آموزش و پرورش استان نیاز به حساسیت و جلب توجه عمومی در کرمان داریم تا همه بدانند جایگاه آموزش و پرورش در دولت ارتقا پیدا کرده است و شاید نیازمند گفتمانسازی در بین مسئولان از استاندار و آموزش و پرورش تا سایر دستگاهها و نمایندگان، ائمه جمعه و رسانهها باشیم.
استاندار کرمان همچنین نمادسازی در آموزش و پرورش از طریق جشنوارهها و مسابقات مختلف و تقدیر از معلمان و دانشآموزان موفق و مدارس خلاق را مهم دانست.
طالبی ابراز کرد: آموزش خانوادهها در زمینه مهارتهای تربیتی باید مدنظر قرار گیرد و مشوقهای اجتماعی را بر اساس مشارکت خانوادهها در امور مدارس داشته باشیم که این مشارکت به معنای مشارکت مالی نیست.
وی افزود: توانمندسازی حرفهای معلمان و افزایش انگیزه آنها با توجه به شرایط اقتصادی که داریم را باید مورد توجه قرار دهیم.
طالبی از ظرفیت خوب بنگاههای اقتصادی در استان کرمان سخن به میان آورد و از حضور این مجموعهها در نهضت مدرسهسازی خبر داد و عنوان کرد: برخی موارد در آموزش و پرورش را میتوان با برنامه راهبردی با مشارکت سازماندهی شده بنگاههای اقتصادی به ویژه برای حمایت از دانشآموزان نخبه پیگیری کرد.
وی ادامه داد: نیازمند سیاستهای استانی در بحث آموزش و پرورش هستیم و برنامه تحولی برای این مجموعه باید بنویسیم و اقدامات در حوزه اختصاص منابع و سایر حوزهها را دنبال کنیم.
استاندار کرمان خواستار تشکیل گروه فکری و باتجربه برای کار کردن بر مسائل آموزش و پرورش و تدوین برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای حمایت بخش خصوصی از آموزش و پرورش شد و گفت: ایجاد پیوند بین بخش خصوصی و آموزش و پرورش امری مهم و ضروری است.
طالبی ابراز کرد: انجام بعضی از کارها در سطح ملی مورد نیاز است و تشویق دانشآموزان برای حضور در المپیادها، نوسازی مدارس و کسب رتبههای کشوری میتواند به برندسازی در آموزش و پرورش با همکاری رسانهها کمک کند.
وی اظهار کرد: برنامهریزی مناسبی برای تأمین نیروهای مورد نیاز در آموزش و پرورش از همین الان تا اول مهر انجام شود تا ذهن خانوادهها و جامعه درگیر کلاس بدون معلم نباشد و این را به طور قاطع از دوستان انتظار داریم تا پیگیری کنند و به فکر باشند.
طالبی همچنین از همکاری هنرستانها با آموزش فنی و حرفهای را در راستای همافزایی بیشتر تقدیر کرد و بیان کرد: دستگاهها میتوانند از توانایی خود برای رفع کمبودها در آموزش و پرورش استفاده کنند.
۶ هنرستان بزرگمقیاس در کرمان ساخته میشود
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در سخنانی اظهار کرد: انعقاد تفاهمنامه ساخت ۸۵۰ کلاس و ۶ هنرستان بزرگمقیاس با صنایع و معادن کرمان با حضور استاندار کرمان امضا شد.
محمدرضا فرحبخش با اشاره به تراکم بالای کلاسهای درس در مدارس استان کرمان و ایجاد اختلالات یادگیری برای دانشآموزان به ویژه در درسهای فارسی، ریاضی و علوم ادامه داد: بچهها وقتی نمره کافی را کسب نمیکنند، اعتماد به نفس خود را از دست میدهند که موجب بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل میشود.
وی خاطرنشان کرد: با پیگیریهای طالبی استاندار کرمان ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح حامی در راستای حمایت از دانشآموزان نیازمند به آموزش بیشتر اختصاص یافت که ۲۵ هزار دانشآموز زیرپوشش قرار گرفتند.
فرحبخش ابراز کرد: ۳ میلیون و ۵۰۰ تومان سرانه به هر پژوهشسرا در استان کرمان اختصاص داده میشود که هرچند رتبه اول کشوری را در این زمینه داریم، اما احساس میکنیم، ظرفیت پژوهسراها برای جمعیت زیرپوشش بیش از دانشآموزان فعلی است.
باز شدن دربهای فنی و حرفهای به روی دانشآموزان
در عین حال مدیرکل فنی و حرفهای استان کرمان گفت: امیدواریم روند ساخت هنرستانها ادامه یابد و طرح همنوا با هدف باز شدن دربهای فنی و حرفهای بهسوی دانشآموزان باز شود و آنها بهصورت رایگان از آموزشها و خدمات بهرهمند شوند.
افشین شهرکی خواستار مجوزی از استاندار کرمان برای انتقال تجهیزات فنی و حرفهای به هنرستانهای فنیوحرفهای شهرستانها شد تا دانشآموزان و مردم بتوانند خدمات بهتر و بیشتری را دریافت کنند.
عضویت ۲ دانشآموز کرمانی در تیم ملی المپیادها
رئیس اداره استعدادهای درخشان ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز اظهار داشت: وضعیت المپیادهای علمی در استان مطلوب نبود و هنوز هم به جایگاه مورد نظر نرسیده است، اما با این وجود دو دانشآموز کرمانی عضو تیم ملی المپیادهای دانشآموزی شدند.
منظری توکلی اضافه کرد: گسترش المپیاد به مدارس استان کرمان در دستور کر قرار دارد و قرار بود اعتباراتی ازجمله از سوی صنایع و معادن به این امر اختصاص یابد که تاکنون بودجهای نرسیده است.
وی از تأسیس باشگاه کتاب سپماد برای بحث و گفتگوی دانشآموزان در مدرسه علامه حلی کرمان خبر داد که نیاز به تجهیز دارد.
منبع: فارس
انتهای خبر/ پسند